søndag 5. juli 2015

Stranger Simon "De som ikke finnes"


En vellskrevet tankevekkende ungdomsroman som setter fokus på flytningenproblematikken

Samuel prøver å flykte fra Vest-Afrika i en båt, han  strander på Grand Canaria, der Emilie finner han  sterkt for kommen. Emilie er ei 15 år gammel norsk jente på ferie med familien. Hun prøver å redde han, men Samuel blir oppdaget og tatt av politiet som tvangsreturnerrer han hjem.
Men, han kan ikke kom hjem til landsbyen og fortelle dette, for han har blitt sendt ut i verden for å tjene penger til familien da faren har blitt syk og ikke kan jobbe mer.Han er i en desperat situasjon og får jobb på en cacao-plantasje etterhvert.  Samuel treffer en gutt på plantasjen og de blir venner, men en dag går det ille og de må rømme derfra....

Samuel og Amadou kommer seg til kysten og klarer å komme inn i en container via en hjelpemann som krever mye penger. De to guttene kommer seg til Amsterdam og lever et hard liv der i nesten et år. Et liv med prostitusjon, hard arbeid og narkotika....og en dag blir de oppdaget, men Samuel stikker seg vekk...

Han kommer til Oslo og oppsøker Emilie som nå har blitt 18 år, hjemme hos henne. Hun gav adressen sin til han på Grand Canaria, og hadde nok ikke tenkt muligheten av at han kunne dukke opp.
Emilie har vært med i en gruppe som heter Verdensredderne og fått en betinget dom for aksjonen hun var med på i H&M hovedkvarter. Hun er livredd for å bli innblandet i noe, men idealismen er ikke død......... mer røper jeg ikke om innholdet. 

Denne boka har så mange fine, flotte skildringer, oppdragenede, lettforklarlige problemstillinger satt inn i en meget god sammenheng ang hvorfor så mange ønsker å da fra Afrika til det forgettede Europa. Boka tar også med tidligere folkevandringer og forklarer dette så enkelt og rett fram med få og veldig klare ord. Boka får deg til å tenke over din egen situasjon og valg man kan komme opp i når som helst.

En knallgod bok som absolutt bør leses av alle!
Anbefales på det varmeste også for voksene selv om den er skrevet i et språk og setting  rettet mot ungdom!



Boka utkom på Cappelen i 2014 og er på 175s
Lett lest ungdomsbok.
En av bøkene som er nominert til Bokbloggerprisen i
Åpen klasse, her er alle de tre nominerte:

Kortlisten til prisen i ÅRETS ROMAN: 

Så da har jeg fått lest alle nominerte  i år, det er ikke verst!
Mine favoritter har jeg bestemt meg for, men det er hemmelig.

6 kommentarer:

  1. Enig i at dette var en veldig god bok, og viktig.:)

    SvarSlett
  2. Dette er en bok jeg skal ha som leseprosjekt i en av mine klasser til høsten, det er sikkert.

    SvarSlett
  3. Høres veldig trist ut! Hilsen Tove

    SvarSlett
  4. Ja, dette var sterk bok! Jeg satt og tenkte i går jeg skulle vært norsklærer igjen, bare på grunn av denne boka. Håper elevene dine lar seg berøre. Det tror jeg faktisk de gjør. Ungdom er engasjerte!
    Ønsker deg en glad dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, jeg gleder meg faktisk til å lese denne boka med elevene. Det blir spennende

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!