mandag 26. desember 2011

Epstein, Jennifer Cody "Maleren fra Shanghai"


     En sterk roman  om en spennende kvinne. 
Denne boka er om den kinesiske kunstneren Pan Yuliang (1899- 1977). 
Boka starter i Kina, der vi møter den foreldreløse 14 år gamle jenta. Hun blir solgt av sin onkel til et bordell ( Herlighetens hus) for å betale onkelens opiumsgjeld.
Av onkelen hadde hun lært mye poesi , noe som var grunnen til at en embetsmann forelsket seg i henne og kjøpt henne fri. Hun ble hans konkubine (andre kone) slik fikk hun startet et nytt liv Shanghai i 1920årene.

Denne boka er spennende på mange vis, den har så mange sider. Det er jo en faksjon roman, hvor mange ting er kjent fra hennes liv. 
Alt fra historien rundt det politiske som skjedde i Kina, hennes liv som kvinne, prostituert, kvinnelig kunstelev, utøvende kunstner, andrehustru og diktingen og mye mye mer satt opp mot.- Forfatterens tankene og følelsene som er  fri fantasi og tolkning, men som er nydelig beskrevet.

Eks: Kina i begynnelsen av 1900, om livet da.
Skikker og hva som blir ansett som vakkert i Kina. Snørte ben feks som må ha vært tortur for kvinnene.
Pan Yuliang sin mann er moderne og hun får myket opp beina sine slik at de blir naturlige igjen.
Hvordan det er å være kvinne i Kina og kunstelev. Kina er i denne tiden i en veldig endring og Yuliang sin spesielle bakgrunn og motivvalg vekker sterke reaksjoner. Og til slutt: Mannen som hun velger å reise fra, slik at hun i Europa kan få kunstnerisk frihet. 

Da jeg var i Kina i 2005 snakket guiden vår hele tiden om Japanerne som "de små svarte Jævlene", og her er det også godt omtalt. Spennede sett med  historiske øyne også.  

Kunsten og samtiden er svært sentral i boka. Et fantastisk flott grep har forfatteren  fått til når hun forteller om hvordan Yuliang begynner å se og bli opptatt av kunst. Det er også veldig mange fine sekvenser om bilder og bildekunst. Både malerteknisk og samtidige kunstnere i Kina og Europa. Om stilarter, impresjonistene, pointelisme lys, fargepaletter, komposisjonstematikk, slitet  med å være kunstner osv. Veldig interessant synes jeg.

En fantastisk historie om en jente som går fra og være prostituert til å bli den første kvinnen som studerer  ved Shanghai kunstakademi. Hun studerte også i Paris og Roma. Hun dro fra Kina i 1937 og dro aldri tilbake. Hun levde i Paris til 1977 hvor hun døde fattig, sies det i boka.

Så nå må jeg se og få tak i filmen om henne: Filmen som er laget om henne heter: 
A Soul Haunted by Painting - Film about Pan Yuliang fra 1994 med Gong Li i hovedrollen.

Les mer om kunstneren Pan Yuliang her:
                                                  To av hennes malerier som jeg fant på nettet

Lydboka er innlest av Ingrid Vollan og varer ca12 timer
En spennende, god og flott bok!

3 kommentarer:

  1. Denne boka elsket jeg! Jeg visste for øvrig ikke at historien er filmatisert! Den filmen MÅ jeg få tak i!

    SvarSlett
  2. Men hvor i all verden får man tak i denne filmen? Tror jeg har prøvd alt nå - til ingen nytte. Dvs. den dukker opp på Amazon, men der selges bare brukte filmer, og de sendes ikke til Norge ...

    SvarSlett
  3. Ja, si det? Hvor får man tak i filmen. jeg satt i går og googlet bibliotekene her i Hedmark og på nettet, men fikk ikke napp. Men den må da finnes et eller annet sted. DVD butikkene kan kansje bestillle den? Jeg skal be biblioteket på Hamar om å bestille den, de har ofte hørt på meg og gjort innkjøp etter mine ønsker. Verdt et forsøk.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!