torsdag 1. desember 2016

En merkelig opplevelse på Vebjørn Sand utstilling, Hamar

 Jeg hadde lyst til å se Vebjørn Sand sin bilder i virkeligheten, særlig serien hans fra "Scener fra andre verdenskrig" så i går dro jeg til Kulturhuset på Hamar.
Jeg snikfotograferte dette bildet, da vakta ikke så meg. Så snudde jeg meg for å se hvem som kom i full fart bak meg, det var to menn. De gikk bort til dette bildet, å plukket det ned og bar det ut. Jeg sto litt sjokka tilbake, hva var dette?
Vaktmesteren kjenner jeg og fikk han i tale. Han kunne fortelle at dette maleriet var kjøpt av en tysk samler for 1.5 million kroner og skulle til Tyskland. Tenk to sekunder før fotograferte jeg det, flaks! (selv om mitt foto ikke ble så bra, det er ingen av bildene for det var så dårlig lys der)

 En skikkelig rotete salgsutstilling i Galleri Kulturhuset på Hamar.  Alt sto og hang om hverandre. Det var merkelig og uvanlig utstilling.

 "The surrender of Stalingrad" heter dette kjempe bildet og er ganske så groteskt, men med et vakkert lys.
Bildene ved siden av og stikkontakten sier litt om str på bildet.

  
Tre kvinner og soldater sammen med schæferen, den perfekte rase (mente Hitler)

Malerteknisk er han uhyre dyktig noe annet kan man ikke si, han fanger lyset så vakkert og komposisjonen fungerer fantastisk bra. Han er en skikkelig håndverker som kan gjengi naturen. 
Sier jeg som har vært/er tegne- form- fargelærer i en generasjon.


Disse dansebildene er også fabelaktig utført, både i kropp/anatomisk, farten, følelsene og ikke minst fargebruken . 

Derfor undere det meg at han skal ha med 145 bilder på en utstilling og noen av de er så dårlige som dette bildet. Det ser for meg mer ut som et elevarbeid.  
Har han kommet i pengeknipe, når man har mistet sin kritiske sans?
Jeg bare undrer!
(Beklager dårlig bildekvalitet på fotoene)

7 kommentarer:

  1. Artig opplevelse da! Jeg så en utstilling med han i sommer, i Fredrikstad. Er sannelig imponert over mange av dem. Han kan sitt fag. Men er også enig i at noen ganger lurer jeg på hva han holder på med. Selger de dårlige bildene som trykk i møbelbutikkene rundt omkring.

    SvarSlett
    Svar
    1. Opplevelsen var litt skremmende med en gang, for jeg skjønte ikke hva som skjedde. Det kunne like gjerne ha vært et frekt tyveri, for alt gikk så fort.
      Bra det ikke var det!
      Ja, mannen kan sitt fag det er virkelig sikkert og det er rart at han ikke er mer kritisk. Jeg er jo selv kunsthåndverker og vet at man av og til lager tings som ikke helt holder mål, det gjør alle. Men, da bør man være litt selvkritisk.

      Slett
  2. De fleste av bildene er jo virkelig gode. Jeg likte godt mannen i åkeren og dansebildene.
    Skulle ikke tro at han har dårlig råd. Han burde vel kunne luke ut det dårlige. Men jeg er ingen ekspert her, det er du.
    Men jeg forstår at det måtte være skremmende da de tok bildet. Sannelig hadde du flaks som fikk fotografert det. God lørdag ønskes av Tove

    SvarSlett
  3. Heisann.... du kan alltid undre deg over hans påfunn.... jeg fikk se noen av krigsbildene i NY. Fikk ikke tatt bilder der, du hadde jammen flaks!

    Jeg ønsker å skape mer liv i Blogger´s Sunday Walk. De siste gangene har jeg gått "alene" - så nå inviterer jeg til ny giv i 2017, og håper på at mange tar seg en tur ut og dokumenterer det som skjer fire søndager i året.
    Ha riktig go´hælj ;:OD)
    Se: http://viltogvakkert.blogspot.no/2016/12/bloggers-sunday-walk-2017.html

    SvarSlett
  4. Hmmm... Høres litt dramatisk ut!
    Er det salgsutstilling rett fra vegg, slik vi har på juleutstillingen vår?

    Og er det generelt ikke lov å fotografere på utstillinger? Jeg forstår at det er irriterende hvis alle går rundt og blitzer, men noen ganger er det fritt fram og andre ganger er det strengt forbudt.
    Fint å lese din analyse av bildene hans, de er jo omstridt, kan man si :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en salgsutstilling rett fra veggen, tror jeg for den varte en veldig kort stund. Jeg vet ikke om det var lov å fotografere der, men vakta var så intens så jeg spurte ikke. Vanligvis fotograferer jo folk utstillinger, mens på museer er det helt ulovelig, som regel.
      De krigsbildene syns jeg var på kanten.....sier ikke mer her

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!