søndag 19. mars 2017

Hellestveit Cecilie "Syria, en stor krig i en liten verden"





 Midt-østen forskeren Cecilie Hellestveit forklarer situasjonen i Syria, hvordan den har oppstått.

Her i denne boka får man en innføring i hva som skjedde i Syria og hva konsekvensene ble og er.... Mekanismene som gjorde at Syria ble en katastrofe og alle mekanismene som har skjedd og hvorfor det ble slik. En informativ bok. Cecilie Hellestveit sier at dette er den mest avgjørende krigen i vår samtid!
Midtøsten er som en gordisk knute, det er ikke bare Bashar al-Assads brutale regime og IS. Det er så mye, mye mer....

Del 1:
Boken prøver å la meg forstå historien og krigens dynamikk. Hvordan landet har blitt en slagmark for mange eksterne- ulike aktører. Hun forklarer om Syria som et vegkryss og alle de ulike landene som har stor påvirkning og alle de etniske gruppene som møtes i Syria.

Historisk lå Syria i det Ottomanske rike, men siden da har det vært mange endringer, veldig mange Etter 1920 har det ligget under Frankrike før det ble selvstendig i 1944.
Syrias historie og de ulike folkegrupper som bor der og de ulike syn som de har, De er en lang rekke konflikter mellom etniske grupper, land, Nato, FN, vesten og Russland.
Bashar al-Assad overtok som presidentembetet i 2000, etter faren Hafez al-Assad som hadde sittet ved makten i 31år. Da Bashar al-Assad overtok var det store forventningen til åpenhet og demokratisering av Syria. Bashar var utdannet øyenlege og bodde i London og hadde levd der i mange år. Det startet bra med det som kalles Damaskus-våren, men det ble kortvarig og det var mange årsaker..veldig mange.

Etnisk er de fleste syrere arabere, Kurderne er den største etniske minoriteten ca 7%. i tillegg finnes det assyrere, armenere, arameere og tsjerkessere.
Hovedskille er kurderne i nord, kysten og i vest hvor alawittene holder til, sør og sørøst hvor sunniarabere bor. De kristne bor i fjelrekken innenfor Middelhavet, og drusere i sør. Dette bildet er svært grovt, for de flyter i hverandre. befolkning sammensetningen og de forskjellige delene i Syria har blitt rammet svært ulikt.

Syria er en sterk arabisk stat med arabisk kultur i sør.  Kurderne i nord og Irak med persisk/arabisk kultur. Den av de etniske minoritetene har nok Kurderne hatt det verst. De har  f.eks. ikke fått jobbe i med undervisning eller i media. De fikk ikke snakke sitt språk. De hørte ikke til Syria og var bare gjester, selv om de bodde der i generasjoner.

Syria er et land med mange provinser forfatteren beskriver hver provins, eksempel, svært kort:
Nord syria, provinsen Latakia som er Alawittene hovedområde, religiøs og etnisk minoritet, avart av sjiamuslimsk retning innen islam. I byen Qardaha er det Assad-familien kommer fra.

Tarus ligger mot sør ved Middelhavet. Russland har sin egen havn i byen Tartus, alawitter

Mot nord ligger provinsene Aleppo og Idlib. Aleppo en av verdens eldste byer, og Syrias største by og landets økonomiske tyngdepunkt. Nå ligger byen i grus etter 2014 da IS, etter 2016 Assad styrt, Sunni muslimer.
Idlib ligger vest for Aleppo og ligger mot Tyrkia. Flukten til Tyrkia går igjennom Idlib, særlig fra 2011. Her startet de å etablere islamske opprørsgrupper i 2015, mot IS og Assad regime, viktig ang. Forsynings og fyringsolje.

Hama var provinsen som juli 2011 hadde de største demonstrasjonene, inne i landet mot Homs provinsen som er veldig stor; se kartet under. Jeg trodde Homs bare var byen Homs, men det er jo en stor provins, som hadde de mest voldelige protestene i april 2011. 
Sunnimuslims arabisk bosetting og Alawitter

Rif Damaskus, sør for Homs, tyngdepunktet for islamske opprørere og beleiret av regimet i 2013.. Det var i byen Ghouta at nevegassangrepet var i august 2013 der ca1300 døde. Salafistisk orientert bevegelse styrer og IS får ikke fotfeste


Enda lenger sør mot Israel inntil den Syriske provinsen Golan ligger Quneitrah. Det har vært okkupert fra 1961 og som er kjernen i fiendskapet mellom Israel og Syria, våpenhvilen fra 1974 står enda. Der bor mange Drusere, - det må du må være født inn i. De er splittet med en tro mix mellom jøder, muslimer og kristen,

Og enda er det mange fler provinser og med det er mange ulike islamske retninger:
Sunni muslimer som er majoriteten og har byen Mosel
IS er radikale sunnimuslimer med et syn som fra middelalderen, de er anti Sjia muslimer.
Kurdere fra nord som ønsker selv styre og byen Eifrin. De er ikke syriske statsborgere i Syria.
Jiahdister er en gruppe..


