torsdag 30. april 2015

Hoem Edvard "Barndom"



Gutten fra Karviland
Edvard var den førstefødte gutten på Hoem og besteforeldrene var stolte, han hadde ei eldre søster, men å få en gutt var stas. Han skulle ha tradisjonsnavnet Edvald - Odelsgutten. Så kom det mange brødre, fem stk etterhvert og tilslutt veslejenta.
Faren jobbet i misjonen og var borte ukevis av gangen, så moren hadde mer en nok å gjøre, med unger, kyr, hus og heim.

Han vokser opp i et svært religiøst hjem, og har sine tanker om religion allerede som liten gutt. Mange flotte barndomsskildringer. Han hadde sin "skybert", den godeste Edvard også.

Historien om lærerinnen Inga som skulle lage julehygge med juletre og kakao og ble så lei seg og sint, da noen av elevene lo av henne(mobbet), så hun slo en elev. Det var det ingen som glemte at hun hadde gjort, for slik skulle ikke en lærer oppføre seg. Det sier noe om den nye tiden som kom og unger som hadde meninger begynte å tre fram og hevde disse.....

Edvard var glad i å lese og han var ingen odelsgutt, han var bare opptatt av det som sto mellom permene og ville lære seg språk så han kunne bli misjonær. Han laget sitt eget språk, men gav det opp, alle synes det var tull det han drev med og han innså det etterhvert selv.

10 år gammel ser og skjønner odelsgutten at en ny tid er i emning, han kan ikke bli bonde ei heller misjonær.
Den nye tiden er kommet og både bestemor og hesten Perle er død. Perle som de kastet på havet og som  dreiv i land igjen på vårparten. Men, så fikk de henne langt ut på Frenfjorden og der ligger hun nå. Hest har de leid og mat må de dyrke, for  de har lite penger og de er ti personer som skal ha mat på bordet hver dag.

Kristine, moren kom fra Øyer i Guldbrandsdalen og ble ei gardkjerring med 7 unger og svigerforeldre som skulle passes på. Hun var ei stolt og sta dame, som ikke lot seg kue. Det var nok ingen dans på roser, men Edvard opplevde at foreldrene var glade i hverandre tross alt slit og moren som aldri ble helt akseptert som gårdskjerringen på Brekken i Hoem.

Edvald skal aldri bli bonde og å være sønn av en emissær er forferdelig i oppveksten skjønner vi, med mye moro av på hans bekostning(mobbing). Det er bøkene som er hans verden og han leser seint og tidlig. Hans mål var å bli så god på skolen som mulig og han fikk gode karakterer. Det var en stolt 14åring som flyttet til Molde for å starte på Realskolen og ta fatt på det lange livet.....

En skjønn biografi, men ikke helt på høyde slik de siste bøkene hans er.Barndommen blir litt mer refererende enn det de andre er, slik det naturligvis må bli.

Lest av forfatteren selv i 2006, utkom på Lydbokforlaget 

3 kommentarer:

  1. Denne boken har jeg lest. Edvard Hoem er en av mine favorittforfattere. Han skriver om steder og miljøer jeg kjenner. Vi hadde ofte besøk av emissærer i min barndom. Men jeg er enig med deg i at de nyere bøkene er bedre.
    Ønsker deg en strålende 1. mai! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, for deg må hans bøker våre ekstra morsomme å lese, når du kjenner til folket og landskapet i bøkene.

      Slett
  2. Da jeg var jente hørte jeg også om emissærer. Bestemor og bestefar bodde på Ajer på Hamar. De var pinsevenner, men jeg husker ikke om emissærene kom fra pinsemenigheten eller fra Den norske Kirke.
    Det er litt artig å tenke på Ajer, for jeg er invitert til å holde foredrag i Losjehuset Ajertun den 19. mai kl. 19.00. Med andre ord, jeg kommer tilbake til gamle trakter. Jeg skal snakke om farger i mange ulike sammenhenger, like interessant for menn som for kvinner, Kanskje du tar deg en tur? Hadde vært hyggelig å se deg igjen. Kjenner du andre som er interessert kan du kanskje gi dem et tips?!

    Har tenkt på at du leser/lytter på nye bøker hele tiden. Får du tid til å fordøye stoffet? Går det ikke helt i surr?

    Du er jo også interessert i historie. Ta en titt på bloggen min om litt av historien fra Groruddalen. Spennende lesning.
    Så ønsker jeg deg en god og fargesprakende helg med mye sol! Hilsen fra Tove

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!