torsdag 26. april 2012

Hemingway Ernest "Den gamle mannen og havet"


En vakker bok om å holde ut. Stole på seg selv og sine krefter.
En bok jeg ble svært fanget av! Men hvorfor, kan man lure på?
Denne gamle mannen som har en kamp mot en  fisk, det høres utrolig kjedelig ut . Jeg husker den gikk engang på Tv og jeg synes den var kjedelig, i sort hvitt og ingenting skjedde.

Men, boka som jeg har hørt som lydbok var noe annet. Jeg blir nesten andektig der jeg satt i bilen og lytter til opplesningen som Johannes Eckoff hadde. Han har den perfekte gamle røsten som stemmer så utrolig bra med innholdet.

Boka har så mage vakre og tankevekkende scener. ....Jeg vil ikke fortelle alt!
Hvordan den gamle sloss mot seg selv om å klare kampen, mot fisken er en ting. Det kan man tolke som å være stolt mannfolk, se på meg!
Det er bare litt av fortellingen og ikke det jeg ble opptatt av, men
hvordan han psykisk jobber med seg selv var så fantastisk lesing. Han sitter å snakker med seg selv og overtaler hånden, fingrene og kroppen til å fungere. Hvordan han  snakket til seg selv for å takle dette som om han snakker til en venn. Fisken blir jo også etterhver en venn, på en måte.
Han reflekterer over livet, hva som har verdi og hvor lite som egentlig er viktig for han i livet.
Fiskeren som heter Santiago har en venn, en ung gutt som står han nær. Forholdet mellom den gamle og unge er så vakkert skildret, så små drypp som ender i en rørende slutt.

Historien ellers er jo slitet med å få denne fisken i land og han kjemper i tre døgn. Det er skikkelige spenningskurver som ligger i bakhodet mitt hele tiden og kjerner. Kommer han seg tilbake? Haiene osv?

Han mistet eller fikk ødelagt nesten alt utstyret, men han imponerte med å komme tilbake med en 18 fot stor fisk som var blitt ..(sier ikke alt)
Den lykkerusen han har når han kom til land og legger seg på avisene i hytta, ja da følte jeg nesten lykkerus  selv. Historien utspiller seg på Cuba, hvor Hemingway bodde i mange år.

Det står bak på lydboka at dette er hans mest kjente verk!
(Jeg trodde det var sneen på Kilimanjaro, men der tok jeg feil)

Hør denne som lydbok, den tar bare 3og 1/2 time og DEN er VAKKER!

5 kommentarer:

  1. Så kjempegøy at du blogger om Hemingway! Jeg satt og leste om han og skrivingen av denne boken senest i går og venter på en av biografiene som fokuserer på fiskingen han gjorde på Key West og i Cuba.

    Historien er om han selv som den unge mannen og hans beste venn gjennom mange år, som lærte han masse om fiske på Cuba.
    Hemingway hadde det ikke godt da han skrev denne boken, og folk trodde han var død som forfatter etter noen svake bøker - og så avsluttet han med denne. Det er fantastisk. En helt utrolig prestasjon.

    SvarSlett
  2. Ja, jeg er så enig!
    Jeg er virkelig betatt av hans bøker.

    SvarSlett
  3. Herlig historie.......jeg hørte den som lydbok

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  5. Heisann!

    Husker første gang jeg så filmen... den satte sine spor i meg den også!
    Ha en fin søndag ;:OD)

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!