søndag 18. februar 2024

Leo Tolstoy "Anna Karenina"

 

                     Leo Tolstoj "Anna Karenina" fra 1873-77.

         En ”1001 bok,kategori: 5 Wild card” i Elidas boksirkel

Jeg har akkurat lest/hørt boka "Vinterhagen" av Kristin Hannah, der hadde den russiske moren i boka, denne som sin yndlings-bok. Jeg ble en dag sittende å tenke på den fantastiske siste filmatiseringen av "Anna Karenina" som ble produsert i 2012.(se bildet under). Den surret i hodet mitt, så jeg måtte sjekke på bloggen min. Det var i 2013 jeg skrev om den filmen, og da hørte jeg et hørespill over boka. Nå har det gått mange år, og jeg vil gjerne få med hele fortellingen.  

Til boka/ og lyd:

Åpningen starter i Moskva, Dolly og mannen hennes har kranglet kvelden før, fordi mannen hennes har vært utro mot kona si, med guvernanten. Dolly er lei hele mannen og utroskap, men de har fått fem barn etter et ni års ekteskap, så å komme seg unna mannen sin var ikke en enkelt.

Grev Konstantin Levin, en velstående mann, fra landsbygda og betraktet som en bondegutt. Han har egentlig kommet for å fri til den 18 år gamle Kitty. Hun er ut på isen og går på skøyter. Men, Kitty er ikke interessert i han, hun vil gjerne at Alexej Vronskij skal fri.

Levin drar hjem til gården sin, sorgtung over ikke å ha fått napp hos Kitty. Alt går litt skitt for han. Gården er i dårlig forfatning, han mangler arbeidskraft osv. Vi hører mye om alt som burde endres på gården. Her blir det veldig mye om russisk landbruk og overklassen som ikke skjønner hvor lite betalt arbeiderne med store familier sliter for å fø familiene sine. Overklassen har heller ingen innsikt i hvordan arbeiderne lever, hvor lange dager de har. Pluss dårlige husvære og dårlig kost, som svekker dem, slik at sykdom florerer. En dag får Levin vite at Kitty er syk, han må finne ut av det. Kitty er en viktig biperson i boka. 

Anna Karenina er hovedpersonen og som tar de mest drastiske valg i boka. Hun er vakker og er en sosialt respekter kvinne, med stor karisma. Hun kommer til Moskva for å besøke søsteren sin Dolly. Det blir mye sosiale selskaper og Anna Karenina forelsker seg hodestups i den unge kjekke Alexej Vronskij. Hun kommer hjem og forteller mannen sin om hva som har skjedd. Mannen hennes er en kjedelig mann, 20 år eldre enn henne og utrolig gammeldags i hodet. De har vært gift i bare 9år og har fått sønnen Sergej, som bare kaller Serjosja. Anna Karenina vil bryter ut av sitt ekteskap. Mannen hennes blir virkelig sint, og vil ikke akseptere at hun tar med seg sønnen sin.  

Anna Karenina drar fra sønnen og mannen sin, og drar til sin nye kjærlighet Alexej Vronskij. Han er en rik mann, og har store planer. Anna K. og Alexej får en datter, men hun bryr seg ikke så mye om henne, hun lengter bare etter sønnen sin som hun ikke får treffe. Hun vil at de skal dra til Moskva, hun bryter alle lover og tar seg inn til sønnen. Anna Karenina er en sjalu, utilfreds og kravfull kvinne og alt går skeis for henne....

Kitty og Levin får en sønn, og Kitty er en lykkelig mor og bryr seg lite om omverdenen, for hun er i ammetåka, lykkelig. 

Boka slutter veldig trist, og hva er lykke? For Vronskij ble det vanskelig. Han gjorde et valg, gikk ut i krigen....

Hva jeg synes:  Det er en roman om kjærligheten, om menn som kan være utroe, men ikke kvinnen. Kjærligheten blir også skildret som en kamp i streben mot å komme opp og fram på den sosiale stigen. Det er ikke en varm oppriktig kjærlighet, men en mer spontan kjærlighet man hopper ut i.

