torsdag 20. september 2018

Mytting, Lars "Hestekrefter"


Erik, en mann som kjemper for tradisjoner, kjærligheten og om å være seg selv!

Erik Fyksen er 16 år, forvirret over at han ikke blir sammen med Tora, bilopphoggerens datter. Erik elsker gamle biler og Tora. Han er sint på at hun har reist til Nord-Norge til moren sin. Ekstra sint er han på Harald Jøtul, som er "så tøff" og har bil. Hvorfor hadde Tora sittet i hans bil?

Erik begynner å jobbe på en bensinstasjon i alle ferier og helger. Han er dyktig og årene går. Han blir etterhvert eier av Mobilstasjonen i Annor, et oppdiktet sted i Gudbrandsdalen.

Så en dag! Vegen skal legges om?... Han vil miste alle kundene, det betyr konkurs. Hvordan skal han ordne seg?
Det er ikke bare han som skjønner dette og en dag han er hos tannlegen lurer også han på hvordan Erik skal klare seg, når vegen blir lagt om. Tannlegen er en skikkelig luring, skravlebøtte og skravlekjerring. (Det var virkelig mange nedsettende ord om kvinnfolk på et brett, etter å ha hørt Helene Uri som har skrevet bok om dette temaet, blir man oppmerksom på ordbruken sin)
Tannlegen forteller at det er Harald Jøtul som står bak, for han er jo leder for skytterlaget og vil ha landsskytterstevne til bygda. Rotfylling og bilmekking blir byttetjenester.

Dette er en bok som jeg vurderte etter noen sider, denne er ikke noe for meg, for jeg er ikke så veldig opptatt av motor og biler, men den endret seg fort og jeg ble hekta.
Det er så mange morsomme og allikevel viktige ting som kommer fram i boka, ting som sier veldig mye om utviklinga i samfunnet. Byfolk sitter og styrer over bygde Norge. Erik er på seminar i Oslo og skal høre om hvordan, de skal kapre kunder. Denne sekvensen om markedsføring av bensinstasjoner som skal ha ny og få fancy nye navn er en fryd å lese, virkelig tatt på kornet.
Bensinstasjonene skal være for menneskene og deres behov, ikke for bilens skyld. Trenger man å skifte lyspære gjør man det på verksted, ikke på bensinstasjonen, sier Ellen Lysaker, fra administrasjonen i Hydro-Texaco.
Erik vil ha verksted, smøregrav og reservedeler for kundene, han vil ikke ha et gatekjøkken.

Kjærligheten er gjennomgangstemaet i boka, hvordan kan man som ung trekke dumme slutninger som man bygger livet sitt på slik Erik gjør mot Harald Jøtul. Tora satt i bilen sammen med han, hvorfor? 
Når han ikke fikk Tora og Elise Misvær dro til hovedstaden, da kunne alt være det samme. Han har blitt 34år og ser en potensiell kjæreste i alle vakre kvinner, men er for selvsentrert, tvilende og avvisende.

Ellen Lysaker, fra administrasjonen for Hydro-Texaco kommer på uventet besøk etter at Knapstad hadde tystet på at han, angående ny-tomten Rabben. Det blir litt av et morsomt munnhuggeri, sannhetsord om bensinstasjonen og driften. Naturligvis stopper bilen hennes og det utvikler seg, natten og fest. Ganske morsomt!

Tora, bilopphoggerens datter kommer innom, det blir skandale, hvorfor skjønner han ingenting???

Erik oppsøker Knapstad. Erik saboterer bilen hans og tvinger seg til en god avtale.  Jøtul fikk ikke kjøpt Rabben. Erik får avtale om tomta og Ellen har han fått overtaket på.
Men blir det ny veg?....Ja, det ble ny veg og en fryktelig nedtur for Erik.

Når alt går i dass, da skrur han sammen drømmebilen og kjører 230 mil til Kirkenes, (synes jeg seg han!) For hva er egentlig meningen med livet?
Erik skjønte iallfall det.

En bok jeg ser for meg som en film, den hadde vært fantastisk å filme. Den tar opp i seg ungdom som er besatt av motor, hestekrefter og hva som kan skje når farten og det å tøffe seg blir livsfarlig.

En morsom bok, med en trist tragisk undertone. Boka har en humoristisk snert, så smilebåndene får ikke fred. Dette handler om en mann som har litt andre verdier enn kommersielle selskaper som bare tenker penger, og mangt et sannhets ord blir sagt om dette.


Dette er Mytting sin første bok.
Utgitt 2006 på Gyldendal, 272 sider
Arvet.



Jeg har akkurat lest «Søsterklokkene» som var en fantastisk bok, det samme synes jeg om «Svøm med dem som drukner». Derfor var det fint å lese hans første bok. Han kan virkelig fortelle og er flink med alle detaljer som gjør historiene troverdige.

Bilde jeg har tatt av et bilvrak i Gudbrandsdalen, var det en slik bil?


 Jeg trodde ikke denne boka skulle være noe for meg som bare vet hvor diesel lokket er 
og kan tanke bilen. Der tok jeg feil!


4 kommentarer:

  1. Jeg venter jo på "Søsterklokkene" på biblioteket. "Svøm med dem som drukner" har jeg lest. Herlig bok! Men, som deg, trodde jeg ikke "Hestekrefter" var noe for meg. Må nok lese den også forstår jeg!
    Tenk om han kunne få en film ut av den - det hadde vært gøy! Hilsen Tove/fargeneforteller.
    PS. Takk for kommentar hos meg. Blir spennende å se Flåklypa-filmen som jeg skriver om på min blogg, og som har premiere i dag. Og at du har laget Flåklypa-smykker har jeg ikke visst før nå. Kjempegøy!

    SvarSlett
  2. Boka trodde jeg var en ungdomsbok, men den har flere lag som jeg skriver.
    Jeg så den forrige Flåklypa filmen, vet ikke om jeg skal se den nye nå- kanskje seinere.
    Jeg laget ikke Flåklypa smykker, men inspirasjon av Aukrust sine fortellinger. Her er et eksempel: https://ingunkleppan.blogspot.com/2013/03/solans-brev-til-kongen-i-hemmelig.html
    Ha en fin dag, selv om det regner!

    SvarSlett
  3. Så morsomt at du likte denne! Da jeg leste den, var det som om han hadde skrevt boka spesielt for meg: jeg drev en bensinstasjon sjøl, rev meg nærmest i håret av frustrasjon over selskapet som skulle ha allle stasjonene så like som mulig. I tillegg: bygda, Ringebu, Fjellstyrekontoret og reinsjakta... Hadde det vært mulig, skulle jeg hatt ei gullforgylt utgave på peishylla! Anbefale deg å lese "Vårofferet" også, hvis du ikke allerede har gjort det ;o)

    SvarSlett
  4. Vårofferet er notert, men det blir en stund til jeg får lest den, har så mange på lager. Jeg liker stilen til Mytting veldig bra. Hvordan han beskriver personer og miljø, pakker dette inn i en fin setting.
    Ja, jeg skjønner at dette må være en bok midt i ditt hjerte.
    Ha en fortsatt fin helg i vinden.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!