tirsdag 20. mai 2014

Holmquist Brunk Karin "Sirile Gentlemen søkes"

Historien om to eldre kvinner som oppdager livet på nytt!

En rolig bok om to gamle damer kan passe nå etter at det har vært mye tung litteratur på spilleren i bilen. Denne boka  har fått så mye positiv omtale, så den får jeg lytte til denne uka, tenkte jeg!
Ja, den er utrolig rolig og litt for rolig for meg. Liten fremdrift i starten og jeg holdt på å gi opp, da den var litt for banal. Men jeg holdt ut og på cd3 begynte det endelig å skje noe.....

Vi møter i romanen ...81år og ...79 år. De er to naboer som lever et usedvanlig kjedelig og stillestående liv, men de spiser lunch sammen hver dag. (som min bestemor ville ha levd).
 Så en dag får de beskjed om at de må flytte pga at det skal anlegges en veg til et hyttefelt innenfor dem og husene må rives. De flytter midlertidig inn på gamlehjemmet på samme rom, mens de venter på at eldreboligene deres skal bli ferdig.

De blomstrer opp og finner seg nye venner, går på datakurs og begynner å se på mennene. En dag setter de inn en annonse i avisa at de søker etter gentlemen! De fiffer seg opp, kjøper bukser og moderne klær og ser på verden med nye øyne.

Bestyreren på gamlehjemmet har et kjærlighets forhold til en politiker og dette oppdager og dokumenter er damene. Dette bruker de som pressmiddel og de blir tøffere og tøffere for hver dag mot bestyreren som virkelig blir medgjørlig og nervøs.

Sorry! jeg er ikke helt mainstream så dette var kjedelig historie synes jeg. Litt vell platt!
Eller kanskje jeg ikke er den rette lesegruppen, det må det være!

Spilletid 7t 46 min
lest av Kirsti Grundvik, utkom 2011



3 kommentarer:

  1. Jeg har lest mange av hennes bøker, og denne her er den som har fått best terningkast, så jeg tror du skal styre unna de andre :)

    SvarSlett
  2. Jeg fikk en bok om noen gamle mennesker av svigerinnen min til en bursdag for et par år siden. Bokhandelen hadde anbefalt den til kvinner på min alder! Den ble liggende halvlest :)
    Ikke alt som treffer, nei. Noen ganger kan man lure på hvorfor enkelte bøker er blitt til.

    Har vært uten nett en tid, bruker ikke nett på mobilen, så jeg har følt meg litt utenfor ei stund.
    Nå er det festspilltid og mye skjer framover :)

    SvarSlett
  3. Høres jo platt og kjedelig ut,men kanskje mer fornøyelig sånn etter hvert vil jeg tro.. Det er ikke alt som kan fenge en leser, vi er jo ganske så kritiske..
    Jeg ser når jeg leser en bok, og ei bok Anne B Ragde skrev om 70 tallet fenget ikke meg dessverre. Godt at du har fått nettet tilbake, men det er viktig og være sosial også!

    Ha en fin kveld..

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!