søndag 31. juli 2016

Strøksnes Morten A. "Tequiladagbøkene"




Jeg har lest en bok av denne forfatteren, Morten  A. Strøksnes før og det er: Havboka en fantastisk flott bok. Denne boka er en reiseskildring fra  Sierra Madre fjellkjeden i Mexico, den imponerte meg like så mye.

Felles for de bøkene jeg har lest av denne forfatteren er all informasjonen han kommer med underveis, det er så bra dokumentert og fantastisk flott flettet inn og gjør historien enda mer spennende. Denne boka handler om å gå i fotsporene til den Store norske oppdageren Carl Lumholtz (Som jeg aldri har hørt om) og han referere stadig til Helge Ingstad og hans ekspedisjoner. Derfor måtte jeg hente noen bøker på biblioteket og undersøke de litt underveis. Så jeg føler at jeg har vært på en lang og spennende reise i Mexico.
Det kommer omtale av disse etterhvert av disse bøkene.


Det finns masse info om Lumholtz på nettet: https://nbl.snl.no/Carl_Lumholtz
Ta deg tid til å se filmen om han på You Tube:
https://www.youtube.com/watch?v=PbV44dHhCV8


Lillehamringen Carl Lumholtz 1851-1922 er kjent i USA og Mexico, men ukjent i sitt eget land. Mellom 1890 og 1910 dro han alene inn blant urbefolkninger i Mexico i Sierra Madre i det nordvestlige Mexico, hovedsakelig med støtte fra American Museum of Natural History, hvor det meste av hans vitenskapelige resultater fra Mexico nå er oppbevart. Hans beretninger og samlinger av etnografiske gjenstander fra de lite kjente tarahumara- og huichol-indianerene og deres naboer vakte stor faglig oppmerksomhet og gjorde Lumholtz til en anerkjent pioner i amerikansk antropologi. Han fant også en ny art furutre, Pinus lumholtzii. Mer kommer i eget innlegg.



             https://www.youtube.com/watch?v=EfRWliEb0Sg fra 
             https://tv.nrk.no/serie/oppdagelsesreisende-carl-lumholtz



Helge Ingstad dro tretti år etter Lumholtz og ville se om det var igjen   noen av apasje indianerne som det hadde vært skuddpremie på fra
1835- ?. Mye gikk galt for han, men denne boka handler om apasjene.
Les min omtale av boka  her








Så litt om selve boka: 
Vi følger Morten Strøksnes på hans veg gjennom et av verdens mest lovløse fjellområder. Det starter i Tucson, Arizona. Han er alene på sin ferd og midt på natten er han like ved å kjøre på ei jente som ligger i vegen. Han får ringt ambulanse og antagelig er hun kastet ut av en bil. Her får man skikkelig kjennskap og kunnskap om de tøffe forholdene som råder ved grensa til Mexico både ang narko og folkestrømmen. Det er mange historier om folk som vil passere grensa.

Morten har kontaktet mange folk underveis som han skriver om. Den første er ørkenelskeren og fotografen Richardo. De går utpå en lang vandring i ørkenen og Morten opplever å få heteslag der ute. Det er som LSD sier han. Kommer seg videre og finner bilen.
I Texas traff han Paul Salopek som kalte Sierra Madre for eventyrlandet og gav han en liste med navn på kontaktpersoner han kan henvende seg til på sin reise igjennom området. Så pakerer han leiebilen og går over grensestasjonen og inn i Mexico.

Grensebyen Ciudad Juarez er sinnsykt voldelig og jeg skjønner ikke at han tør å være der, men for noen historier vi får høre om narkokarteller, mord, religioner osv.
Bussen frakter han videre og fram til fjellbyen i madrefjellet, Nuevo Casas Grandes. Det er byen for dem som vill forsvinne, forbrytere, banditter, rebeller, desertører osv at han tørr og drive rundt der imponerer meg....

Byen Paquime, en ruinby som står på UNESCO lista, den skulle jeg likt å se...
Hatch, er hans neste veileder og reisekamerat. En mormon som har mye spennende å fortelle. De drar inn i Huledalen og ser på krukkehulen og ser på helleristninger osv. Her er det masse som ikke er registrert av arkeologer enda. I dette området var det apasjene som regjerte (se Helge Ingstad Over) og han prøvde å skryte på seg oppdagelser som Lumholtz hadde gjort, skriver Morten.

