tirsdag 20. februar 2018

Harstad Johan "Herfra blir du bare eldre"


Det var morsomt å lytte til denne kort prosa boka. 

Den penser inn om så mange ting jeg kjenner igjen i Johan Harstad tykke bøker. Ja, de er virkelig tykke noen av de som Max, Mischa og Tetoffensiven og Buzz Aldrin som er to av romanene jeg liker svært godt.
Her penser han innom mye av det tematiske fra disse bøkene, men med små sekvenser i diktene sine. Tror kanskje at jeg fikk en ekstra positiv opplevelse fordi jeg har lest flere av bøkene hans og vet hva han er opptatt av.

Gjennom en kort språklig, følelsesmettet tekst forteller han om mennesker som ofte har mistet evnen til å kommunisere.

Han er veldig opptatt av historiske begivenheter, hvor var du da? Når Kennedy, osv

Minner om bestefar, den gang han var med han som barn til Normandie, og bestefaren var så opptatt av å fortelle han om sine krigs-hendelser når han var soldat der. Jeg skjønte det ikke da, det var først den høstdagen jeg prøvde å være soldat og kastet meg ut i det kalde vannet med sekk og klær på, at jeg skjønte hva han hadde snakket om.

Gamle fotografier får han til å huske episoder fra barndommen. Når han spiste en snegle og faren filmet. Jeg var syk og kastet opp i en uke- syk og hadde traumer etter opplevelsen.

Han er opptatt av det psykiske mellom to mennesker. Når slutter et samboerskap?
Når man ikke lenger snakker med hverandre, men til hverandre....eller at irritasjonen over alt hva den andre gjør er tåpelig, flaut....
Tristheten etterpå, når noen ikke er der mer, vennen som tok selvmord, kjæresten, bestefar  eller andre familie relasjoner. Alt dette skriver han en del om i boka Hässelby, også hvordan ensomheten er, savnet etter lykke og status, men aller mest ønsket om å bli sett!

Han kan ha sjalusi og drømmer som har grove psykiske trekk. Eks: Han som ikke kunne få barn, men skaffet seg hund....eller skyter istykker TV.

Dette  må leses- lyttes til selv.

Litt synd at Erland Bakker leser så fort, nesten som om det skal være en roman. Jeg liker at det er en liten pause mellom hvert tema, og reflektere noen sekunder over innholdet.
Spilletiden på denne er bare 1time og 38 minutter. Da er det bare å høre den en gang til, så går det fint, det gjorde jeg!

Utgitt på Lydbokforlaget i 2016
Lånt på Biblioteket

4 kommentarer:

  1. Interresant om denne boka. Har ikke lest noe av forfatteren, så kanskje det er på tide?

    SvarSlett
  2. Jeg har heller ikke lest noe av forfatteren.
    Ønsker deg en fin uke, kanskje med skiturer i tillegg til bøker? Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har nok å jobbe med på verkstedet, men det skal nok bli noen skiturer også.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!