torsdag 27. juli 2017

Kunsthistoriker Gunnar Danbolt, Ragnhild Arneberg og meg med foredag i Uvdal




Foredrag i Uvdal,  Første del var: 
Vi, Gruppe Taiga som snakket om stolene våres, hva vi har lagt i dem av visuell betydning og historie de kvinnene har bak seg.

Harriet Backer er temaet for Kunsthistoriker, Professor Gunnar Danbolt skulle snakke om i Uvdal kirke denne kvelden, tirsdag 25 juli. I den forbindelse er det vi (Gruppe Taiga) har med fire av våre stoler, som vi monterte i slutten av mai.
Stolen i forgrunnen er min heder til Harriet Backer. 
Gro Kollandsrud i gul genser er ansvarlig for organiseringen av denne delen av programmet.

 Det strømmer på folk, så det er litt av en organisering som må til for å få så mange som mulig inn i Grønneflåtastugu.
Alle kom ikke inn, men noen måtte høre på oss fra gangen og ta en titt etter våre innlegg.

 Ragnhild forteller her litt om historien bak prosjektet "På Tidens Reise"og om to av kvinnene:
Den hellige Birgitta- laget av Ingema( var ikke tilstede) og  Dronning Margrete1 -laget av Ragnhild (med manus).
Jeg tok for meg Harriet Backer og Camilla Collett som jeg har laget. 

Se bedre bilder og om prosjektet: " På tidens Reise"


DEL 2: Foredrag av Gunnar Danbolt, hoveddelen
Etter et trangt, varmt møte for å høre om vårt prosjekt gikk alle ned til Uvdal Stavkirke, litt lenger ned i bakken på Bygdetunet.

Det er en fantastisk kirke som jeg har flere bilder av her

Det var ikke lov til å ta bilder under foredraget, så et lite snikbilde er alt du får se innenfra.
Det var helt fult av folk, så vi hang og satt over alt.
En fantastisk flott forelesning om hvordan og hvorfor Harriet Backer malt som hun gjorde sett ut fra et kunsthistorisk perspektiv på samtiden. 
Veldig bra!

Ragnhild takker Gunnar Danbolt for flott foredrag og hyggelig dag

 For før på dagen var vi invitert til Gro og Nils sitt hjem på Lunch med Gunnar og kona Hjørdis
 Fantastisk oppdekking og nydelig mat

Vi storkoste oss og hadde mye å snakke om, hyggelig!
Hjørdis, Ragnhild og Gunnar.
Takk så mye til Gro og Nils for nydelig mat, organisering og samvær.

 
Noen bilder fra deres fantastisk hage.



8 kommentarer:

  1. Dette var spennende, og alt er jo så vakkert! Både lokalet, den flotte stolen, kirken, naturen og blomstene. Takk for at jeg fikk en titt. Hilsen Tove

    SvarSlett
  2. Vi hadde en minnerik tur dit, litt av en opplevelse. Jeg og Ragnhild tok oss god tur på vegen hjem så det kommer nok flere vakre bilder derfra.

    SvarSlett
  3. Hei Ingun!
    Så stas sammen med Danbolt da?
    Jeg må bare si at det må ha vært en minneverdig og flott opplevelse.
    Masse hilsen fra Kari
    Jeg skal innom utstillingen på Sveinhaug til uka, da jeg skal videre oppover dalen.
    Ha en fortsatt fin sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var veldig hyggelig opplevelse og ha en fin tur innom Sveinhaug!

      Slett
  4. For et flott arrangement, bra dere vår vist de flotte stolene til så mange. Gunnaren som vi kaller ham her i Bergen, er en utrolig kunnskapsrik mann, og ikke minst flink til å formidle. Heldige dere som fikk han på besøk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt utrolig fantastike spør du meg! Han er så dyktig til å formidle. Det er første gang jeg ser han, han er bare en radiostemme for meg. Han prater så tydelig og godt, det var som en drøm.

      Slett
  5. Dit hadde vi tenkt oss, men det er mange hensyn å ta, så vi kom ikke til Uvdal før dagen etter. Men både kirken, tunet og utstillingen var vel verdt et besøk!
    For et vakkert og fredelig sted!
    Og for en utstilling!
    Det er mange ganger mer fantastisk å se det i virkeligheten enn å se bilder på nett!
    Anbefaler alle å ta turen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Jorun, det var hyggelig å høre!
      Vi hadde en fantastisk flott tur nedover Numedalen dagen etter og var innom mange stavkirker, gallerier og annet på veg hjem.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!