søndag 21. august 2016

Gavalda Anna, "Livet, til det betre"


Paris, å herlige Paris, livet, kjærligheten, oppvekst og om å våkne opp.....

Dette er en roman som består av tre fortellinger eller jeg kaller det to korte romaner og en lang roman samlet i ei bok. Det handler om livets valg, oppvekst, tilhørighet, kjærlighet, finne den rette og finne seg selv!

Den første
Mathilde, er en ung pike 24 år, hun studerer egentlig kunsthistorie, men jobber svart for fetteren og tjener mange penger. Det passer henne utmerket og ha en litt sløv jobb, siden hun er ganske mye ute på byen og lever det gode liv. Hun bor sammen i en leilighet med et tvillingpar og det funker for de lever til helt forskjellige tider på døgnet. Hun er på utkikk etter den perfekte mann..... men slik blir det jo aldri.

Hun tjener mye og en dag har hun rotet bort veska si, men svært mange kontanter i. Ikke bare det men egentlig alt som betyr noe for henne, brev, mobilen, vesken hun har arvet etter sin døde mor osv. Livet går i grus. En dag blir hun kontaktet av en mann som har funnet veska hennes. De møtes og hun syns han er vemmelig, stygg, feit osv.
Han får tlf nr hennes og de ringes, men hva var hans tlfnr? Hun starter en jakt, som blir jakten på kjærligheten....
Herlig rå, tøff og sjarmerende fortelling. 

Den andre:
Yann, er 26 år master i design men jobber som selger og bor sammen med Melanie. De er egentlig ikke lykkelige sammen og klasseskillet skurrer i bakgrunnen hele tiden  En dag treffer Yann familien som bor  i 5.etg og dette blir et nytt startpunktet for hans nye liv. Her skjer det mye morsomt og herlige beskrivelser av klasseskille, forventninger, tabuer og det å leve livet her og nå. Han viste ikke at det fantes så mange spennende mennesker og hvordan man kunne se på livet. HERLIG!

Den tredje:
Billie, jenta som vokser opp hos stemora, for mora hennes orket ikke grininga hennes da hun var et år. Hun har ingen venner er en hissig propp hjemme og sier ikke et ord på skolen. Hun er et mobbeoffer, men en dag får hun og Frank (homogutten) tildelt hver sine roller i et skuespill og de begynner å prate sammen.

Vi følger disse to menneskene på sin veg her i livet, disse to skjøre menneskene som er så skjønne. De skjønner at livet kan by på vennskap og ikke bare vold og juling.
Det er mye hopp, sex, sleivete språk, vulgært og rett frem om livet slik det er for dem.  Dette er en saftig historie som kan vippe en helt av pinnen, den blir lest av Silje Breivik og det er så fantastisk bra at man sitter helt "fettra". Her henvender forfatteren seg til lytteren/leseren og veksler mellom nåtid, fremtid og fortid i et sett på en uventet og i en veldig direkte form på en leken og morsom måte. Kult!

En historie som minner meg mye om det fattige og det rå livet  på landsbygda i Frankrike, noe som er totalt ukjent for med, kun fra boka:  E. Louise " Farvel til Eddy Bellegueule" som også skriver mye om det i den nevnte boka.

Hva jeg synes:
Her er Anna Gevalda slik man kjenner henne fra "saman er ein mindre aleine". Jeg har ikke link til den for det var før jeg begynte å blogge. Kjempe bra! Hun har kommet med noen bøker som ikke har imponert så veldig, men her er hun tilbake i "fult drønn"!

Anbefales på det varmeste og som lydbok er den perfekt!

Takk for lytte-eksemplar til Lydbokforlaget

 Produsert av: LBF
Først utgitt: 12.08.2016
Spilletid: 10:15:32


12 kommentarer:

  1. Du ligger et hestehode foran meg, forventer boken inn hvert øyeblikk. Jeg er glad jeg leste din flotte omtale, for nå er jeg forberedt på litt "forvirring". Egentlig liker jeg ikke sånne bøker, og Eddy Bellegueule likte jeg ikke spesielt, men nå er jeg forberedt og skjerpet, så da skal det gå bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syns denne var humoristisk, tragisk og morsom. Kanskje jeg trengte det akkurat og slo rett inn derfor?

      Slett
  2. Jeg ble tatt av din begeistring og legger denne på minnet. Har enda ikke lest noe av Gavalda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du har sett filmen som bygger på bok"Samen er vi mindre alene" Den var kassasukses og den eneste boka som er verdt å nevne som bra, Men denne var bra!

      Slett
    2. Nei, har ikke sett den filmen..

      Slett
  3. Høres veldig bra ut, og kan tenke meg at den er perfekt som lydbok. Mannen skryter av lydbøkene han har fått med seg i sommer, mens jeg liker best papirutgaven. Nå leser jeg Stina Saga, lettvint skal det være.

    Ha en fin høstkveld.

    Varm hilsen fra nord

    SvarSlett
    Svar
    1. Lydbøker er fint for da kan man kjøre bil samtidig, slik jeg gjør. Jeg er pendler så i løpet av ei uke blir det noen timer i bil.
      Hyggelig å høre fra deg!

      Slett
  4. Takk for boktipset.
    Eg likte veldig godt "Saman er ein mindre åleine" men eg las ei seinare som ikkje
    var like god.
    Det eg likte ekstra godt var at den var omsett til nynorsk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig at samen er ein midre alene var flott og denne ligner. De imellom har bare vært tragiske syns jeg.

      Slett
  5. Jeg hører heller ikke lydbøker - må ha boken i hånda. Og får ikke med meg alle du anbefaler, dessverre.
    Hvordan er det å være tilbake på skolen? Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er greit og være tilbake på jobb, bare synd at jeg må til Elverum hver dag. Undervisningen min kunne vært samlet bedre syns jeg.
      Boka er morsom og den fins i papir også.

      Slett
  6. Takk for fin omtale! Denne skal jeg forsøke å få med meg! (Har likt hennes foregående romaner svært godt.)

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!