fredag 18. august 2017

Flatland Helga "En moderne familie"






 En ganske så triviell og normal familiehistorie

En familie med mor, far og deres tre voksne barn med familier drar til Italia, for å feire faren, Sverre sin 70 års dag.
Der får alle vite at mor og far skal skilles. Dette er fortellingene om hvordan hver enkelt av de tre voksene barna reagerte.

Liv, har barna Agnar 14 år og Hedda på 4 år, gift med Olaf. Liv er eldste barnet på 42 år og de lever i et normalt godt hektisk familieliv like i nærheten av foreldrene før dette hender.
Liv forandrer seg totalt og blir skeptisk, utagerende og sint på sine foreldre, søsken og omgivelser. Hun er eldst og har vært den kontrollerende av søsknene. Dette går hard inn på henne og ødelegger nesten hennes eget ekteskap. Eks: Vi har vært tre uker alene på familiehytta i Lillesand, tomt og ensomt uten storfamilien. Liv ble nærmest hysterisk over alt som er så unormalt.
Veldig hysterisk...

Ellen er midtbarnet på 38 år. Hun og Simon jobber med sin barnløshet, som er hovedfokus i deres liv. De er mer selvsentrerte og det er forventningene, stresset, lengslene og alt som har med barnløshet i dagens samfunn som blir beskrevet gjennom dem. Denne delen har jeg vært igjennom og det stemmer meget bra, selv om jeg ikke har de holdningene de har. (Jeg adopterte barn).
Det ringer i morens tlf en dag Ellen er på besøk hos moren, hvem er det - en manns stemme., Naturligvis er hun opptatt av foreldrene og hvordan de har det, hvem de forholder seg til etter skilsmissmissen osv.

Håkon, minste barnet på 30 år. Han er attpåklatten som egentlig har vært enebarn sammen med foreldrene i mange år. Han er den som står for fri kjærlighet og valgene om å være fri til hva man vil gjøre med livet og kjærligheten. Men en dag treffer han Anna og da endres mange av hans holdninger, han innser at hans ideologier holder ikke

Mor og far prøver å være naturlige, men når hjemmet skal selges reagerer Håkon. Det er jo hjemmet mitt, dere kan ikke selge det. Det høres enkelt ut og bare flytte fra hverandre etter over 40 år, og det skjønner vi etterhvert også at det er ingen enkel sak. Hvorfor gikk de fra hverandre? det kunne vi fått vite litt mer om, det bare skurret!

Jeg synes boka var litt banal og ikke så veldig spennene. Hva er en familie? Hva betyr familien for hverandre, fellesskapet, osv?
Det er slik det er og det var mange episoder man kjenner seg igjen i, det var kanskje alt...

Andre bøker jeg har lest av Helga Flatland  De har jeg likt kjempebra!

Vingebelastning 2015
Bli hvist du kan. Reis om du må 2013
Det finnes ingen helhet 2011


Om helga Flatland og boka:   LYDBOKFORLAGET   Lytte eksemplar

Produsert av: LBF  
 Spilletid: 07:42:32
ISBN Lydfil: 9788242165640
Målform: Bokmål
Sjanger: Roman

Andre som har lest boka: Tine

2 kommentarer:

  1. Høres for trist ut - tror ikke jeg vil lese den.
    God helg ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Den var ikke trist, men ikke noe nytt, banalt og kjedelig.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!