Hos noen virker kjærligheten mer som en besettelse som plutselig tar helt av og man blir blind for hva handlingen kan ende i, og hvilken konsekvensene av det kan føre med seg. Kvinnene hadde ikke så mye å si på den tiden, så å være frisinnet og tro at man fikk skilsmisse den gang var ikke enkelt. Historisk sett er den biten godt beskrevet av en mann.

Det tidstypiske historiske som skjedde i politikken og landbruket ble litt kjedelig for meg, det samme med mennene og jakt-historiene. Men totalt sett er jeg glad for å ha vært gjennom hele historien, ikke bare filmer og kortprogrammer. Alle navnene, det var umulig å holde orden på alle dem (der ble boka et must). 

 Spilletid 23t 21 med Birgitte Victoria Svendsen som leser. Mine egne bøker.


     
Etter å ha lyttet og lest til fortellingen, skal jeg i kveld kose meg med denne filmen på nytt.  

    14 kommentarer:

    1. Jag läste boken för ett år sedan och tyckte som du att de politiska delarna var trista. Jag har exakt den där filmen, tog hem den från min pappas hus när han dog (också för ett år sedan) men jag har ännu inte tittat på den.

      SvarSlett
      Svar
      1. Enig. Filmen må du se, jeg så den i for 11år siden og synes den utrolig vakkert produsert. :)

        Slett
    2. läste den för många år sedan när jaglästemycketom och av Tolstoj. och tyckte om den. har sett filmen och den var magnifik. tack för smakebit och påminnelse

      SvarSlett
    3. En klassiker men jag har faktiskt inte läst den, inte ens under den perioden jag läste den typen av böcker.

      SvarSlett
      Svar
      1. Da, må du se og lese denne, eller se filmen :)

        Slett
    4. Dette er en bok jeg lenge har tenkt å lese. Men jeg er ikke så flink med lange bøker. (Sier hun som leser en trilogi på over 3000 sider) :-) Ønsker deg en fin søndag!

      SvarSlett
      Svar
      1. Jeg elsker lange lydbøker, eller serier og komme inn i fortellingen og bli der en stund synes jeg er herlig. Da er det fint med lydbøker. Hiv deg med på Elidas lesesirkel for da sitter du der plutselig med en bok man aldri hadde tenkt over å lese.
        :) Fortsatt fin søndag ønsker jeg deg.

        Slett
    5. Anna Karenina las eg i 2012 og forelska meg totalt. Det er ein av dei klassiske bøkene som du tenker er tung å kome gjennom, men denne overraska positivt som absolutt ikkje tung å lese. Helga som kjem skal eg til Oslo og sjå Anna Karenina på teateret og eg gler meg stort!

      SvarSlett
      Svar
      1. Heldige deg som skal få se den på teater, jeg får sjekke ut om jeg klarer det etter hvert. :)

        Slett
    6. Inte så länge sen som jag under en av mina sjukhusvistelser läste om den boken. Och den var lika bra som första gången jag läste den. Tack för smakbiten!

      SvarSlett
      Svar
      1. Ja, to sterk kjærlighetshistorier, som ender svært ulikt. :)

        Slett
    7. Det var fint å få oppfrisket denne boka som jeg har lest to ganger med mange års mellomrom. Jeg prøver å lese mange av disse klassikerne, men en del av dem er ganske krevende. Det blir veldig mange navn å holde styr på. Og noen ganger tenker jeg at mange bøker med fordel kunne vært kortet ned, særlig kan menn skrive veldig "skravlete om mannfolkting" for på en måte å få sagt noe om alt de vet. Sånn syns jeg det var mye av i "Skråpånatta" av Lars Mytting. Jeg skulle ønske han ikke gikk sånn i detalj om alt mulig. "Stram inn fortellingen" skulle jeg ønske forlaget hadde sagt til han! Ha, ha!

      SvarSlett
      Svar
      1. Enig med deg at mannfolk kan være like så skravlete i bøker som kvinner kan være i det virkelige livet. Jeg likte "Skråpanatta" fordi han fortalte på en opplesning jeg var en gang at, det var nerden i han som fikk utfolde seg på den måten. Akkurat i den boka likte jeg det, men noen ganger kan det bli for mye. Uff jeg kjenner meg litt igjen ang. å være nærd, nå jeg skal snakke kvinnene jeg har visualisert :)

        Slett

    Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!