fredag 13. oktober 2017

Kjærstad Jan " Berge"



Genial bok om hva er virkelig- uvirkelig? Hvordan ser folk på en og tolker deg...

En meget spesiell bok som minner om det som skjedde i Oslo 22. juli, med Anders B. Breivik
Vi møter tre personer i tre deler av boka og de ser og reflekterer over hva som skjedde fra sin vinkel. Journalisten Ine, Dommeren Peter Malm og eks kjæresten Nicolai Berge.

August 2008.
Ine Wang, journalist har akkurat levert et bokmanus om Ap-nestoren Arve Storefjeld, boka kommer ut om tre uker. Hun er sliten desillusjonert og tom. Bor alene i rekkehuset ute ved Ski og mistrives, det er for langt fra Oslo. Hun føler at livet ikke har noe puls mer, hun savner mann eller kanskje aller mest barn.(39 år). Martin er hennes tidligere mann og nå hennes sjef. De fikk ikke barn og nå er han lykkelig med kone og barn og er hennes sjef, en håpløs situasjon synes hun.

Ina er i et bryllup og føler seg utilpass. Hun kjeder seg og ringer desken i avisa, der får hun vite at det har vært et drap og på hvem?
Ja, det passet henne perfekt, for det var mannen hun har skrevet bok om, hun er overlykkelig. Får et energi kikk og tenker: Yes, jeg må jobbe med å skrive ny slutt i boka før den går i trykken.

Det som har skjedd er at i Nordmarka har fem mennesker, funnet drept på en hytte ved Blankvann. Det er Ap- nestoren Arve Storefjeld og flere fra hans familie. Alle drept på en grusom måte, med kniv.
Det må være terrorister som står bak, det tar tid å finne ut av....

Ine vil intervjue Nicolai Berge som har vært kjæreste med en av de drepte Gry, Arve Storefleds datter. Det blir et møte helt annerledes enn hun hadde forventet. Hun føler en seksuell tiltrekning til denne Nicolai Berge, men husker at Martin sa at hun måtte passe seg for han. Han virker så spesiell, hun får ikke til å skrive noe om han og får et nytt møte hjemme i leiligheten hans.  Det blir intenst og hun ser noe og skjønner alt for mye .....

Peter Malm er tingrettsdommer ca. 50år.   Han liker rutiner og det behagelige rolige og trygge liv med god mat og drikke i trygge Oslo. Det han ønsker minst av, er å bli blandet inn i denne saken, tenker han da han hører om den på radio.
Elsker cocktails og hygger seg med kameraten, Lew lærere med den morsomme vesten med alle lommene.
Denne delen av boka synes jeg ble litt lang, men når han ble utpekt som dommer i Nicolai Berge, skjer det noe.
Peter blir sett på som en habil, god dommer han vil egentlig ikke, men sier ja " Nå blir jeg kledd naken og føler det som en kald dusj, tenker han".
Han ser på den omdiskuterte bloggen til Berge. Hva skal jeg sette meg inni?
Flott reflektert hvordan en dommer tenker og jobber, veldig bra..

Da Lew, lærere mister jobben og tak over hodet er ikke Peter sein til å si at han kan bo hos han. Og tar hånd om sin gode venn som er helt motsatt av han, de er som på hver sin planet. Dette til tross sin satte og gammeldagse mål i hverdagen, er Peter en generøs mann.

Peter observerer Ina med barnevogn. Å, det er derfor jeg ikke har lest hennes artikler i det siste, konkluderer han og spaserer videre.

Nicolai Berge, er den tredje stemmen i romanen.  Han er gamlekjæresten til Gry, Arve Storefjeld sin datter.  Et av de fem ofrene. Nicolai er en overklassegutt, med en avdød mor som var alkoholiker. Han bor i hennes leilighet.

Ina får avtalt et intervju med Nicolai og han lurer litt på hvorfor han egentlig lar det skje, men han liker Ine. Hun er pen stiller fine og lette spørsmål - han følte at hun var interessert i han.

Etter arrestasjonen er han frustrert, men han ble med uten å stritte i mot. Hvorfor gjorde jeg ikke motstand, under han selv på?
Under rettsaken sitter han i sine egne tanker og klarer ikke helt å følge med. Hvordan kunne noen vite eller finne ut av at jeg har vært i hytta?
Han husker de gode minnene og den stormende forelskelsen han hadde med Gry Storefjeld, "nå er hun død". Han minnes henne som den frilynt, glad jenta som egentlig alle ville ha, men han var kjæresten hennes.

