mandag 10. september 2018

Mytting, Lars "Søsterklokkene"

 
Stavkirkenes undergang på slutten av 1800tallet om stolthet, kjærlighet og å se!

Historien begynner med en fryktelig historie om tvillingsøstrene, Halfrid og Gunhild Hekne. De var sammenvokst fra hoften og ned, de laget de vakreste billedvever. Den siste veven de vevde før de døde, var Hekne-vevnaden av dommedag (Skråpånatten). Når de døde ble to klokker støpt, med inskripsjonen Halfrid på den ene og Gunhild på den andre. De ble montert i stavkirken og hadde en særdeles vakker, malmfull klang.

Astrid Hekne er nitten år og gjør tjeneste hos den unge presten Kai som har kom til bygda i 1879. Astrid blir avskjediget da husmoren tror det er noe mellom dem. 
Det er iskald vinter, Astrid og legdekona Klara, hun som vet og forteller så mye rart om gamle dager, de drar til kirka. Klara fryser ihjel i den iskalde kirka, under den lange gudstjenesten. Presten lover at det skal bli endringer, slik at ingen behøver å fryse i hjel i denne gamle stavkirke på Butangen mer.

Gerhard Schönauer er en arkitektstudent fra Dresden og han blir send til Norge. Han sendes til Norge for å se, registrer, tegne og stå ansvarlig for å få gjort alt arbeide med å ta med seg hjem en stavkirke. Det er den på Butangen, som er kjøpt og skal settes opp i Dresden.  

Gerhard viste ikke at det fantes så mange fantastiske stavkirker i Norge, så eksotisk.  Vi får historien om stavkirkene som på slutten av 1800tallet ble solgt eller revet og brent, når de gikk av moten og var for gammelmodige og alt for små for den voksende folkemassen i landet. 
Fra at det var bygget ca.1000 stavkirker i Norge, er det bare på en kort tid redusert til at det bare finnes igjen ca. 50 stykker. Middelalderkirkene i tre var for små, kalde og upraktiske syntes folk, de ville ha mer moderne kirker. 
En flott beretning om det historiske som skjedde. Vår felles germanske kultur fra middelalderen, med treskurd, smijern, alle de kunstneriske utsmykningene, ornamentikken, symbolikken, byggekunsten osv. som tyskerne så verdien av å ta vare på.

Astrid går og snakker med presten. Han mener vel ikke å selge kirken med klokkene som hennes slekt har gitt til kirken? Hun er i opposisjon mot presten og hevder at alt sølvet i slekten er i klokkene. Hekne var en rik gård og nå er de fattige, har nesten ikke til mat på bordet.

Gerhard finner ut at portalen og dragehodene mangler. Presten vil ikke beskyldes for det som har skjedd for lenge siden.  De blir funnet og de blir enige om noe...... sier ikke mer.

Gerhard tegner ned og merker hver stokk etter et eget skjema, etterhvert som bygget blir demontert.. Han er superfornøyd.

Både presten og Gerhard er forelsket i Astrid,........... men hvem som fikk henne må du lese selv.

Nybygget, reiser seg, takbjelkene reiser seg. Presten holder andakt i prestegården i mellomtiden. Presten flytter gravsteinen, så ingen ligger der de døde ligger. 
Høsten, når blir kirken ferdig? Bygdefolkene er urolige, ingenting blir som før. Hva med kirkebenkene med navn....de gjør opprør.
Vanlige folk som strevet med å overleve, det er mye fattigdom, sykdom og alkohol blandt småbøndene. 

Hvor er Astrid?  
Høstmørket hun var inne i nettenes natt, hun kjenner på magen og minnes nå: " Når veven er vove skal oss to komme at". Hun går til Framstadkjerringa, den synske. Hun skjønner med en gang at det er tvillinger, for det er det ofte i den slekta, sier hun. Bestefaren din var tvilling. Er det to, når kommer de! Astrid sier hun er redd. Du må ri på tverrstokken, sier Framstadkjerringe. Synet Astrid får: "Hun ser en mann som bærer på noe, kommer ned over fjellet"

Gerhard har vært på rundtur i Norge, han har sett og registret mange kirker, på 4 mnd. Mange kommer han for seint til å se, andre ganger er han tilskuer til at stavkirkene ble brent, eller ble demontert til nye andre hus. Han skjønner ikke at nordmenn ikke ser skjønnheten i den vakre kirken. Han hadde en ide om å bygge en stavkirke, slik de ville blitt om de hadde blitt utviklet.. 
"De burde het søylekirker, ikke stavkirker, sier han". 

Kai, presten gledet seg til at tyskeren var ute av huset. Ingen ville fortelle eller drive med slarv om Astrid. Kai skjønner hva som har skjedd og spolerer Gerhard og Astrid sammensvoren het. Litt av et kaos og maktkamp mellom de to mennene oppstår. 

Alt fra stavkirken fraktes vekk.
Gerhard skjønner at han aldri vil få ære av hva han hadde gjort av arbeidet, med tegninger, registrering og demonteringen. Det er hans oppdragsgivere som får all ære når han kommer til Tyskland. 
Han gjør noe som han har planlagt med søsterklokkene.... det koster han nesten livet. Tyskerne fant kirkeklokken Halfrid, den skal til Dresden. Den andre skal de finne.....

Merkelige ting begynner å skje ute på Løsnes vannet.....det er som noen taler der ute. Astrid har sterke følelser for fortiden og slekten. Hun vil ta vare på minnene om kulturen som var. Fant de vevnaden?
Astrid vil til Kristiania for å føde, det blir en hard fødsel.....

