søndag 4. desember 2016

Sævareid Heidi "Slagside"


Ungdomsbok om, kampsport, kjærlighet, skyldspørsmål og det å finne seg selv

Tidligere i år leste jeg en annen bok av samme forfatter, boka "Slipp Hold" den sjokkerte meg litt. Den tok opp tematikk som jeg ikke viste så mye om (å henge i kroker) egentlig, men som jeg vet utøves. Den var fascinerende, skremmende, kvalmende, suggererende og fin på en gang. Så når samme forfatter kom med ny bok var saken klar, den må jeg lese..

Denne gangen handler boka om Vilde. Hun er 19år og har reist til Bristol for å jobbe i et fri år. Hun jobber i Jill sin Cafe i Bristol, England. Hun føler seg ensom og har ikke så mye annet en jobben om dagen og hobbyen fotografering, ellers kjeder hun seg. Hjemme i Oslo, har Vilde kjæresten Magnus som hun snakker hver dag på nettet.  En rolig start hvor vi skjønner at hun har vonde minner, savn osv.

En ettermiddag sitter ei jente som heter Fiona i Cafeen, de begynner å snakke sammen og da hun skal stenge kommer de i en ivrig samtale og Fiona vil vise henne hengebroen. De møtes og går tur, noe Vilde liker veldig godt. De snakker om venner, bøker, forfattere osv.
I Oslo trente Vilde kampsporten Krav Maga og i Bristol finner hun en klubb og begynner å trene Krav Maga, Hun melder seg på et begynnerparti og tar med seg Fiona. Dette er ingen ting for Fiona og etterhvert trener Vilde med de drevne og harde kampgutta. En virkelig brutal sport!

Fiona forteller om sine mørke hemmeligheter og er en underlig, manipulerende og merkelig person.  Vi hører små bruddstykker av et forhold Vilde hadde til Karoline. Hun begynner å sammenligne de to, Fiona og Karoline. For hvem er denne Fiona som alltid velger feil menn, sender tekstmeldinger Vilde ikke vil ha og forsvinner i dage vis, uten å gi lyd fra seg.....
Vilde prøver å distansere seg fra Fiona og gleder seg til Markus kommer på besøk.Han er den gode gutten som elsker å gå på turer, treffe nye folk og er åpen og fri. De ble sammen på en klassetur i 3.kl på vg.

Vilde ser frem til hver tirsdag og torsdag hvor hun trener kampsport. Der får hun venner og en hun ikke liker Elliot. De er ute på byen og da prøver Vilde seg på litt av hvert.....
Ting begynner å bli vanskelig for henne.

Hun har bare vært i Bristol i en mnd da Markus kommer på besøk, han ser med en gang at det er noe i vegen. Hun vil ikke si noe og sperrer sannheten inne, sier han da de er på biltur sammen. En dag konfronterer Markus henne med at hun ikke har fortalt om Fiona og han krever at hun skal være mer åpen for han. Da begynner virkelig nettet og snøre seg til for henne.

De små bruddstykkene vi har hørt om før, ang Karoline blir utdypet og vi får vite mer og mer.  Vilde tar på pokerfjeset og viser ikke følelser. Hun blir mistenksom på alt Markus driver med og hvem han er sammen med, hjemme i Oslo.
Hun har hatt angstanfall og sliter med et voldsom spørsmål om skyld i forhold til Karoline. Vilde forsøker å kontrollere sinnet sitt ved å drive med kampsporten, for der får hun ut aggresjonen, men en dag klarer hun ikke styre seg.....

En spennende og flott fortelling som bygde seg mer og mer opp mot et klimaks. Veldig godt komponert og helt i tråd med hva mange unge sliter med. En velskrevet og naturtro roman om å være ung og streve etter å ha opplevd problemer som hun ikke klarer å takle, hverken med sine skjevheter eller hvordan man takler problemer generelt.

En knallgod ungdomsbok!
Den beste av de to bøkene som jeg har lest av henne, velskrevet, spennede og miljøene er troverdige og godt beskrevet.
 

Boka ble Nomininert  til Brageprisen.
Les mer om Heidi Sævareide her, hvordan hun går inn i miljøene og prøver ut

Utgitt på Gyldendal
Bokmål, 268 sider, ungdomsbok, utkom 2016
Lese eksemplar

Fra boka:
Jeg er en som aldri finner ordene, jeg er en som stivner, jeg er en som kjenner raseriet presse på under overflaten, men jeg gjør aldri noe, jeg bare stivner eller går, jeg bare stikker av, jeg er så sint, jeg er så feig – så feig at jeg egentlig fortjener å lide for det.

9 kommentarer:

  1. Heisann, leste En, strek, to til Paris på noen timer. Ikke veldig imponert over den boka, men den unge vikarbibliotekaren sa at hennes første, Et helt halvt år, er mye bedre skrevet. Får se om jeg får lest den mens jeg venter på barnebarnet danser.
    Datoene for BSW er satt, siste søndag i januar, april, juli og oktober! Tidligere har jeg satt datoen på måfå, men nå er det mer forutsigbart, og det er mulig å planlegge. Sykle går bra, men poenget er at alle er ute på noenlunde samme tidspunkt. Fellesfølelsen....
    Vi har tenkt oss på fagdagen i år, har ennå ikke meldt oss på. Vi to kan jo avtale å treffes! Ha fortsatt fin adventstid ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempeflott, det er notert ned.
      Det blir mest og helst norsk litteratur på meg.
      Jeg var på fagdagen i fjor og vi skal ikke dit i år, det var dumt!

      Slett
  2. Min svigersønn er medeier og instruktør i Krav Maga i Trondheim. Min yngste sønn har også trent det, samt mye annen kampsport. Opprinnelig en israelsk kampsport, Krav Maga, men her trenes det under helt andre forhold enn i kamper i Midt-Østen . De er begge veldig snille og rolige gutter, men fysisk sterke og aktive. en. btw..

    Ble litt nysgjerrig på denne boka også, siden jeg synes hennes forrige var ganske god. (selv om jeg vanligvis ikke leser ungdomsroman.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er store forskjeller på hvordan denne sporten utføres i Oslo og i England sier hun i boka. Sporten er rammen rundt, men det er Vildes psyke den formidler og er hovedbudskape. Jeg har aldri hørt om sporten før, så morsomt at du vet hva dette handler om.

      Slett
  3. Denne vil jeg lese, hadde helt glemt den, så takk for at jeg fikk starte uken med denne "gladnyheten" :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er ikke mye å finne i bloggverden om denne boka, som er litt rart når den ble nominert til Brageprisen. Gled deg, jeg syns den var topp.

      Slett
  4. Sorry Ingun - men nå blir det ikke tid til å lese før i romjulen.
    Vi har forøvrig bestilt tur til Malta i mai. Husker dine fine, fargesprakende blogginnlegg derfra, og vi gleder oss. Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, det kan dere glede dere til, jeg syns det var et flott sted!
      Mine innlegg ligger under fanen øverst, reiser og foto 2015 Malta.
      Jeg har tre dager igjen å jobbe så drar vi til Madeira, gleder meg

      Slett
    2. Da ønsker jeg dere god tur til Madeira. Det er også et sted jeg har villet reise til, men det har ikke blitt noe av. Gleder meg til din reportasje! Hilsen Tove

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!