Han drar med luksusbuss til Chihuahua, en by i kolonistil og et nytt herjet narkosted. Toget kunne han tatt, men der er ofte ran der, selv om det er vakter på toget. Han skal inn  i Sierra Madre og finne stammefolket Raramurier. De er eksperter i langdistanse løping, de er bedre enn folk fra Kenya. Sammen med seg har har han Micah True som kalles Cabello Blanco av de innfødte. Han kjenner de godt og det folket har tillit til han og Morten er trygg. Morsomt å høre om likestillingen de har der.

Zacatecas er en by lenger sør hvor Huicholerfolket bor. Der er han sammen med en filosof Nelson og antropologen Leobards. de skal bruke ca4 dager på å gå inn i Teakata gudenes mor sin plass, deres mekka.
Hicholene bruker Peyote som er en kaktushalusinerende kaktus. De har mange rare ritualer og mye rart skjer på denne turen. Han er ikke redd og prøver alt mulig, .....hmmm dette er spennende historier.
Mexico by er siste stopp, det er et lite sjokk for han å komme til denne storbyen etter å ha vært 3 mnd. på denne reisen.

En fantastisk bok, jeg virkelig har kost meg med. Den måtte jeg lese stille og rolig og har brukt lang tid på denne, for det har vært som en reise. Morten må være litt av en tøffing som turde og begi seg ut på denne farlige reisen. Han viste at dette var farlig og hadde med seg mye kunnskap i bagasjen og det er viktig.

Noe av det jeg liker utrolig godt er at han har skrevet hva steder, mat, navn osv. heter på spank også forklart det på norsk. Alle de historiske begivenhetene og de fantastiske menneskene han møtte på reisen og fortalte om. En uforglemmelig bok!

ANBEFALES PÅ DET VARMESTE! Så mye kultur, historier og fakta. TOPP!

Utkom i 2012 på Kagge forlag og har 335 sider + masse noter
Lånt på biblioteket.

Andre som har lest boka er Artemisias verden

5 kommentarer:

  1. Jeg er en av de (få) som ikke er i hundre over Havboka, men denne her høres ut som noe jeg godt kunne like. Historie og historier, kultur og vandringer er midt i blinken for meg. Takk for supert lesetips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Han er helt gal som tørr alt det han gjør. Jeg har reist litt rundt i Colombia som også styres av narkokarteller. Da har vi aldri begitt oss ut på steder som feks folk på hotel sier er farlig. En gang var vi skikkelig redd da vi ble sittende igjen på bussen alene og når vi kom til endestasjonen sto det en gruppe med minst 10 menn. Vi var sikre på at vi skulle ranes, men de ville bare guide oss. Men vi var vitne til et ran dagen etter og ran av en bank dagen med tre maskert menn. Dette var heldigvis på slutten av vår tre ukes tur. Så det er skikkelig skummelt og reise rundt på egenhånd i de landene. Det er en spennende bok og jeg er sikker sønnen din vil elske Ingstad sine bøker.

      Slett
  2. Herlig å lese din omtale og at du ble like begeistret som meg, og så var det artig å lese på nytt om de ville og spennende historiene. :) Også artig at du har funnet frem bøker av Lumholtz og Ingstad, spent på å lese dine omtaler av disse.
    Takk for linking..:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syns at det ofte er morsomt å lese mer rundt en slik bok. Jeg har fått lest nesten ferdig, ikke blogget om enda for her det litt hektiske dager for tiden. Jeg er så enig i ditt forslag om å invitere han på bokbloggertreffet, han kan snakke om hva som helst skjønner jeg etter at jeg har pratet litt om han. Kongo boka var broren min helt oppslukt av og han anbefalte meg absolutt til å lese den. For den handler ikke bare om de to gutta, men om alt i landet.

      Slett
  3. Jeg klarer ikke å følge med på alle bøkene dere får med dere. Men som sagt - det er vel for din del for det meste lydbøker. Jeg tror jeg får begynne å høre på en bok når jeg kjører bil. Det blir den eneste muligheten. Ellers vil jeg heller lese selv. Lykke til videre i verkstedet! Vanskelig å lese artikkelen om dere da skriften er så liten. Men flott reklame! Reiser til fjells nå, og gleder meg. Hilsen Tove

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!