søndag 22. oktober 2017

Lunde Maja "Blå"





Vann er en ressurs vi må ta alvorlig, hva om det en dag tar slutt?

En bok om miljøvern og naturens sårbarhet, som fortelles gjennom to ulike historier i to ulike tidsperspektiv fra i dag 2017 og fremtidsvisjoner om 2041. I annet hvert kapittel fortelles disse sin historie. Tematikken er "Vann" i denne boka. Det er ikke noe selvfølge at vi kan forbruke den ressursen slik vi gjør i dag.  

Jeg likte hennes første bok  "Bienes Historie" veldig godt og hørte på radioen at hun har tenkt fire bøker med ulike natur temaer. Det blir spennende å høre hva de neste blir. Jeg tipper en av dem må omhandle trær/skogen, for det er et utrolig viktig tema synes jeg, hvordan vi forvalter skogen. Hun ville ikke røpe dette på radioen.

Til Boka "BLÅ" 
2017 - Historien om Signe, hun er en 67 år gammel dame som har vært miljøaktivist og journalist hele sitt liv.  Signes mor eier et stort gammelt hotell fra 1882, i Ringfjorden, Sogn og Fjordane. Signe levde lykkelig mellom sine to foreldre inntil sin 7års fødselsdag. Da fikk hun et lastebillass med snø, fra Blåfonna breen av sin mor som en av fødselsdagspresangene, med følgende forklaring: Du har sagt at du skulle ønske at du hadde fødselsdag på vinteren, slik at du kunne lage snømann. Nå kan du lage snømann!

Faren hennes ble skikkelig forbanna, mens Magnus, 8 år hjalp henne med og laget snømann sammen med Signe, slik at moren skulle bli fornøyd. Hun minnes: "Der var du Magnus, mens pappa så på mamma med et blikk jeg ikke forstod, alt var min skyld." Faren hennes kom til Ringfjorden som ung student og skulle skrive avhandling om elvemuslingen, så han hadde et helt annet syn på natur en mor, han er naturverner og et hat vokste frem mellom de to.

Jeg vil ikke røpe for mye av boka, men Signe og Magnus ble kjærester og studenter før de gikk hver sin veg. Mange historiske tilbakeblikk om hva vi har gjort i Norge på godt og vondt i løpet av hennes generasjon av oppdemming, kraftverk og mye annet, spennende å bli minnet om.
Signe fikk seilbåten "Blå" av moren sin som 18 års presang. Moren trodde det skulle løse alle problemene dem i mellom. Båten blir en viktig del av Signes liv som miljøaktivist og journalist. 

Hun elsker havet og seiler fra barndomsbygda i 2017 med en underlig last som hun skal konfrontere Magnus, gamlekjæresten med. Hun opplever storm og uvær på sin veg til Frankrike, men ender med stillheten. 
Mange flotte historier om hva hun har bedrevet og valgene hun har gjort i livet.

År 2041, David 25 år er på flukten fra tørken i hjemlandet sitt Frankrike, sammen med sin datter Lou. Han og Lou har kommet til en leir i Timbaut, ved Bordeaux hvor de får en seng hver, mat og der er det vann. Avtalen var at kona Anna og lillebror August på et år skulle komme dit også. De kom bort fra hverandre når de flyktet fra Argele`s, byen deres som brant. De er slitene etter å ha vandret i 22 dager under en blå himmel.
De er glade for endelig å komme dit, med dusj hver tirsdag, Røde kors og legehjelp osv. David synes ansvaret for Lou alene er vanskelig, han føler at han ikke har nok erfaring og vet alt for lite om hvordan man takler livet sammen med ei lita datter. Hun spør om så mye og skulle vært på skolen. 

Etter en stund er det mange som vil inn i leieren og det blir trengsel, slåssing, stjeling av mat og mange irritert folk. Alle sier: "Vi må komme oss til regnet for å overleve, nordover". Spanias befolkning er også på vandring og rasjonene blir mindre og mindre for hver dag.Det sosiale kollapser og hjelpeorganisasjonene forsvinner, en etter en og det blir kaos.

En dag David og Lou er på tur ute i området på leting etter mat, vann eller ting de trenger. Bak en presenning står seilbåt i en hage. Dette blir en forandring og alt endres...

Dette høres veldig trist og kjedelig ut, men forfatteren har fått frem noen fine medmenneskelige episoder som binder folk sammen, om de ble skadet eller blir venner på en annen måte. Slik de blir kjent med Francis og Marguerite og de tre guttene som hjelper dem. Når problemene oppstår bistår de hverandre, flott om samarbeid, menneskesyn og kjærlighet, men den halter litt i helhet.

Konklusjon:
En bok som tar opp et viktig tema, mange gode synspunkt og meninger. Det jeg ikke likte ved boka er at hun ble for overtydelig, gjentar på en kjedelig repeterende måte over detaljer. Noe ble litt for oppdragene i stilen, belærende eller kall det for pedagogisk, det irritert meg noen ganger.  Jeg får ikke helt tak i personligheten til noen av de involverte og det litt for mye hopp og sprett innimellom. 

En bok jeg kan anbefaler, om at vi må ta bedre vare på naturen vår!

Flott lest av Birgitte Victoria Svendsen som Signes stemme og Espen Klouman Høiner som David, de leste hver sin rolle veldig bra! Spennende med innleser som ikke har blitt brukt så mye, de gjorde en kjempebra jobb.

