torsdag 27. april 2017

Riley Lucinda "Skyggesøsteren"


En roman på leting etter hvem man er og hvor man kommer fra! 

Romanen er en historie om å finne seg selv, søke røtter. Finne de,- miste de og til slutt om å finne seg selv og være tilfreds med sin skjebne. Denne boka appellerte til hele følelsesregisteret hos meg.

Star er den nå levende hovedpersonen i boka, hun er et av adoptivbarna til Pa Salt. Hun vokste opp i Sveits, i herskapelige omgivelser i Atlantis. Adoptiv-faren Pa Salt dør og hun får etter begravelsen overlevert et brev og med noen spor som skal føre henne tilbake til røttene sine. Det blir en lang fortelling om livet i London. I brevet står det at hun skal kontakte et antikvariat i London, der vil de hjelpe henne til å spore opp hvem hun er.

I antikvariatet finner hun den merkelige mannen Orlando Forbes som lever et skjermet og tilbakelent liv i butikken, hvor han lever og ånder for sine gamle bøker. Da Star stiller han noen spørsmål fra brevet vekkes han som ut av dvale og de kommer i snakk.  Star er utdannet i litteratur og de snakker om bøker. Hun forlater butikken med beskjed om at hun har får jobb der, om hun vil og naturligvis ville hun det. Dette fører henne inn i nye sirkler av mennesker som sakte og sikkert fører videre i hennes søken på hvem opphavet er.

Flora Mac Nichol er kvinnens navn hun har fått som ledetråd og historien hennes rulles opp. Vi er da på begynnelsen av 1900 tallet og Flora vokste opp med sin søster Aurelia Esthwaite Hall i Lake District, men det viser seg at hun slett ikke er fars datter og har ikke de samme privilegiene som søsteren som løftes frem i overklassemiljøet i London, da hun flyttet inn hos sin tante i London.

Flora flytter også til London i 1909, Hun ville egentlig ikke flytte, men foreldrene skulle selge godset så derfor fikk hun bo hos den mektige Alice Keppel Det tar en stund før hun skjønner hvorfor og hva hun skal gjøre der, men det blir en skikkelig omveltning i livet hennes når hun endelig får vite hvem hun er datteren til.

Flora var veldig opptatt av dyr og katten hennes Panter lurte seg med på flyttelasset, den gangen hun flyttet til London og han er med da hun seinere kutter ut all kontakt med sin familie og flytter tilbake til Lark District. Flora er en standhaftig og sterk, litt gutteaktig, stille og selvstendig kvinne. Beatrix Potter er forfatter og hennes gode venninne.  Flora hadde tidligere den sommeren møt en mann, det viste seg at han var lovet bort til søsteren hennes. Skikkelig mange intriger som utspiller seg, med grever og kongen og det hele. Dette blir en fortelling som fra tv serien Herskap og tjenere, fine tidsbilder beskrives.

Livet på landet i Lake District liker Flora, men en dag dukker Archie opp. Her røper jeg ikke mer....Bortsett fra at Teddy et hittebarn, bor hos Flora.
Flora gifter seg med Archie da 1. verdenskrig er over, hun er 30år.  Barna, Teddy og Louis som Flora blir stemor til vokser opp. De er overlykkelige sammen på Archie sitt gods i Kent. Skikkelig herskapelig!

2. verdenskrig kommer og går, men ikke alt er helt i Floras favør. Teddy oppfører seg ikke som en Jarl og er alt for glad i det gode liv. Forfatteren tar tak i arv og miljø og fremstiller Teddy som en håpløs fyr, det er ikke så vanlig i slike bøker!

Alt går sin gang og tilfeldige møter blir til mye mer enn møter, så boka ender slik man ønsker og alle gåter blir løst.

Hva jeg synes:
En avslappende historisk og kjærlighetsroman som passet perfekt for meg nå, etter at det har vært mange heftige bøker for meg en stund nå.
Man kommer raskt inn i historien og den er suggererende og godt skrevet ang spenningsmomenter osv. Godt komponert og veldig handlingsmettet. Litt mye Herskapelig og tjenere slik som tv serien. Men, hun skildrer mange fine tidsbilder.
Litt mange klisjer og helt usannsynlige scener syns jeg. Med dødsattester og adopsjon osv. Slik er det ikke i den virkelige verden. Jeg adopterte barn på åtti tallet og det var helt andre prosesser og prosedyrer som måtte overholdes.
Litt for mange tilfeldigheter og hemmelige forhold som rulles opp, det var helt unødvendig for det ble for mye av det. Eks: Rory.
Jeg har hørt den som lydbok og det funka veldig bra som bakgrunnshistorie på verkstedet når jeg jobber der. Mange fine landskaps skildringer, rene reklamen og morsomt at hun drar til Bergen.
Oppleseren Hedda Munthe leste bra og var engasjerende å lytte til.
Jeg tror kanskje jeg fikk lyst til å høre de to andre bøkene i serien også hvis de finnes på lydbøker..

Utkom på Norsk 2017
Serie, originaltittel "The Shadow Sister"
Cappelen Damm
Spilletid 20 timer og 4 min.


Bok nr 1: De syv søstre, fra 2014 omhandler Maia, oversetter,  Brasil
Bok nr 2: Stormens søster  omhandler Ally, seileren og fløytisten, Norge og Bergen
Bok nr 3:  Skyggesøsteren fra 2017 omhandler Star, Nord England


Andre som har lest boka er Tine og aariho

6 kommentarer:

  1. Ja, da venter vi bare på neste bok og neste søsterhistorie. Må innrømme at jeg syns dette er bra underholdning. Og Lucinda Riley holder leserne sine på plass ved å lage en slik serie!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, man har godt av å litt hyggelig underholdning av og til!

      Slett
  2. Så kjekt at du har lest og likt denne. Det er en gøy serie å følge, men jeg undret meg fælt i første bok på hvor virkelighetsfjernt denne adoptivprosessen har foregått. Vel, vel... det er lett underholdning men som du sier, etter litt tyngre litteratur passer det fint inn :) Ønsker deg en fin fredag Ingun :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har bestilt første boka på biblioteket, så det blir spennende å få med seg starten også.
      Herlig å slappe av med slike historier av og til!

      Slett
  3. Jeg leste denne boken i påsken, og har også lest de to første. Du bør lese begge. Du skulle nok lest den første først, men nå får du satt deg mer inn i historien bak.
    Jeg synes Riley skriver veldig godt, og jeg blir absolutt revet med. Gleder meg til de neste bøkene. Det blir vel antagelig syv til slutt. En fortsatt god vår ønskes av Tove

    SvarSlett
  4. Jeg har lånt første bok på biblioteket, så jeg skalhive meg over den etterhvert.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!