søndag 9. desember 2012

Guillou Jan "Brobyggerne"




En fantastisk historisk roman!

Dette er første bind av en serie (3?) Vi møter tre små gutter fra Vestlandet, Osterøy som mister sin far på sjøen. De får ved hjelp av familien arbeid som repslagerlærlinger i Bergen. De er bare ungdommer og veldig opptatte av vikingstiden, de blir oppsakte når det kommer for en dag at de har bygd et vikingsekip på fritiden. De har utrolig teknisk innsikt og foreningen " Den gode hensikt" ønsker å støtte guttene slik at de får reise til Tyskland og utdanne seg til diplomingeniører i Dresden. Som gjengjeld skal de hjelpe til med å bygge/prosjektere jernbanen mellom Oslo-  Bergen.

I 1901 blir de uteksaminert med flotte karakterer og det er her historien egentlig starter. Vi møter de tre brødrene som har blitt forelsket og lurt slik at de splittes fra hverandre. De stikker hver til sitt ut i verden.

Lauritz , diplomingeniøren drar for for å få utført  brobyggene og anleggene som jernbanen drev å bygde over Hardangervidda slik han hadde lovet som gjengjeld. Slik at jernbanen ble en realitet  mellom Bergen og Oslo. Her er det mange flotte historier som både er historisk spennede, teknisk og faglig godt forklart og utrolig spennede skildret. Man hører om slitet på fjellet, flotte beretninger om utstyr, vær, vind og oppleveklser. Om hvordan klasseskillet var på anleggene og hvordan de levde og hvordan folk hadde det. Spennede og interressant!
Han slår seg opp og blir en mektig man i Bergen. Ingeborg blir han hustru. Hun er tysk og udanner seg som lege, etterhvert får de 4 barn. Vi følger disse i godt og ondt inntil de må flykte fra Bergen under 1. verdenskrig.
Mye lærerrikt stoff fra den tiden ang. Forfatteren forteller om teknologien som kommer, motebildet, kunst og folkeopplevelser. Utrolig godt fortalt og nøye tids og gjenkjennelige historiske begivenheter er morsomt beskrevet.

Oscar, den andre broren flykter til Øst-Afrika etter å ha blitt bedratt og er skamfull. Der havner han  på en av tidens største jerbaneprosjekt. Strekningen mellom Dar es Salaam og Tanganyikasjøen i Tanzania.
Dette er en eventyrhistorie som ingen grenser tar og det er til tider så spennende at jeg nesten ikke får gjort noe (på verkstedet).Han er også en dyktig jeger og vi følger han på mange jaktturer.

Her er det kanibalisme som jeg har lest paralelle hendelser i Smidt Wilburn sin bok. Han treffer en burundi kvinne etterhvert,....mye spennede!Oscar er en flink forettningsmann og tjener mange penger. Han bestemmer seg for å reise tilbake til norge i 1914, men da blir det krig og 1. verdenskrig bryter ut.
Oscar kommer seg ikke vekk fra Afrika og sprenger mange av sine egne broprosjekter slik at ikke engelskmennene skal få Tanzania som var under tyskland den gang. Mye krig, men...
 
Lydboka blir lest veldig bra av Christoffer Staib og varer i nesten 22timer.
Boka er fra 2011

Dette er virkelig en spennende bok, anbefales!

Bok nr to er allerde bestilt på biblioteket, så nå gleder jeg meg til å høre historien om den tredje broren Sverre. Han dro til London.

Nedenfor er det noen bilder fra jeg var i Tanzania, de måtte jeg kikke på underveis og minnes:

Oscar var den store jakteren og felte mange elefanter i boka.
Dette og bildet under er fra Serengeti nasjonalpark i Tanzania

Hyenener er noe av det styggeste dyret jeg vet om, ekkle.

 To Tanzanianske jenter foran et hus

Oppvasken fikk damen hjelp til å ta ser vi!


 Zanzibar er en utrolig vakker øy, her fra gamlebyen hvor det fortelles mye fra.

Bilder fra nord Zanzibar, et fantastisk landskap og mange fiskere på det Indiske hav.
Zanzibar er noe av det vakreste jeg har opplevd. 
Da må jeg si at jeg har vært i Karibien, det er svært likt men man føler seg trygg og velkommen på Zanzibar.
Jeg var bare på flyplassen i Dar es Salaam. Der sov vi  en natt på gulvet sammen med arbeiderne på flyplassen, etter å ha fått kranglet oss innenfor veggene. De innfødte måtte sitte ute i myggsvermen.

7 kommentarer:

  1. Denne boka har jeg lest om i Bergens Tidende. Man var ikke redd for å bruke resurser på kollektivtransport den gang Bergensbanen ble anlagt.
    Hørte Guillou i radioen si at han ikke visste hvor mange bøker dette skulle bli, men det vil ta mange år før historien er ferdig fortalt.

    Så fantastiske bilder du viser! :)

    SvarSlett
  2. Jeg likte også Brobyggerne veldig godt. Ferdig med bok to nå, Dandy, den er veldig forskjellig fra første boka. Det skal blli spennende å se hvordan bok tre blir.

    SvarSlett
  3. Ja, fantastiske bilder!!! Jeg drømmer om Zanzibar :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er et sted jeg kan anbefale på det varmeste, Jeg var der i 2007 så det er en stund siden, men fantastisk.

      Slett
  4. Kjempefin bok.Han liker nok godt nordmenn.Idealiserer de en smule.
    Gleder meg til å lese toern.

    SvarSlett
    Svar
    1. kunne tenke meg at du likte den ja,. Jeg skal å hente neste bok i serien i morgen. Gleder meg til å høre den fordi at den er vistnok helt anderledes.

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!