tirsdag 30. mai 2017

Værøyvik Sissel "Hannahs brev"





Tre fortellinger flettet sammen om å takle smerte, lengsler, kjærlighet, savn...

Dette er en roman om to kvinner som lever i to helt ulike generasjoner, men har noe felles som styrker og  forener dem. Hannah en nå voksen kvinne, hun ble sendt til Norge i 1939 av foreldrene som fryktet krigen i Tsjekkoslovakia og seinere hennes reiser og liv rundt om på søken etter lykke, kjærligheten og broren.

Billie er en 42 år og sitter i rullestol etter en rideulykke. Hun har flyttet tilbake til samme leilighet som hun bodde i som ung jente sammen med foreldrene i New York. Hun er ensom og handikapet, men vil ikke ha mye støtte og hjelp for å klare seg. Hun jobber med å skrive for ulike forlag.
 I et skult rom gjemte hun et skrin med brev fra kjæresten da hun dro hjemme fra som ung og ingen har funnet det skrinet og kastet det og brevene. Da hun åpner skrinet finner hun ikke bare kjærlighetsbrevene som hun fikk fra Henry i Vietnam, men noen flere brev også...

Dette grubler Billie mye over. Den nysgjerrige og merkelige 12 år gamle nabojenta sitter stadig i trappa og prøver å bli kjent med Billie, men hun er kritisk og avmålt i forhold til denne ungjenta Patty. Det viser seg at Patty ikke har det så greit og de blir venner etterhvert. Hun har også en trist historie men med sitt åpne og nysgjerrige sind åpnes mange dører i livet til Billie.
Det er en grunn til Patty sin sterk skyldfølelse og hvorfor hun dikter opp en fantasiverden. Savnet etter Bobby osv.....mer sier jeg ikke.

Hannah er en jødisk jente som åtte år gammel, under krigen ble sendt til Norge i sikkerhet av foreldrene. Faren hennes var lege i Slovakia og så faren som kom med all uroen i Europa. Hun hadde en lillebror Karl, men han ble ikke sendt sammen med henne. På toget ble Hannah kjent med ei annen jente som ble sendt til Norge, Rakel. De ble gode venner og holdt kontakt lenge. Hannah ble sendt videre til Sverige i 1942 og overlevde krigen, noe foreldrene hennes ikke gjorde.

Den musikken og sangen som skulle føre Hannah til Amerika, mulighetenes land.  Drømmen om å bli jazzsangerinne har hun i seg, men det var ikke lett. Etter et år finner hun ut at hun vil dra til Europa igjen og drar tilbake Bratislava for å finne sine røtter og broren Karl.
Denne delen av boka var veldig spennende og godt fortalt hvordan folk levde i Slovakia i tidsperioden på 9 år fra 1958. Der hører vi om hennes liv i kunstnermiljøet på 1960 tallet som var stengt kontrollert i Tsjekkoslovakia. Folk angir hverandre og streng sensur på alt og ingen skjønner hvorfor hun som har norsk pass ikke reiser ut, for de prøver å rømme fra landet til friheten et annet sted. Dette fortelles via en brevbunke hun får.

Handlingen fra Hannahs historie er mest fra 50 tallet til 60 tallet. Billie sin historie fortelles og handler om tiden tyve år etter Vietnamkrigen, men vi får ikke noe konkret årstall, men at det må være midt i 1990 årene. De leter i telefon kataloger etter folk, ikke på nettet osv., det tok litt lang tid for meg å skjønne at hun ikke levde nå, men greit nok.
En historie om å skjønne grusomme hendelser, vennskap, kjærlighet, fravær. Takle og akseptere vanskeligheter i livet og se videre fremover. For sammen er vi sterke og kan løse mange problemer både av psykisk og medmenneskelig karakter!

Det skjer utrolig mye og noe er litt mye oppkonstruert, men ellers en veldig spennende historie som fulgte meg på min lange biltur til og fra Uvdal i helgen. Turen og tiden gikk ubemerket raskt, for det var sterke scener og spennende historier som ble fortalt.

Jeg likte boka veldig godt, den rørte meg!
Petronella Barker leser nydelig, men mye innlevelse.

Sissel Værøyvik kom ut med romanen Rakels bok i 2014, nå undrer jeg på om disse to bøkene har en sammenheng, siden Rakel også er med i denne boka. Jeg har sett på Gyldendal sin omtale og Rakel kom også fra Bratislava. Denne må jeg lese!

Produsert av: LBF                   LYDBOKFORLAGET                    lytter eksemplar
Først utgitt: 22.05.2017
Spilletid: 11:29:30
Antall CDer: 9
ISBN Lydfil: 9788242164810
Målform: Bokmål
Sjanger: Roman


5 kommentarer:

  1. Håper du kom vel frem! Synes boken høres litt trist ut.
    Nå ligger første innlegg fra Malta ute på min blogg, og flere kommer. Nå kan du gjenoppfriske dine minner derfra. En fin uke ønskes av Tove/fargeneforteler.

    SvarSlett
    Svar
    1. Boka var spennende, historisk bra og godt fortalt!
      Jeg skal ta en malta mimre titt!

      Slett
  2. Jeg likte Rakels bok veldig godt, så der har du en godbit på vent. Får se om jeg kommer meg til denne her, den virket litt rotete og jeg liker ikke å høre på lydbok hvis jeg må lure på hva som er hva når jeg lytter. Lese den kan jeg alltids :)

    SvarSlett
  3. Denne lydboka er ikke rotete, mesteparten av boka handler om Hannah og hennes liv. Det er kunn i begynnelsen og på slutten at vi møter Billie og ungjenta Patty som setter alt i fortellingen til et flott pluss og forsterker meninger og hovedbudskapet i boka. Jeg er overbevist om at du vil like denne. For den har den gode historien som man kan koble til fortiden og spennende og bra bygget opp. Dette er en roman i en helt annnen sjanger enn underholdningsromaner som de Riley skriver som jeg vil kalle kiosklitteratur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jammen, da har du overbevist meg :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!