søndag 13. august 2017

Rosengaard Nikkel "Forestillinger om Ana Ivan"



En merkelig historie om å bli fanget inn i en performanskunstner sitt prosjekt!

Denne boka startet jeg å lese i mai, hadde jeg for mange tanker i hodet akkurat da? Antagelig vis.
Nå fant jeg den fram på nytt og tenkte, dette var en kjempepopulær bok i Danmark da den kom ut der i 2016 og siden den har blitt oversatt til norsk, da må det være noe ved den, tenkte jeg. Jeg startet på nytt og slet de første 50 sidene før jeg fikk tak i hva den handlet om. Men etterhvert ble den mer og mer fengende.

Ana Ivan er en 28 år gammel jente, oppvokst i Romania som møter den danske unge forfatterspiren, hovedpersonen,  i Brooklyn på en utstillingsåpning. Der begynner hun å fortelle han om sitt liv og oppvekst. Du må skrive det ned, sier hun. Jeg kan få det utgitt...

Hun setter i gang og forteller mange merkelige historier fra livet sitt....
Ana er utdannet matematiker og kommer fra en akademisk familie hvor både far og mor har studert matematikk. Vi er i tiden før Ceasescus fall i 1989. Vi skjønner at det er partiboka som må til for at man skal få den rette jobben i det korrupte Romania. F.eks. farens avhandling som han jobbet med i 12år finnes ikke mer, når hun undersøker hvorfor han ikke fikk jobben i Cluz, mange år etter var fordi studiekameraten hans med partibok fikk jobben og har fjernet dokumentasjonen. Ana er veldig glad og knyttet til faren sin. Hun opplever et savn og minnene strømmer på når hun tenker på han (dette blir noen ganger litt for langtekkelig og beskrivende).

Ana forteller om moren som jobbet som barneskolelærer og fikk jobb i Marokko, der skjedde det noe som ble en veldig markant endring i Ana sitt liv og preger henne.  
 Ana var usedvanlig flink på skolen og fikk gå på de beste skoler i landet pga resultatene hun oppnådde. En dag avbrøt hun sine studier og begynte på kunstakademiet. Hun kom inn i Bergen og traff Isak som var litt av en merkelig skrue, det endte ikke bra.....

Hun lever og lager performans og den danske forfatterspiren hjelper henne, for han blir besatt av alle historiene Ana forteller. Hun kommer stadig med noe nytt og han fascineres og klarer ikke få hennes historier ut av hodet. Dette går ut over samboerskapet med Lærke, så hun forsvinner. Broren som er kurator for flere store prosjektor ordner stadig jobber for han.

En dag spør han Ana om hun har lest utgitt noen av novellene han har skrevet, nei sier hun. En dag finner han en av sine noveller oversatt til engelsk hos henne, hun nekter....
Den første spiren til at jeg begynte å lure på hva slags fortelling- prosjekt dette bli til slutt.....

Ana sitt nye prosjekt er å være i et helt mørkt rom i 30 dager og se hva som skjer med henne og hennes fornemmelse av tid, med arbeids tittel ”Timemachine". Den handler om tidsforskyvning på mange plan.
Den endelige tittel er "Time Travel" av Ana Ivan 28 og 30 år.
Kjærlighet, kunst, performans, sorg, diktatur, skolegang, apati, tauset, skult agenda osv
En meget spesiell bok, som man kan tolke på mange måter. Jeg tenker at dette er hennes performance eller prosjekt, på en annen måte en den hun fremstiller den på.

Det er mange fine fortellinger som er gode og når han sjekker fakta opplysningene på nettet stemmer de, sier han. Romania er ikke et land jeg har lest og kan så mye om, så sånn sett var det mange fine fortellinger og man kan undre seg over alt det som skjedde der før kuppet.

Jeg ble grepet av fortellingen etter hvert og den har svirret i hodet mitt i flere dager, den har mye å fortelle om inspirasjon, manipulasjon, kunstens påvirkning og forskningen som ligger bak.
Eller som den danske skribent som mistet fotfestet fullstendig i sitt liv.

Rosengaard Nikkel,(1987) dette er hans debutroman.
Utgitt på Gyldendal i 2017
Fra dansk, utgitt 2016
293s
Leseeksemplar

4 kommentarer:

  1. Dette høres ut som en spesiell historie, og kanskje litt "utilgjengelig"? Selv tenkte jeg at dette ville bli litt for sært for min lesesmak, men om jeg hadde trengt å utfordre meg selv med noe nytt, så kanskje :) Nysgjerrig ble jeg i alle fall av omtalen din

    SvarSlett
  2. Det er en bok som jeg har brukt lang tid på, den var veldig underlig. Men til mer jeg tenker over boke var den facinerende.
    Slett ingen dum bok, med mye merkelig informasjon som man leter i for å gjøre ulike kunstprosjekt, for "å få kjøtt på beinet"!
    Jeg har ikke røpt så mange detaljer, men at hun er 28 og 30 år handler om en merkelig historie!
    Ha en flott ny uke!

    SvarSlett
  3. Dette er nok en bok som passer for noen, og andre ikke vil like. Jeg syns dette høres svært spennende ut, men også noe sært. Det finnes mange performance-aktiviteter, om en kan si det sånn. Mye spennende, men også mange ganger så spesielt at det nærmest ikke blir tilgjengelig for publikum. Og det finnes mange skjebner etter Romanias diktaturstyre. Interessant!

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt en spennende og informativ bok. Den er innom mange temaer som enkelte kanskje ikke er så kjent med. F.eks med kunstarten performance som man tror er noe man finner på der og da, men som det ligger et helt annet forsknings og erfaringsbakgrunn bak for å skjønne og sette seg inn i.
      Romania, vet jeg lite om så hva som skjedde der var god informasjon i en slik bok, dette løftet boks veldig synes jeg.
      Til mer og mer jeg tenker på den, jo mer inneholder boka, den har så mange sider ved seg som den formidler.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!