Produsert av: LBF  LYDBOKFORLAGET
Først utgitt: 11.10.2017
Spilletid: 09:51:42
ISBN Lydfil: 9788242165626Målform: Bokmål
Sjanger: Roman

 En episk fortelling om naturkrefter i spill om hvordan vi alle må leve med valgene vi tar. 

Dette står det bak på boka jeg mottok leseeksemplar av i sommer fra Aschehoug, så det er et tankekors å se tilbake og tenke på alt som har skjedd i sommer.
Med alle brannene i Spania, Portugal, California osv og alt regnet på Jæren og i Sør-Norge.
Det stemmer helt med bildene Lunde skriver om i boka. Fantastisk!


Papirutgaven kom ut på Aschehoug, 366 s. 2017
Andre som har lest boka: Artemisias

16 kommentarer:

  1. Jeg leste bienes historie, og syntes den var både tankevekkende og spennende. "Blå" har vel fått litt mer varierende kritikker, men jeg kommer til å lese den. Takk for din bedømmelse.
    En fortsatt god søndag ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mye bra, men ikke så god som boka om Bienes historie.

      Slett
  2. Ser at denne ikke kommer opp mot Bienes historie, men jeg skal lese den. Har hørt forfatteren snakke om boka på Lindmo. Interessant.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du sa ifra ang linken til Bienes historie, nå er det fikset!

      Slett
  3. Hadde bestemt meg for å hoppe over Blå, men Anita skrev en fin omtale som fristet. Nå er jeg tilbake til utgangspunktet for repeterende overtydelige tekster liker jeg virkelig ikke. Pendelen vipper, jeg kommer nok til å lese flere omtaler før jeg bestemmer meg. God tur til Amsterdam Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er absolutt verd å lese, det bør du!
      Jeg er så heldig at jeg skal være med min Design og arkitekturklasse til Amsterdam, de ville ha med meg selv om jeg har sluttet på skolen. Så hyggelig! Da er ikke jeg sein om å bestemme meg, gleder meg.

      Slett
    2. Tine: Ja, du må lese den altså.:)

      Enig at den ikke er like god som Bienes historie. Skjønt jeg vet at noen andre er uenige i det. Som jeg skrev manglet den noe på intensitet for meg (takk for link). Men som jeg sa til Lunde på forlagets høstmøte forrige uke, så leser jeg mye krim. så kanskje er det derfor, hehe..
      Jeg synes ikke den ble overtydelig eller pedagogisk egentlig, men så er dette budskapet så tydelig for meg fra før, så mulig jeg ikke reagerte noe på grunn av det..
      Enig at det er skremmende aktuelt re branner og tørke sør i Europa . Syrerne flykter også pga vannmangel.. fordi infrastrukturen er ødelagt pga krigen, leste jeg nettopp.

      Blir spennende å se hvilke andre temaer hun tar opp. Hun ville ikke være konkret på det på høstmøte heller og det skjønner jeg. Hun sa bare at de vil ha en forbindelse til disse to bøkene, så når den fjerde er skrevet vil man se at bøkene er forbundet. Hvis hun blir ferdig, for det var hun heller ikke 100 prosent sikker på, sa hun.

      Slett
    3. Jeg synes det var en god bok og den står til en terningkast fem.
      Tematisk er den skremmende aktuell , men det var det lille litt for overtydelige
      jeg ikke like kanskje det kom tydeligere fram i lydversjon.
      At oppleserne fokuserte mer på det enn om hadde les den selv.
      Jeg har snakket så mye om den boka i dag, så tror nok mange vil lese den

      Slett
    4. Jeg leste anmeldelsen i Dagbladet nettopp. Den mener at dette er en roman som vinner seg etterhvert. Det er jeg enig i, fordi den vokste også på meg i ettertid.
      Dagbladet ga den også en femmer, andre har gitt den fire. Jeg la meg også på en firer på Bokelskere, og der er jeg vel fortsatt. Men prosjektet til Lunde gir jeg en sekser!

      Slett
  4. Tack för omdömet. Det låter som en intressant bok, men jag har ju svårt för övertydlighet och upprepningar...

    SvarSlett
  5. Kände inte till boken, låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  6. Tack för smakbiten, denna kände jag inte tidigare till.

    SvarSlett
  7. Låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  8. här känner jag i alla fall till författarnamnet från Binas historia. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  9. Du la inn et tips om boken Retail Design på min blogg. Redaktøren takker deg og skriver følgende til meg: "Takk for tips!
    Gikk inn nå, men får ikke lagt igjen kommentar, har ikke tilgang til noen av innloggingene. Men kanskje du kan legge inn følgende fra meg:
    Takk for godt tips, Ingun Kleppanrova! Jeg skal ta dette videre med aktuelle redaktører for vgs.fag her på forlaget! Beste hilsen Elisabeth Holmberg (bokens redaktør)"
    Vel - da har du fått beskjeden.
    Mange har problemer med å legge inn kommentar hos meg. Jeg vet ikke hvorfor. Må finne det ut.
    En god helg ønskes deg av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  10. Hmmm ... Denne hadde jeg tenkt å hoppe over. Ble nemlig ikke så begeistret som alle andre av hennes forrige bok (selv om boka var godt skrevet - men slutten ødela mye for min opplevelse). Nå er jeg faktisk i tvil ... Den var SÅ bra, altså ... ? Som man bare MÅ lese?

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!