søndag 21. november 2010

Bok: "Min kamp 4" av Karl Ove Knausgård

Jeg hadde tenkt at disse bøkene gadd jeg ikke lese. Jeg lånte en om da han flyttet til Malmø og var småbarnsfar. Det ble halve boka pga for mye barnepreik med skifting av bleier, synge- drama-grupper osv.

Men så hadde jeg bestilt denne nr 4 på biblioteket og jeg ble besatt av den.
Den handler om hans oppvekst og ungdomsår. Hans nysjerighet på livet som er alkohol, damer, musikk og alt som er kult. Midt oppi dette skiller foreldrene seg og han virrer rundt, spennende, reflekterende og interessant skrevet.

Etter endt videregående drar han til Nord Norge og er lærer et år. Der skjer det mye merkelig for han. Han drikker kanskje litt vell mye, men prøver å skrive.
Skolen og elevene tar han seriøst, og sleivspark til skolesystemet kommer og er på sin plass.
En morsom og int. bok. Jeg kjenner meg igjen i mye av hans søken og hans drivkraft.
Boka var fantastisk og jeg ble hekta, hva skjer...... jeg må få tak i flere av den serien.
God bok!

2 kommentarer:

  1. I Bok 5 er det enda mer drikking og blackouter,den handler fra studietiden i Bergen.Forstår at festinga og drikkinga mi bare har vært på amatørnivå.
    Den andre boka er til nå den beste synes jeg.

    SvarSlett
  2. ja, da skal det bli spennende å lese bok 5.
    Jeg synes jo at vi var ganske flinke til å drikke og ture når jeg bodde i København og du gikk på kunstakademiet i Warszawa. Du kom som frustrert mann til KBH og hadde klatret over gjerde til Ørstedsparken osv.For ikke å snakke om da jeg hadde vært hos deg i Warszawa og vi drakk så mye vodka. Det var tider det!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!