onsdag 30. mars 2022

Olav H. Hauge "Vakraste Dikt" i Diktlesersirkelen.


Olav H. Hauge "Vakraste Dikt" er min utvalgte Klassiker, i 

Anita sin diktlesersirkel

Olav H. Hauge (1908-1994). Gartneren fra Ulvik i Hardanger. Han debuterte i 1946, 38 år gammel og gav ut 7 diktsamlinger. Han regnes som en av etterkrigstidens mest folkekjære og viktigste lyriker. Han skrev både i den klassiske stilen og i modernistiske stil, så han sjonglere mellom mange uttrykk, som f.eks: - med versemål, -lange ballader, -korte dikt osv. Hans dikt har blitt oversatt til over tjue språk.

Fra hjemmet sitt i Ulvik lærte han seg flere språk og gav ut flere samlinger med gjendiktninger av fransk, engelsk og tysk lyrikk. Det står skrevet om han i forordet til denne boka at han var opptatt av å skrive dagbøker, noe han gjorde fra han var 15 år til uka før han døde, dvs. i ca. 70 år. 

Jeg starter med et dikt hvor han minnes barndommen, klare enkle minner. Han starter beskjedent og underdriver før han sammenligner det forgjengelige ved å dikte med det og bygge hytter. Hans tilbakeblikk og refleksjoner over opplevelsene om å lage noe selv. Han skriver på dialekt og det passer så fint til diktet. 

Lauhyttor og snøhus

Det er ikke mykje med

desse versi, berre

nokre ord røysa samme

på slump.

Eg synes

likevel

det er gildt

                                                                          å laga dei, då                                                                                  

har eg som eit hus

ei liti stund.

Eg kjem i hug lauvhyttone

me bygde

då me var små:

krjupa inn i dei, sitja

og lyda etter regnet,

vita seg einsam i villmarki,

kjenna dropane på nasen

og i håret –

Eller snøhusi i joli,

krjupa inn og

stengja etter seg med en sekk,

kveikja ljos, verra der

i kalde kveldar.


Noen av diktene er søte, humoristiske og har en snert i seg:

KATTEN

Katten

Sit i tunet

Når du kjem

Snakk litt med katten.

Det er han som er varast i garden.

                         

Han var gartner og det er mange dikt om naturen, blomster, epler osv.  i boka.

VALMUE

Kva alv var det

Som gjesta deg i natt?

Raude silkeplagg

Ligg kasta på marki.

Er dei hans eller dine

Dei svarte augo?


Dette er en veldig fin samling av Olav H. Hauge sine dikt, og bilder. Mer på Wikipedia om Hauge  

Samlaget utgitt 2014, ca 150 sider, kjøpt selv.

6 kommentarer:

  1. Han kunne få sagt det, Hauge. Eg er veldig glad i dei kjende dikta 'Din veg' og 'Det er den draumen' som ofte blir brukt i ulike samanhengar. Eg likar også godt det diktet som heiter 'Under bergfallet'. Diktet kan sikkert tolkast i ulike retningar, men for meg er det veldig konkret - og eg veit at det betyr mykje for mange. Eg tykkjer det passar godt til årstida me nett har vore gjennom og for landskapet eg bur i. Det er slik:

    Under bergfallet

    Du bur under bergfall.
    Og du veit det.
    Men du sår din åker
    og trør trygt ditt tun
    og lèt dine born leika
    og legg deg
    som inkje var.

    Det hender,
    når du stør deg til ljåen
    ein sumarkveld,
    at augo sviv som snarast
    yver bergsida
    der dei segjer
    sprekken
    skal vera,
    og det hender
    du vert liggjande vaken
    og lyda etter
    steinsprang
    ei natt.

    Og kjem raset,
    kjem det ikkje uventa.
    Men du tek til å rydja
    den grøne boti
    under berget
    - um du då har livet.

    Frå samlinga 'Under bergfallet', 1951.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig hilsen. Jeg har i mange år satt pris på Olav H. Hauge sine dikt. Jeg skjønner veldig godt at du setter pris på diktet "Under bergfallet". Et dikt dere på vestlandet frykter, men som oss innlandsfolk synes bare er nydelig. Helt til man har opplevd de smale vegene og bratte skrenten og fjell som faller.
      Han er nok en av mine favoritter blant de mannlige lyrikere i Norge.
      Heng deg med på Anitas Diktlesersirkel, en dikter annen hver mnd, Ha en fin torsdag :)

      Slett
  2. Takk for fint bidrag Ingun. Hauges dikt er fine. God norsk klassiker:)
    Skal lese nøyere senere, mye greier her nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en av de største og blant dem jeg liker aller best. Nydelig dialekt som passer så flott i dikt. De er så jordnære og fine :)

      Slett
  3. Jeg tenkte ikke på Olav H. da jeg skulle velge meg en klassiker, og vi som har et rom i Litteraturhuset med hans navn :) Veldig fine dikt, måtte le litt av at du tok med Katten, det diktet pugget yngstemann på ungdomsskolen, og deklamerte det på tull (eller for å imponere) ved flere anledninger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da får du ta med han neste gang han kan brukes innenfor et tema, han er virkelig allsidig og fin. Morsom historie om sønnen som lærte seg det diktet, kort, men kansje han mente noe med det og hvem han er i familien. God helg :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!