Sosiale medier er noe hun tar grundig for seg i boka hvordan det har eskalert og fungere som et speil for de det gjelder. Eks IS som kunne bevise hva som skjedde ved å legge ut filmer av folk som ble drept. Barn som ble spiddet og hjerter som ble spist.
IS soldater som doper seg ned på Kaptakon, et syntetisk middel hvor man blir hard, nådeløs og utholdende (en slags speed?)
Hvem IS soldater. IS har sprengt mange fengsler og frigitt fanger mot at de ble IS soldater og det er mange fremmedkrigere fra mange land. Dette er et viktig våpen i deres krigføring.

Forferdelig å høre hvordan folk ble tatt og mishandlet etter å ha blogget eller skrevet kommentarer i sosiale medier...
Det samme må sies om fangene som ble mishandlet på det mest makabre. Ved å bli hengt etter armene i en kjeller med ca. 0. grader og isvann opp til leggene uten klær til de døde. Alt fra små barn, kvinner og menn som ble torturert til døde, halshugget, spiddet osv....

Del 2:
Handler om Syria og borgerkrigen, interesser og aktørene og hvordan det gikk fra å være et rolig land til et helvete på 5 år. Hvordan Syria mistet regien på hva som skjedde og IS som utnytter krigen og vokser. De er kjemper som Ala`s krigere og IS er et kalifat som har som mål å bli et Arabisk sunni muslims land/stat eller rike.
De bruker et sterkt og kraftig mediebruk som viser hvor de erobrer, straffemetoder og drap som kan sammenlignes med Hitler sin strategi. Startskuddet for denne eksklusjonen startet i 2013 da USA gikk inn i Syria ...

I 2014 gikk IS inn i Palemyra, deres hovedmål var å bekjempe det moderne samfunn og ødelegg deres hellige steder og symboler. IS tilber Koranen og vil at alle skal leve etter dens strenge leveregler.
IS er oppbygd opp som en mafia-organisasjon med strenge regler, innkassering av skatter og avgifter og har streng kontroll De har lang erfaring med krigføring, har et godt stort byråkrati.

Deres strenge tro mot Koranen gjør at de er spesielt vantro mot andre muslimer som ikke lever etter og følger Koranen. De vantro muslimer er deres verste fiender, de må være rett troende.  De er en beskytter mot at sjiamuslimer får overta og Jisidene skal vekk, henrettes...
De 25 000 fremmedkrigerne som kjemper for IS er først og fremt viktige for IS. Deres eget hjemland får vite det og forholder seg tause uten å gjøre noe. Det oppfattes IS som at de størst og får ekstra makt!

Hun snakker mye om alle konspirasjonsteoriene som eksisterer.
Hva og hvorfor skjer dette og hvem er aktørene?
Hvem er IS?
Noen av konspirasjon-teoriene her i svært kort form, som forfatteren naturligvis forklarer i boka:
  1.  Syriske myndigheter og Assad står bak. Assad og IS samarbeider.....
  2.  Iran står bak IS. Vill tvinge Iran til å ta et annet grep...Iran vil opprette det Persiske rike på nytt.....
  3. USA står bak IS. Presse Assad og den muslimske verden. Iran vil støtte dem slik de USA gjorde før 1960..
  4. Saudi-Arabia står bak. Hillary Clinton bekrefter pengestøtte fra rike Saudi Arabere. Vil stjele den nordlige del av Israel og Saudi-Arabia skal styre midt-østen.
  5.  Tyrkia står bak IS. Eudugan har etablert IS for å felle Aassad. Den tyrkiske plan, verden samfunnet vil stole på en skikkelig ekte hær og rydde etter IS. Allepo og Mosel er viktige byer for Tyrkerne og IS er nyttige for å knuse kurderne. Bevis er alle skadede IS soldater som blir fraktet til Tyrkia. 
  6. Kurderne står bak IS. De vil ha et stor kurdisk land med radikale tyrkere.
  7. Israel står bak IS. Assad og IS splitter sjia og sunni muslimer og derfor svekkes muslimene. Israel gir IS medisinsk hjelp.
  8. Russland står bak IS. De får mulighet for å kjempe og de er allierte med Assad. De er ute etter petroleumsindustrien og vil kontrollere og bygge den opp fra bunnen igjen....
  9. Alla står bak IS. Det var lite motstand når de tok Mosel. USA samarbeider med Israel og Iran de vil bli de allierte og kontrollere verden
Hvilken rolle stormaktene spiller og skal spille? Hun sier ikke religionskrig, -om religion, men mellom religionene.. ..
Skremmende og sjokkerende lesning!
Epilogen om det Norske filmteamet er sterk!

