søndag 5. februar 2012

Frobenius, Nikolaj "Så høyt var du elsket"



                                                           EN BOK OM LIVET og ved livets slutt!

Dette er en bok som omhandler noe alle opplever, det at foreldrene blir gamle og syke. Hvordan sykehus, avlastningshjem og hjelpeapparatet i Norge fungerer for oss og våre eldre. Jeg har nylig vært gjennom dette med mor og svigerfar og synes det må nesten være selvopplevd av  forfatteren som skriver så godt om dette.

Frobenius har lang erfaring fra å skrive manus til filmer i sitt virkelige liv og her fletter han det filmtekniske veldig spennende inn i bokas historie på en fin måte. Han har feks skrevet filmmanuset ti Insomnia (1997)og mye annet.

Faren i boka, Viktor har vært allmennlege i sitt daglige arbeid, men fikk hjerneslag som 84 åring. Vi følger Emil sin kamp for å følge opp faren, som ikke lar seg knekke. Som eneste barn tar dette tid og er ganske så stevsomt skjønner man.
Faren endrer også personlighet etter hvert, og han begynner å røyke, drikke og hans kvinnebegjær stagges ikke. Mange morsomme sener og humoristiske fortalt bok om en trist historie.

Absolutt en god bok å lese/høre.
Lest av Mads Ousdal , 2011
Tid 8.t 15min  

1 kommentar:

  1. Dette er jo noe vi i vår alder opplever.
    Far døde før han var 70, mens mor var sprek nok til å ta seg av han, men det ble mye sykehusbesøk. Og jeg har fulgt begge svigerforeldrene mine gjennom sykdom og død.
    Det er virkelig mye man kunne sagt om helsevesenet og eldreomsorg.
    Bra at noen tar det opp i bøker og romans form også. Må nok lese denne!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!