mandag 30. mai 2011

Ekman, Kerstin "Hunden"


Dette var en meget vakker og nydelig bok. Jeg hørte den på svensk, opplest av Helena Brodin. Den synger i ørene mine enda, utrolig poetisk og vakker. Den er bare 3timer lang og skjønn.

Boken handler om en liten hvalp som kommer seg vekk fra eieren ved et feiltrinn, det er mars mnd og hunden forteller hvordan den overlever i skogen frem til mannen ser hunden under elgjakten og klarer og temme den og får den med seg hjem før vinteren kommer. Nydelig fortalt om det å nærme seg, sakte.
Dette hørtes banalt ut, men det er det ikke. Dette er vakker poesi og tolkninger på sitt beste. Den er så fengende at dette må ha en rot i en virkelig historie, tenker jeg. Som fikk et voldsomt savn etter våre to bordercollier som vi for 2-3 år siden måtte avlive pga. kreft hos Shiva og Scott som var blitt gammel og  blind.Uff! 

På svensk blir den ekstra vakker hør: tassorna, svanskringlan, pinka osv som musikk!

1 kommentar:

  1. Hei Ingun!
    denne skal jeg lest også, men på norsk tror jeg vil passe meg best.....
    Ha en god helg fra Liv

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!