Jeg har lært en del om hvordan konflikten har blitt så voldsom, men det er foresatt veldig mange momenter og folkeslag, religioner, nasjoner osv. som er innblandet i dette. Hellestveit har på en objektiv og ryddig måte formidlet dette svært tydelig og bra. Men det er så mange årstall og land så jeg tror jeg må få tak i boka, kanskje er det kart der.

Boka forteller om konflikten, uten at vi kan løse den eller se løsning. Forklart fra mange standpunkt og sider som løfter frem budskapet og sider jeg ikke kjente til på en litt ironisk og ærlig rett frem måte.

Bra lest av forfatteren, hun leste tydelig og med flott innlevelse i sin egen bok. Som et foredrag!
NB: Jeg fant fort ut at dette ikke er en bok man hører på i mer en ca. 1/2 time om gangen, for ellers blir man helt utslitt i hodet av alle opplysningene. Man må tenke seg om og skjønne hva hun forteller, det er sjokkerende og utrolig mange opplysninger.

Jeg anbefaler denne boka, og håper jeg har blitt litt klokere, men dette er komplisert!

Jeg fikk opp øynene etter å ha lest Åsne Seierstad sin bok "To søstre". Dette må jeg vite litt mer om og slik drev min nysgjerrighet meg inn i denne boka. Takk!



Produsert av: LBF    Lytteeksemplar fra  LYDBOKFORLAGET
Først utgitt: 07.02.2017
Spilletid: 12:49:38
ISBN Lydfil: 9788242164889
Målform: Bokmål
Sjanger: Samfunn og historie


Papirboka er utgitt på Pax, 339 sider og jeg klarte meg ikke uten den. For i den er det mange kart.
Lånt på biblioteket.


En liten Videofilm om en flukt fra Syria:
Dette er to brødrene Mohamed og Abdulah som har filmet flukten de gjorde med kamera fra VG:
https://www.vgtv.no/#!/video/116939/broedre-filmer-flukten-fra-syria

19 kommentarer:

  1. Tack för en intressant smakebit!

    SvarSlett
  2. For et grundig innlegg. Jeg må ta meg bedre tid litt senere til å lese gjennom det skikkelig. Skjønner at det tok sin tid å skrive det. Men noen ganger er det også nødvendig for å selv skjønne bedre hva man har lest- det er i alle fall min erfaring, det er læring i å gå gjennom/bearbeide stoffeti en bok på nytt ved å skrive om den.
    Ha en fin søndag Ingun.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er en bok som ikke er så tykk, men så ufattelig spekket med informasjon. Jeg tror jeg har blitt litt klokere!

      Slett
  3. jag köar för Seierstads bok på biblioteket. det är väldigt komplicerat och svårt att få grepp om så en behöver all hjälp en kan få. tack för smakebiten

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var slik det begynte for meg også, Seierstad sin bok også ble jeg mer og mer int. i hva skjedde der i Syria.

      Slett
  4. Det er en så forferdelig krig!! Jeg har denne boken men jeg har ikke klart å begynne å lese den. Jeg er ikke så sterk når det kommer til å lese om menneskers lidelse, jeg har dessverre alltid vært sånn, jeg tar det så innover meg. Men jeg har tenkt å lese boken. Kanskje i små stykker om gangen.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  5. Det låter som en intressant bok, det är så mycket i det som händer idag som man saknar bakgrundskunskap om.

    SvarSlett
  6. Tack för en intressant smakbit. Det här är en sån bok som jag tänker att jag ska läsa mer av själv.

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten! Låter som en intressant och viktig bok.

    SvarSlett
  8. Spännande att sätta sig in i historien och hur den påverkar det som sker idag. Intressant och viktig smakbit. Tack för den.

    SvarSlett
  9. Hyggelig at så mange har lagt igjen kommentarer. Det er en informativ bok som absolutt er viktig. Det er bare et lite utdrag jeg har tatt med, så ekstremt mange hovedlinjer mangler i mitt blogginnlegg

    SvarSlett
  10. Flott og godt å lese innlegget ditt.
    Syria som sikkert andre land i den regionen har ei kompleks historie,
    det er umuleg å forstå for oss som leve i eit fredeleg land.
    Tusen takk.

    Ynskjer deg ei fin veke.

    SvarSlett
    Svar
    1. når jeg nå ser på Tv skjønner jeg litt mer av konflikten, før var det bare alt for difust

      Slett
  11. Bra omtale av ei viktig bok. Eg har såvidt starta på boka - lydbokversjon, opplesar er forfattaren sjølv. Informativt, sakleg og grundig - så spekka med informasjon at eg vurderer det slik at eg må skaffa meg ei papirbok i tillegg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hørte hele lydboka, men måtte låne papirutgaven for å forstå. Der er det opplysende kart som man mister ved lytting av lydbok!
      Det var utrolig mye informasjon og forholde seg til.

      Slett
  12. Kjempefin omtale av en svært viktig bok, som jeg både håper og regner med at mange vil lese og finne svært interessant!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper også at flere finner denne bok og leser den.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!