tirsdag 7. november 2017

Christiansen Rune "Fanny og mysteriet i den sørgende skogen"


Når man er ung, mister noen og stiller seg de vanskelige spørsmål om hva er livet?

Fanny er bare 17år da foreldrene dør i en bilulykke. Hun har ingen søsken, heller ikke noen slekt, hun er en ensom jente. Hun får lov til å blir boende i barndomshjemmet og prøver å fremstå som en flink pike som hugger ved, reparere takrennen og ordne i hagen. Hun prøver å leve livet som om foreldrene bare er bortreist, for hun vil ikke minnes eller snakke om dem.  Det virker som hun ikke tar sorgen og minnene om foreldrene på alvor. 

Faren døde med en gang i bilulykken, i krasjet med høyspentmasten. Moren lå en uke på sykehus før hun dør. Hun synes det var sykelig at Fanny skulle sitte og vente på at hun skulle dø. Høsten kommer og hun minnes ikke foreldrene, vil ikke huske dem, kun i drømmene kommer de.  (Her hadde hun trengt terapi, var det ingen som så det skolen? hadde hun ingen oppfølging, lurer jeg på). 

Fanny var tidlig moden og hadde som 15 åring syklet alene en hel sommer rundt på Jylland. som 16 åring fartet hun alene vest i England. Hun var systematisk og målbevisst. Fanny følte seg sterk, moden og voksen.
Margit var den eneste venninnen hun hadde på hjemstedet, hun og familien flyttet og Fanny ble enda mer ensom.
Presten Tobias Alm tar seg litt av henne og han setter henne til småjobber i kirken. Alm ser jeg på som en slags formynder for henne. 
(Jeg er litt kritisk til at ei jente på 17 år får lov av barnevernet til å bo alene så avsides og være så alene etter sorgen over å miste sine foresatte, det skurrer litt for meg selv om det fortelles at hun fikk lov). 

Fanny liker jobben i kirken, men vet lite om Alm, men likte han. Hvem er han, mannen med det arret på kinnet?
Alm forteller at han var beveget over filmer han har sett. Han vil at Fanny skal lese noen bøker han gir henne og sier hun må lese bøkene. Vi skjønner at Alm sliter med sine problemer, men han ser Fanny, skryter av henne og er en venn. De får et fint forhold, men en dag er han ikke der mer.

Fanny bor langt ute på landet, først 2 km sykkelveg til buss, så buss en mil også tog en halvtime før hun kommer frem til byen. Denne transporten opptar mye av hverdagen hennes og er utmattende.Tross dette elsket hun disse reisene, i byen var hun bare en av dem. 

På skolen var hun avstandsforelsket i Janos, hun henføres av hans refleksjoner og grubler over det han sier i timen. Hun vil gjerne bli kjent med han, men får det ikke til. Karen som dukker opp, hun er nyinnflyttet og vil bli kjent med Fanny, noe som både blir spennende og dramatisk på mange vis.

Tidlig i boka hører vi om hjorten, man vet ikke helt om det er reelt eller drøm.
En hjort har kommet seg inn og opp i annen etg. Hvordan få den ned eller ut? Fanny dreper det skade dyret. Hva skulle hjorten inne i hennes hus......? forfall og død! Hjorten er et gjennomgangstema

Historien blir mer og mer surrealistisk, for forfatteren går over fra å fortelle faktiske opplevelser til eventyr og drømmer. Hva som er drøm og hva som er virkelighet er noen ganger vanskelig å vite, for det går så inn i hverandre, fra det ene til det andre uten at det beskrives. Det er kun et eventyr som skiller seg ut "om jenta som var så ærlig at moren ikke ville ha henne og jager henne". Ved andre gangs lytting skjønner jeg at dette eventyret har en link til slutten.

Hun drømmer og bruker mye energi på å tenke tilbake på hva barndommen hadde gitt henne og foreldrene som har forlatt henne. Hun er sint og gripes oftere og oftere av panikk eller var det angst? 
Selv-skadingen starter hun med og drømmer merkelige drømmer som ikke angikk henne, mener hun. Men hun innhentes av dem. Her går boka over til å bli nesten en grøsser. 

Slutten av boka er helt spesiell med Fanny som er alt i hverandre, drøm, eventyr, hun er i sitt eget univers. Hun vil finne Alm i skogen, jeg hun går inn i en traumatisk tid.
Karen og Fanny forlater sykehuset, så da går nok ok.

En veldig bra bok! 

Den er så kort og på lydbok kun tre timer. Jeg hørte den to ganger på rappen, for den var så poetisk vakker, den griper deg langt inn i sjelen! Det er så mange tanker om medmenneskelighet og om å bli sett og mye, mye mer!

Nominert til Brageprisen 2017


Jeg har aldri lest noe av Rune Christiansen før, han har skrevet mange bøker ser jeg. Så han skal jeg huske å finne bøker av! 


Produsert av: LBF      LYDBOKFORLAGET
Først utgitt: 01.11.2017
Spilletid: 03:10:52
ISBN Lydfil: 9788242166371
Målform: Bokmål
Sjanger: Romaner

Lyttereksemplar fra forlage


Andrine  Sæther leser, veldig bra!

Andre som har blogget om boka: Rose- Marie, Tine, Beathesbokhjerte

11 kommentarer:

  1. Ja,sant denne var bra? Det var mitt første møte med forfatteren også, men det blir ikke mitt siste. Jeg også stusset litt på dette med at hun fikk bo alene, men det kan jo være at det ikke var så lenge til hun var 18? Men uansett mye for henne å takle alene.

    SvarSlett
  2. Flott omtale, ser at du er mer begeistret enn jeg var. Takk for linking :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje det var lettere å tolke budskapet på øret,men jeg måtte høre den to ganger for å få med meg alt.

      Slett
  3. Jeg har vært litt avventende med denne boka, vet ikke om jeg bryr meg om å lese den. Men bare tre timer med lydbok .... ja, kanskje.

    SvarSlett
  4. Nå har jeg nettopp blitt ferdig med de tre bøkene til Wassmo om Dina. å er det bare å vente på den nyeste om Karna. Men dette var til dels ganske så rystende lesning. Bøkene gjorde sterkt inntrykk. Hilsen Tove

    SvarSlett
  5. Takk for flott anmeldelse av en bok jeg likte svært godt selv! Du gir meg lyst til å høre boka som lydbok også! Takk for link!

    SvarSlett
    Svar
    1. Anbefaler lydutgaven, Andrine Sæther leser bra!

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!