søndag 21. april 2024

Valerie Perrin "Glemt på en søndag"


En litt rørende historie med tre fortellinger fra en liten landsby i Frankrike.
 

Justine sine foreldre er døde, derfor bor Justine og fetteren Jules sammen med besteforeldrene. Foreldrene til Justin og Jules hadde fedre som var tvillingbrødre og deres koner døde i bilulykken. Alle fire satt i bilen på vei til en barnedåp da de kolliderte med et tre. 

Denne boka er bygget opp av tre historier som flettes sammen. Den ene av historiene er om hva Justine opplever i nåtid, som hjelpepleier på sykehjemmet og privat. Som flettes sammen med foreldrenes dødsulykke og hva som skjedde den gang da. Den tredje tråen i historien handler om Hèlèn, en eldre kvinnes historie fra krigens dager. Som Justins skriver ned i sin blå bok. Til å begynne med var dette litt vanskelig å holde rede på i lydbok, men det gikk seg til. 

Justine har nå blitt 21 år og jobber på et sykehjem, det heter Hortensia hjemmet og ligger i Milly. Det er en liten by med ca. 400 innbyggere, hvor alle vet alt om alle. Der trives Justine med å stelle for de gamle. Hun elsker å høre dem fortelle historier fra gamle dager. Hèlèn som snart fyller 100 år har blitt som en venninne for henne, og hun forteller om en kjærlighetshistorie fra krigens dager. Justin skrive ned hennes livshistorie i sin blåe bok, en fin historie fra krigens dager. 

Så skjedde det noe merkelig, for hver søndag dukker det opp slektninger som sørger over sine gamle som har gått bort, men det stemmer jo ikke. "Leonora Gentil er ikke død, se der er hun". Hvem var det som ringte og gav den beskjeden? Det ble politiavhør og oppstyr. 

Justine får høre noe om hva som skjedde da de fire i bilen omkom, for den ble forsket litt på som en sak, og det finnes et dokument på den. Dette sier den ene av politimennene sier uten å tenke seg om. Hun vil finne den mappen, men hvordan? Denne historien rulles opp og vi får vite hva som skjedde og hvem som utførte hva…. overraskende, men sjalusien kan gjør man mye rart med folk..... 

Selve boka har jeg kost meg med å høre som lydbok, den fenga meg ikke så mye i starten, men tok seg opp. Boka har noen triste sider, noen dystre og noe litt krim. over seg som gjør den spennende, der jeg har stått på stilas og sparkla, pussa og malt tak.

Jeg irriterte meg over noen litt tåpelige historier omkring "han jeg ikke husker navnet på"- hun kunne satt et navn på han i stedet for denne dumme beskrivelsen kom om han alt for mange gange, men en søt og litt uventet slutt, som jeg tolket gikk bra. 

En bok til hygge, gode fortellinger, fin komposisjon og fine spenningskurver, med familiedrama, kjærlighet, vennskap, gamledager, svermeri, krigshistorie, forbrytelse osv.

  
Denne boka har samme stemning og veldig mange likhetstrekk med boka: "Å vanne blomster om kvelden" som omhandler ensomhet, foreldre som er døde, kjærlighet osv. 
Jeg vet at det ikke var så mange som likte boka "De tre", som omhandlet mest om vennskap og ungdomstid-voksenliv. Jeg likte den også, for noen ganger trenger man litt søte historier også.

Lydbok fra Book Bites, spilletid 9.09 min, lest av Benedikte Kruse

8 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Jag har läst "att vattna blommor" och var inte lika förtjust som en del andra. Hade svårt att komma in i den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Alle hennes bøker tar det sin tid å komme inn i har jeg funnet ut etter tredje boka. :)

      Slett
  2. Perrin är väldigt populär nu men jag har inte läst henne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hun er en polulær feelgood fotfatter :)

      Slett
  3. Har lest alle tre og likte nok den første boken best av dem selv om jeg likte denne ganske godt også. Litt morsomt for jeg ser at du hadde samme ankepunkt som meg med "han jeg ikke husker navnet på"..blir litt småirriterende å høre den samme frasen x antall ganger i løpet av en bok.
    Enig med deg, Innimellom er det helt ok med søte fortellinger.

    Ha en fin søndag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg likte nok den første best, denne ble veldig lik i tematikken til tider synes jeg. :)

      Slett
  4. Som du vet er jeg glad i å lese, og spesielt glad i god krim. Og en som skriver veldig god, og litt annerledes krim, er Harlan Coben. Han selges over alt, og har mottatt flere priser enn andre. Prøv å lese en av hans bøker! Det er mange å velge mellom. Hilsen Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har aldri lest Coben, men hørt om han. Akkurat nå koser jeg meg med maling i Furnes om dagen og lytter til Orions belte av Jon Michelet, skikkelig spennende. :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!