onsdag 1. september 2010

Bok: Kafka på stranden

Dette er en eventyrlig fortelling med masse symbolbruk. Boka har egentlig to hovedpersoner som sammen binder hele fortellingen isammen.
Kafka- ganske så symbolsk navn med rette. Han rømmer hjemmefra som 15 åring, fra far for å finne mor og søster. Jeg røper ikke mer men ødipus er med....
Kafka har en viktig hjelper som i eventyrverdenen og han jobber i biblioteket. Kafka er både i denne verden og i drømmeverden/stillestående stoppet verden.

Nakata er en gammel mann som ikke er helt som han skal i hodet. Han må rømme etter å ha drept Johnny Walker. Han kan snakke med katter og får det til å regne fisk osv osv.  Han har også en hjelper i trailersjåføren som nesten blir en disipel av han. hm..hm..

En merkelig bok, skrevet av en japaner og derfor er den ekstra spennende. Vanligvis synes jeg slike bøker blir litt platte, men denne fenget meg. Her er krim, eventyr, fantasi, drømmer, politikk, teologi osv osv blandet sammen. Noen ganger ganske grusom. Godt skrevet, jeg ble fanget inn i dette mysteriet.  Å høre denne som lydbok var fint pga de ulik stemmene/dialektene i lydboka.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!