tirsdag 24. april 2012

Hemingway Ernest "og solen går sin gang"


Dette var Hemingway sin gjennombruddsroman, den kom ut i 1926.
Romanen handler om  noen unge mennesker som lever et bohem aktiv liv i Paris på 1920 tallet. Gutta har vært i  1.ste verdenskrig og opplevd mye, som preger dem. Dette fører til mye festing og drikking og ganske så omsvermede liv.
Hovedpersonen er Amerikaneren Jack Barnes og han er fortelleren. Han er forelsket i Brett eller Lady  Brett Ashley som er en håpløs overklasse jente som vil leve som gutta, det frie livet. Bytter kavalerer etter vinden og er usikker på seg selv.
Jack er journalist og prøver å takle hverdagen og å ha rutiner. Men alle vennene de prøver å få han med på alt og har utrolig mange unnskyldninger for ikke å gjøre det de skal.

Ganske så eventyrlig når hele gjengen drar til Paplona, Spania på full Fiesta i syv dager til ende. Bill, som skal være forfatter og skribent, Mick som er fyllik og utrolig forelsket i Brett.(de kom etter) Hans forhold til den amerikanske jøden Kohn, som han misliker. Brett som eneste kvinne tar helt av og mister all respekt. Hvordan de betrakter og behandler hverandre. De lever tilsynelatende et sorgløst og muntert liv, men det er bare skallet utenpå.
Her er det høy drikkefaktor og galskap med tyrefekting.

Jeg likte slutten på boka spesielt godt.
Boka er skrevet som dagboks notater, med veldig korte, stramme og klare setninger.
Språket i boka er gammeldags i uttrykkene, med feks:
En forbanna hyggelig tur, svinaktig hyggelig osv

Tenk det er snart 100år siden boka ble skrevet, men lite har egentlig forandret seg på det medmenneskelige plan. For ikke å snakke om okseløpet i Ramplona det eksisterer enda, og er like populært.

Så jeg vil si at det er en svinaktig god roman, selv om rammen - etiketten - tiden -synet på fattig og rik osv osv har endret seg, man må se boka i lys av den tiden som den kom ut. Historiene er morsomme og godt fortalt. Han er flink med detaljer, men samtidig hopper over uvesentligheter. Det er noe av det som slår meg og det er vanskelig å få beskrevet så knapt som han har klart. Ingen ekspanderende tekst over små bagateller der nei.

Skulle jeg sammenligne denne boka med en mer moderne bok, må det være Jack Kerouac "på kjøret" fra 50 tallet  HER

Finn Schau leser den fantastisk bra og lydboka varer i nesten 7timer.

Jeg fikk så lyst til å lese Hemingway igjen, han var en forfatter jeg synes var fantastisk som ung.
Så har blant annet Janicke på bloggen: http://jegleser.-hemingway-women.html skrevet mye om han og da hun skrev at nå filmatiseres livet hans og kommer på kino i år. Da kastet jeg meg over en bestilling til biblioteket, så nå blir det noen bøker av  han.


3 kommentarer:

  1. Hemingway er helt toppers! Flott at du blogger om ham! "Og solen går sin gang" er en av dem jeg er mest glad i!

    SvarSlett
  2. Så bra! Skikkelig opptur å lese om han her på bloggen din!
    Ja - dette var gjennombruddsromanen. Han hadde så dårlig samvittighet fordi han forlot Hadley og lille Bumpy (sønn nummer 1) og derfor ga han henne alle inntekten fra boken. Not bad. Det drypper antageligvis fremdeles inn penger på Bumpy fra denne boken.
    Les The Paris Wife - der får du hele historien "bak" boken.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!