tirsdag 21. februar 2012

Mankell, Henning "Daisy sisters"


Dette er en bok om kvinner, deres valg og muligheter i det sosialdemokratiske samfunn som bygges opp i Sverige fra 1941 - 1980.
Boka starter med en fatterslig beretning om arbeiderjenta Elna. Hun blir brevvenninne med Vivi og de brevveksler over en lang tid. De kommer fra den samme fattige arbeiderklassen og det harde livet som foreldrene representerer med små leiligheter og trang bodhet. De ser liten utveg for å komme seg opp og fram, men drømmene er der.
Så 17 år gamle skal de to endelig treffes og de drar på sykkeltur mot norskegrensen, der finner de ut at de må ha et navn for, det har alle for tiden. De kaller seg Daisy sisters.De har det fint isammen og  mye moro.


Elna ble voldtatt av en som sier han heter Nils. Hun er sjokkert og alle omstendighetene rundt det å få et barn uten barnefar, skammen, forsøk på illegal abort osv.
1942 føder Elna ei datter, Eyvor. Faren til Elna leter etter barnefaren men han finnes ikke noen steder.

1956 bor Elna og Erik i Halsberg med Eyvor. En ting er sikkert: "at hun skal ikke bli som mor"
Som 18 åring flytter Eyvor til tekstilbyen Borås og der treffer hun en kar- Jakob, så er hun gravid, som moren......

Eyvor skiller seg og flytter til Gøteborg, blir alenemamma til 2barn på 1960 tallet. Stabasiøst og ikke enkelt.

Veldig flotte skildringer av tid, politikk, klær, stemninger osv i samfunnet og hvordan de er mellommenneskelig.

Det skjer utrolig mye, men veldig mange gjentakelse i hvert slektsledd.
Boka er en skildring som en historisk korrekt fortelling for denne perioden, frem til 1980. Boka kom ut i 1982.
Den har fått med seg kvinnekamp og retten til å bestemme over seg selv som kvinne. Gansk spesielt at Mankell har valgt å skrive om kvinner på denne måten sett i lys av tiden og at han er mann. Man bør ta av seg hatten for den prestasjonen.Nb: den kom ut på 80 tallet og sett i det lyset er den  som "Seierherrene" av Roy Jacobsen eller lignende fortellinger en historisk fortellende skildring/roman.

En spilletid på 22timer har gått utrolig fort (jeg jobber mot utstilling)
Kirsti Grundvig leser bra.

En avslappende rolig bok som tar oss med på en tidsreise. Anbefales!



3 kommentarer:

  1. Vel, da får jeg vel ta meg tid til å lese denne, ettersom du anbefaler boken. Kanskje i påsken.
    Skriver for å si at jeg har lagt meg inn som følger av din blogg, og ser at du også er følger av min.
    Gleder meg til å se deg på mitt foredrag om farger i Hamar Kino tirsdag 28. Kanskje flere har lyst til å komme? Kvinnovasjon står for arrangementet. Påmelding skjer til: audhild@interiorbox.no. Hilsen Tove.

    SvarSlett
  2. Har faktisk ikke lest noe av Henning Mankell, jeg! Har en tendens til å ende opp med gamle klassikere.
    Nettop ferdig med Njåls Saga. Den er jo bare forferdelig. Drap og hevn og ære. Viktig å vite hvordan vår kultur var for 1000 år siden, og hvordan vi har greid å komme oss videre når vi møter fremmede kulturer hvor disse tingene fremdeles er et aktuelt tema.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har lest en del i Snorre og det er hard kost.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!