tirsdag 10. august 2010

Kleppan på Ytre - Onøy


Dette er stedet hvor Kleppan lå.
Huset lå der de hvite rundballene ligger.
Se bilder av huset under 1937 Kleppan, 27 juni akvarell og foto.

Kleppan lå  på Ytre-Onøy ved Løvdalen, også hadde de støa med en flott naturlig havn der legebåten i dag ligger og Storsjåholmen.
Kleppan var en husmannsplass under Yttregård på Onøy inntil år 1937-38.
Her ser vi restene etter Pappa og Arnolds jobbing i 1939.
 se bilder 1939 kleppan
 Ellers er det ikke mye pent å si om låven/ fjøset.
Dette bildet er av pappa i 1989, se så vakker var fjøsbygningen i bakgrunnen!

Se godt på denne utsikten. Det er Lurøyfjellet i bakgrunnen.
 se link:  1939Kleppan


Kleppan har den beste havnen  på Onøya, så derfor ligger legebåten der. Det er en naturlig havn og regnet som trygg og god i all slags vær.

Se opp på berget over. Derifra kastet vi i 1962 alt av gamelt skrot sist jeg var der. Jeg var bare 7år gammel, men husker jeg gråt når bestemor og pappa kastet inventar og jerngryter på havet derifra.
Dette bilde er av meg fra den gangen i 1962.
Bildet er tatt på Nesna og se den flotte bilen vi hadde!
En Citroen, pappa elsket alt som var franskt!
Slik ser det ut i dag fra Djønne marina

Dette er i dag fra "Støa Heime"
Slik var det i 1989, tatt av pappa.
Og slik var det i 1960, når pappa tegnet etter et foto som han hadde tatt.
Tenk at i 1961 ble hele "herligheten med Storsjåholmen" solgt for kr 4000,.
Dette i følge brev  til bestemor fra pappa, enderlig salgs sum er usikker.
hmmm....for en perle.

Men slik er nå livet og det var herlig å se det og minnes, jeg husker så godt at jeg var der....
Takk Birger for at du viste oss stedet og fortalte!

2 kommentarer:

  1. For en idyll!
    Kjenner jeg får varme følelser. Rart med barndommens paradis, alt er så tydelig, lukter, lyder, bilder.
    Ser ut som dere har hatt nydelig vær i ferien også.

    SvarSlett
  2. JA,vi hadde drømmevær. Helt fantastisk

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!