Vi hører om Nicolai som har vært i militæret og er alltid beret og klar for å kunne overleve i skogen om det blir krise, han elsket naturen. Han drar en dag ut i skogen og vi hører historien om Enok "Pantere" Hansen, en venn fra militæret som bor i skogen. Det er scener som fra et eventyr.

Historiene hans blir mer og mer håndfaste, han forteller om da han ble kastet ut av hytta på fjellet og satt på Dovre stasjon og ventet på toget. Da dro han hjem og fant frem farfar sine dresser, som en protest mot arbeiderpartiet. Han hatet Arvid Storefjeld og denne franskmannen som også ble drept han var ikke noe for Gry, tenker han.

Han sitter og mimrer i rettsalen og er stolt over at bøkene hans nå har blitt populære, folk vil vite hvem han er. Tiltalt for å ha drept fem mennesker, han?
Alt hatet han føler mot seg, hvordan han ser for seg som Dorian Grey, fra Oscar Wilde sin bok.
"Jeg er jo Norges mest avskydde mann". Bekjente sier merkelige ting om han og alle har en mening om han..
 Han sier ingen ting, kanskje han skulle fortelle om Egon, nei det er ingen har i sal 227 som vil tro meg og Enok ligger død på havets bunn.
Dommeren spør om han har noe å si, helt til slutt..

Jeg var helt tom etterpå, slutt nå....

VELDIG SPENNENDE; TANKEVEKKENDE OG GODT SKREVET!

Ine blir lest av Hedda Munthe og de mannlige stemmene av Kyrre Haugen Bakke og Yngve Berven. Bra, jeg liker at ulike stemmer er lest av ulike personer på den måten. Fantastisk god bok!

Produsert av: LBF                          LYDBOKFORLAGET
Først utgitt: 14.08.2017
Spilletid: 14:46:41
ISBN Lydfil: 9788242165589
Målform: Bokmål
Sjanger: Roman
Lytter-eksemplar fra forlaget 


Jan Kjærstad har skrevet mange bøker, jeg har nok likt "Slekters gang" best av dem jeg har lest av han tidligere og naturlig vis denne som var knall god!

Andre som har omtalt boka: Bøker og Bokhyller, Bjørnebok, og sikkert mange fler

16 kommentarer:

  1. Denne gleder jeg meg til å lese. Har den på vent. Godt å lese at du likte den. Det får den fremover i køen. Fin helg til deg Ingun.:)

    SvarSlett
  2. Så enig, så enig- bortsett fra at jeg ikke syntes "mellompartiet" med dommer Malm var langtekkelig, men filosofisk og interessant :)
    Fantastisk god bok med overraskelser og symbolikk i bøtter og spann, absolutt til ettertanke og vel verdt å vie oppmerksomhet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en skikkelig god bok som fikk topp skåring hos meg. Genialt!

      Slett
  3. Fortsetter med Wassmo. Har lite tid fremover med forelesninger, kurs og foredrag.
    Hilsen fra Tove. God helg!

    SvarSlett
  4. Känner varken till boken eller författaren. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  5. Verkar som en intressant bok att läsa. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  6. Tack för smakbitarna. Det här låter som en bok som jag definitivt skulle kunna tänka mig att läsa.

    SvarSlett
  7. Det er stilig at de har brukt tre forskjellige stemmer i lydboken, det har jeg ikke vært med om før. Jeg har lurt på om jeg skal lese denne, kanskje låne den på biblioteket. Men jeg har en svær haug jeg har lånt der fra før, så jeg må nok lese litt først :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  8. En ny titel för mig. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten. Kände inte till denna tidigare, verkar intressant!

    SvarSlett
  10. Känner till författaren men inte läst. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  11. Jag är Bröderna Walker har jag i hyllan av honom men jag har inte läst den. Den här boken kände jag inte till.

    SvarSlett
  12. författaren känner jag till, men inte boken. tack för tipset!

    SvarSlett
  13. Så langt har jeg ikke blitt fenget av Jan Kjærstads bøker, men det er mulig at jeg har prøvd meg på feil bøker og/eller ga opp for lett? Denne boka har jeg kjøpt, og jeg har bestemt meg for at dette skal bli den neste boka jeg leser i papir. Og så må jeg jo si at når du snakker opp "Slekters gang" slik du gjør, så blir jeg veldig nysgjerrig. Jeg pleier å like de samme bøkene som deg, nemlig.

    Må bare bli ferdig med "Mischling" først - så skal jeg lese "Berge". (Har du lest den? Den er ikke i lyd. Overraskende god bok!!!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset, den har jeg ikke lest. Skal skrive opp den på lista mi.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!