Presten slutter å tro på gud.  Han var ingen forkynner, men fortsetter som prest. Han tar seg mye av Astrid sin sønn og vil lære han andre språk. En dag Kai og guttungen er ute og fisker sier han "Vil du bre om meg reise-pleddet".  Han viste ingenting om reise-pleddet, så vi skjønner han også har synske evner. Gutten husker hva moren fortalte han.

Presten, Kai våkner om natten, han satte seg opp, han merket noen i rommet, en tassing. Han sanset Astrid. Messingskrinet med ringen er borte når han sjekker.....

Dette er en bok om overtro, sagn, underjordisk og overtro, kjærlighet, bygdehistorier, ødeleggelse av vår kulturarv, mange flotte historier og spennende både lokalt og nasjonalt. En bok om håndverk og håndverkstradisjoner som er utrolig bra skildret.  
Denne boka tror jeg blir rene norgesreklamen ang håndverkstradisjonene vi har i Norge og stort besøk til alle de stavkirkene som enda står. Vi forvalter en unik skatt i dem. 

Jeg virkelig har storkost meg med, en fantastisk bra roman. Hvordan han knytter dramatikken i fortiden med sagnet fra gamle dager om søstrene Hekne. Til livet, håndverket, levemåten, troen, sagnet, det underjordiske og overtro, klasseskille og knytter det sammen med fortellingen om livet i byde Norge på slutten av 1800 tallet.
Genialt!

Ja, da er det bare å vente til del 2 kommer. Hørte på radioen at Mytting sa at den er på skrivebordet enda. Spennende!

Helt til slutt!
Kai Remlov, leser bra, men han kan tydeligvis ikke særlig mange gudbrandsdalske uttrykk. Der leker han seg fram til hva som han tror står, tonemet blir helt underlig og sikkert uforståelig for dem som ikke gjenkjenner ordene. Jeg er fra Lillehammer, mor fra Hundorp, Gudbrandsdalen, så jeg skjønner godt den dialekten.

Denne burde vært lest av en gudbrandsdøl, da hadde den vært en enda bedre  lydbok.
Men, jeg er veldig imponert over Mytting!

Denne boka må dere der ute få med dere!

Utgitt på Gyldendal og LYDBOKFORLAGET, 2018
Spilletid, nesten 13 timer 
lytte-eks fra Lydbokforlaget

Andre som har lest boka: Tine

8 kommentarer:

  1. Tenkte meg du kom til å like denne, så involvert som du er i kunst og historie. Jeg likte også boken godt, selv om jeg ikke ga den full pott på terningen. Følte den kunne vært strammet inn, og at enkelte ting kunne vært gjort litt tydeligere. Gleder meg til fortsettelsen, kjekt å høre at han er i gang allerede :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Strammet inn vet jeg ikke, for jeg liker at han eksploderer i historier og sidefortellinger.
      Mange av tingene er nok ikke gjort tydelig nok fordi det kommer en bok eller kanskje to til.
      Ja, hvor ble den andre sønnen av osv. Det er mange ubesvarte spørsmål!

      Slett
  2. Som jeg koser meg med denne boka! Det regner i dag også, så jeg sitter her i sofakroken med verdens beste samvittighet ;o)
    Leste bare sammendraget ditt så langt jeg selv har lest boka- pluss konklusjonen din om at en gudbrandsdøl burde lest den inn. Akkurat dét er jeg HELT enig med deg i! Jeg var på lanseringa på biblioteket i Ringebu, og der lest Mytting selv fra boka. Jeg skjønte allerede da at lydbok med Kai Remlov ville bli feil for min del. Her er det så mye med lokal tilknytning, ikke bare språket, men bl.a navn, geografi og historie, så jeg leser selv og hører forfatterens stemme i hodet. Kanskje jeg kan høre litt på lydboka ETTER at jeg har lest ferdig? Kan jo være interessant å kjenne litt på hvordan stemningene blir med en annen som tolker historien?
    Kommer tilbake og leser hele innlegget ditt senere ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i dag har det hølja ned, men vi trenger vann og jeg har vært inne og malt vinduer på hytta. Der har jeg vært i nittitallet med K. Bjørnstad på øret. Utrolig lite jeg husker av 90 tallet.Skremmende!

      Slett
  3. Jeg står på venteliste på Biblioteket for å få boka. Jeg elsket "Svøm med dem som drukner", og jeg kjenner Lars fra tidligere. Han var en av sjefene i Forlaget Damm (nå CappelenDamm) da jeg var presseansvarlig der. Og Lars var den som bestemte at min bok "Fargene forteller" skulle utgis.
    Jeg er så glad for at han selv er blitt forfatter, og gjør det så bra!
    Jeg skulle vært på Ringebu Bibliotek da han lanserte boka, men dessverre måtte vi reise hjem fra fjellet tidligere.
    Jeg ville ikke lese din omtale, men selv lese boka fra starten. Gleder meg. Hilsen Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare gled deg, jeg synes denne var helt fantastisk, han spiller på så mange strenger. Skikkelig dyktig kar, flott at han tok mot til seg å begynte å skrive selv.
      Lykke til!

      Slett
  4. Takk for fin omtale! Jeg elsket også boken! Har lyst å spørre deg om hvor du tror vevnaden Skråpånatta er? Jeg tror jeg vet det, men skriver ikke noe ubedt (min datter sier jeg er verdens verste spoiler). Jeg har skrevet om det i et skjult innlegg på bokelskere.no.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg antar at Skråpånatta ble tatt vare på av en av presten som har vært der opp gjennom tiden og antagelig er den nok et eller annet sted på Prestegården, eller finnes på Hekne på et skjult sted. Jeg tror det er Astrid sin sønn som finner den(han har synske evner) og at den andre tvillingen kommer tilrette. For vi skjønner jo at han ble adoptert vekk, han døde ikke. Gleder meg til neste del, det blir spennende å følge med....

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!