Viser innlegg med etiketten mishandling. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten mishandling. Vis alle innlegg

søndag 21. juni 2026

Leander Djønne "ALT ET"


Jeg var på Litteraturfestivalen på Lillehammer og hørte Leander Djønne fortalte om boka si, den hørtes veldig spesiell ut, så  jeg ble skikkelig nysgjerrig på boka etter å ha hørte på han i Festival teltet.

 Mannen til høyere i bildet er Lander Djønne.  

To menn som har hatt sterke opplevelser i sin barndom. Fantastisk fint og sterkt møte med to menn som har opplevd mye i barndommen. Nikolai som vokste opp i fattigdom og foreldre som rusa seg, men hadde ikke hat mot sine gode foreldre. 

Leander vokste opp i et volds regime som var styrt av religionen "Jehovas Vitner" noe han gikk raskt ut av som ung. Begge to har blitt billed-kunstnere i nå.

Til Bok: Foreldrene til tvillingene Våle og Rind dør i ei bilulykke. Boka starter med at de to barna nærmest blir kastet inn i besteforeldrenes bil. De måtte flytte til besteforeldrene sine, noe besteforeldrene ikke ønsker, men måtte. Bestefaren låser Rind ned i den fuktige vaskekjelleren og den funksjonshemma Våle som han bare kaller den Evnevekes. Hun som er lenka til rullestolen sin, skal bo på loftet. Bestefaren oppfører seg som en idiot mot begge ungene, han er mer opptatt av å drikke sider (sterkt brennevin). Mishandler barna og gjør mye underlig.

En eksplosjon av en roman, hvor det skjer mye og vi får høre om besteforeldrene som fikk to tvillingbrødre. Den ene som drukna og den andre (foreldrene til Våle og Rind) som nå har død i trafikken, på veg til sykehuset etter å ha skam banka sin gravide kone. 

En svært spesiell tekst, hvor alle kommer og forteller sin historie ut i fra hvem de er, har opplevd osv.,

Bestemora, Gydje fortell om sine kvaler, men prøver å være god mot barna.  Mannen som mishandler henne og snakker bare negativt til og om henne. Hun får virkelig lide. 

En litt mystisk historie trer fram når vi hører om en jerv som er svanger og bor i hula. Bestefaren som drikker og blir helt galt, og drap en gang tre hester på gårdsplassen. Skylda er far hans sin, mener bestefaren. Faren hans, mente han var en jævel fordi for han reddet et lamm og tok hånd om det, og til og med gitt lamungen navn. Som straff måtte han spise hele lamm ungen, alen som straff. 

Alt ender helt j ævelig og jeg sitter tilbake litt sjokkert over denne boka. Mange bilder har dannet seg i hodet mitt. Nå har det gått noen dager og fått tenkt over innholdet, sjokkerende hva "tru" kan få folk til å gjøre...... 

"ALT ET" Er en roman jeg aldri har opplevd noe lignende å lese eller lytt til, sjokkerende og samtidig poetisk vakker i enkelte scener. Hvordan kan folk blir så vonde mot hverandre? Hm….

 Jeg angrer ikke for at jeg hørte denne som lydbok. Lest fantastisk bra av Anderz Eide, utgitt 2025, Forlaget Oktober spilletid ca 5timer

mandag 26. september 2022

"Paradis" av Henrik H. Langeland


3. bok i serien- Oslo-syklus, fra livet i Oslo tidlig på 1990-tallet, utgitt 2021.

2. Boka i serien heter: Hauk og Due utgitt 2012

1. Boka har jeg ikke lest, Verdensmestrene, utgitt 2010


Hauk er en norsk gutt som har opplevd mye negativt i livet, han har både mistet faren og søsteren sin, noe som kom fram i bok nr. 2. Nå i denne boka har det gått noe år og vi hører historien om da han tok geværet til faren og lurte med seg noen innvandrer til et halsbrekkende innbrudd. En vanvittig historie fra Holmenkollen, hvor han kom seg unna, med et norsk symbol alle kjenner. 

Noen år seinere, Amar Singh lever et forvirrende og litt håpløst liv i Oslo, Han var 12 år gammel når han kom til Norge i 1982, Sikh fra India. Foreldrene tror han tar ingeniørutdanning, men han droppet skolen etter et år på bilmekanikerlinja på Sogn og tar strøjobber på et verksted. Han har funnet ut at Islam er en akseptabel religion å være med i, for der er alle vennene hans. Det er sammen med de muslimske guttene fra moske miljøet på Grønland, de vet ikke at han er sikh. Amar har nå blitt 21 år og lengter hjem, en dag vil han dra hjem til India. 

Fazal, Amar og Jay, blir med Hauk (han sier at han egentlig heter Henrik August) på en forretning, som han kaller det. Hauk stjeler en BMV og sier ikke noe om hvor de skal. Det handler om narkotika, og de sitter som sjokkerte medsammensvorne og utfører Hauk sin ordre, spennende ....

Amar er litt desperat fordi hans ungdomskjæreste Preeti har blitt tvangsgiftet, det ble et sjokk for han. De hadde fantasert om å rømme sammen, men hun var lovet bort som 12 åring og har blir giftet bort til denne mannen. Seinere i boka får vi hører vi om Preeti, hvor håpløst et tvangsekteskap ble og utvikle seg for henne med vold, voldtekter, mishandling osv. Hun er f.eks. stengt inne når han er borte, og det er hun som må jobbe hardest, og hun får ikke treffe noen. Et forferdelig håpløst liv, egentlig er hun kun en slave. (Det er nok ikke bare Abida Raja som har opplevd er helvete i sitt ekteskap). Aman og Hauk trår til for å redde henne, men innvandrermiljøet er så gjennomsiktig så hun ble raskt funnet og det endte ikke bra. 

Mye om religion, krangling, lureri osv. kanskje litt vel mye religions snakk. Langeland har satt seg godt inn i skikker og ritualer, det kommer tydelig fram i boka. De som styrer i de religiøse sektene er ikke mors beste barn, de driver med mye rart f.eks.: svart handel av mennesker og narkotika osv. Ganske røft og tøft fortalt. 

Amar og Hauk støter på hverandre igjen hos skraphandleren Brødrene London. De begynner å samarbeide igjen. Amar klarer ikke å si nei til alt hva Hauk finner på. Fazal går enda et skritt videre inn i religionen og vil prøve å skyte en person, her er det naturligvis snakk over hevnen til Salman Rushdie "Sataniske vers" (den har jeg ikke lest, kanskje jeg skal prøve meg på den). 

Amar har begge beina planta på jorda, men han er livredd for hva som har skjedd med Preeti. Mange tøffe og voldsomme historier. Han kontakter en filmfotograf som lager film om innvandrer miljøet i Oslo, og hvordan penge havner i Pakistan, filmfotografen tar tak i sakene. Men han og Fazal gjør noe dumt mot faren til Preeti, som får voldsomme konsekvenser. 

Oy, her er det mye som skjer og jeg synes det lukter en bok til for det var en svært åpen slutt på boka, særlig ang. Hauk som fremdeles har Janette som kjæreste.  Amar regner jeg ikke med å høre mer om, for han dro hjem, men han var lojal mot sine venner, men det ble for vanskelig for han å bli i Oslo. Slik var/er kanskje realiteten for mange innvandrer?  

En spennende, innholdsrik og med mange fine temaer om innvandrer.  Lest fantastisk bra av Anders Ribu. 8 timer 16 min. Storytel. Utgitt 2021