mandag 27. juni 2016

Gulliksen Geir "Historie om et ekteskap"





Et hvert ekteskap er unikt, men denne boka handler om det han trodde var helt spesielt.....


Denne boka handler om han, Jon som har et barn, ei datter på 2år. Jon ser en ung dame og forelsker seg hodestups i henne. Timmy studerer medisin og de blir fort et par. Jon forlater sin kone og hun er sint og sier "Håper du en dag vil oppleve at hun en dag bare går fra deg".

Det er bruddet og refleksjonen over hva som skjedde som er historien. Man tenker ååååå, det har man lest tusen ganger, men nei! Ikke på denne måten.

Han, Jon er journalist og skriver barnebøker og jobber stort sett hjemme. Han var den som alltid var hjemme og gjorde det kvinner før har gjort for familien. Han vasket klær, laget mat og hentet deres to sønner. De ville ikke ha et liv som på -50tallet, men ha et moderne liv.
Hun, Timmy som han kalte henne var lege og jobbet i Helsedirektoratet. Han ville gjerne lytte til henne når hun fortalte om mennesker hun hadde truffet, han levde livet delvis gjennom henne og hennes tankeverden.
De var to som virkelig elsket hverandre og nøt å elske.

Det er så mange fine sekvenser som taler for seg selv "Det var oss to, min datter og våre to sønner".
Han ser på henne og sier "Du så på den gutten, du likte han"
"Kjøkkenbordet ble for stort, det var dyrt, -men nå er det solgt"

Deres spesielle ekteskap, skulle tåle alt, trodde han. Han ville gjerne at hun skulle elske en annen og han kunne se på. De var så frie overfor hverandre, alt var mulig.
Så fant hun en annen, de løp sammen, gikk på ski og Harald ble hetende Hansken etterhvert. Da skjønner vi at Jon begynner å bli sjalu.
Kan man ha et 100% åpent forhold i et ekteskap?

Boka er kort, intens på opplevelser og stemninger. Hans refleksjoner og beskrivelser er svært personlige og oppfattes ikke som sexscener, synes jeg. De er bare så vakkert og varmt beskrevet på en veldig nær måte vi ikke helt er vant til. Han var så opptatt av sin kone og var sær på hvem han skulle omgås, en litt spesiell mann.
 
 Mange scener fra boka berører meg veldig, det er ting man kan ha opplevd eller vært på nippen til å gjøre og dette setter fantasien i spinn. Komposisjonen er utrolig raffinert og fin, sylskarp.

Lydboka er vakkert lest Henrik Rafaelsen, en rolig vakker og behagelig oppleser med sørlandsdialekt som gjorde boka ekstra sanselig for meg. Denne vil jeg høre på nytt, den var så tankefull og fin.

En bok jeg virkelig anbefaler, knall bra!

Produsert av: LBF    TAKK FOR LYTTE EKSEMPLAR FRA LYDBOKFORLAGET
Først utgitt: 19.04.2016
Spilletid: 04:51:31
Antall CDer: 4
ISBN Lydfil: 9788242163585
Målform: Bokmål
Sjanger: Romaner


Andre som har bok omtalt denne er Rose-Marie


Litt tilfeldig så har jeg lest to bøker om skillsmisse samtidig. En barnebok som tar opp tematikken veldig fint som heter Perlehviskeren, (under denne) og denne lydboka fra voksen verden.

8 kommentarer:

  1. Ser flere skriver godt om denne. Den fristet ikke meg tidligere, da jeg ikker bryr meg så mye om den tematikken for tiden, men mulig jeg titter på den en dag likevel. Ha en fin kveld Ingun.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hedigvis har jeg ikke vært inne i den tematikken siden jeg var ung. Jeg er faktisk gift med samme mann og vi har vært gift i 35år. Så jeg håper ikke han stikker en dag, tror ikke det. Den er mer psykologisk om hvor lett påvirkelig noen kan være og hopper ut av det kjente og trygge til????

      Slett
    2. Da er du heldig. Hva er oppskiften?
      Men boka kan jo være veldig god og leseverdig selv om den handler om tema man ikke er så opptatt av eller liker lese om..

      Slett
  2. Artig at Anita skulle si at hun ikke bryr seg om tematikken for tiden. Selv tenkte jeg "er det ikke veldig 80-talls med alle disse skilsmissene?" Vel, jeg får glede meg over at tema ikke berører meg personlig, men å lese om det går an i små doser. Takk for fint lesetips, alltid kjekt å vite om nye lydbøker, føler det er lite å velge i for tiden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Språket og komposisjonen er fantastisk bra. Enig med deg at det ikke er så mye lydbøker akkurat nå, så jeg har vært på biblioteket og lett i gamle utgivelser, for jeg må ha noe å høre på når jeg jobber på verkstedet og jobber ute i hagen.

      Slett
    2. Ja, jeg er faktisk ikke interessert i å lese i skilsmisseproblematikk. Har en liggende, den nye svenske fra Juritzen som jeg fikk som leseeks. Den er kort , så den skal jeg prøve å lese.
      Ellers. Tine- det var vel både 80- og 90-tall, men flommen av romaner om temaet kom kanskje senere på 90- og 2000-tallet?

      Slett
  3. Uff - er dette et godt sommertema? Hilsen Tove

    SvarSlett
  4. Ja, den handler om medmenneskelig relasjoner som er så godt fortalt at jeg ble imponert. Denne boka kommer vi til å høre mye om. For selv om tematikken er samlivsbrudd så handler den like mye om kjærligheten de hadde og alle de lykkelige dagene

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!