lørdag 11. april 2020

Vredens druer av John Steinbeck, 1001 bøker




En spennende, trist og fin historie fra depresjonstiden på 30 tallet i Amerika

Dette har vært en av de mest omtalte bøkene i Amerikansk litteratur siden den kom ut i 1939. Den betraktes som Steinbeck sitt hovedverk. Boka vant Pulitzer-prisen 1940 og hovedgrunnen til at han fikk Nobelprisen i 1962


Til boka:

Familien Joad bor i Oklahoma, de forpakter en gård og det er depresjonsår og uår ang. avlingen. Bøndene kan ikke betale for seg og må flytte fra gårdene, de blir drevet ut på veiene av aggressiv reklame om at det er mye arbeid å få i California.

Familien er en stor familie. Tom kommer hjem etter å ha sittet fire år i Mc Alster fengselet for å ha drept en mann. På sin vei møter han en mann han kjenner, Casy- Predikanten og de vandrer hjemover til Tom sitt hjem, men gården og huset er tomt. Familien har blitt kastet ut og har flyttet til farfarens gård noen kilometer borte.Der bor de bare midlertidig til de har fått solgt alt de har av eiendeler, slik at de kan få kjøpt seg en lastebil og komme seg av garde til Carlifornia. De er ikke de enste som er i samme situasjon som dem, så oppkjøperne gir ikke mye for alt de har av gårdsutstyr, møbler osv.

De kommer seg avgårde og lastebilen blir deres mye hjem, de har så mange og store drømmer. Det er en lang ferd og de er mange, farmor og farfar, onkel John, mor og far og deres barn. Noah som er litt underlig (hjerneskadet), Tom og Al som kan kjøre, deres gravide søster Saronsrose og kjæresten hennes Connie. Ruthie 12 år, Windfield 10 år og predikanten Casy, det ble 13 mennesker og en hund.

Hovedvegen 66 er vegen de kjører, flykningenes vei til paradis. Det er en lang vei, og det skjer mye underveis. De må komme seg til California før pengene tar slutt. De slaktet de to griser før de dro og har med som mat, hvor lenge holder den? 

En ufattelig fin historie om fellesskapet, drømmene og forventningene de har. Noen faller fra underveis og de treffer andre flykninger som de slår seg sammen med. De er en raus familie, med en mor som tar over som sjefen i familien. De kommer til California, men det har også mange andre også gjort.

Romanen skifter i annet hvert kapittel, mellom å fortelle hvordan familien har det  reflekterende fortellende og neste kapittel er den episk fortellende, om situasjonen.

Dette er en utrolig vakker fortelling om så mange ting, arbeidsløsheten, sykdom, død, fellesskap, familie, kjærlighet, drap, sanitær og boforhold, politikken, utnyttelse av de fattige, klasseskille osv..... Den har så mange aspekt og forteller så mye om 30-talet, depresjonen og frustrasjonen i Amerika på den tiden.

Vakre fortellinger som skjærer meg i hjerte, så tårene triller. Alle de sterke scener om det og ikke få arbeid, tjene penger så man har mat, klær og sliter seg totalt ut som slaver. 
Og midt oppe i dette som høres ut så ille ut er det mange små og morsomme gleder, og fantastiske naturbeskrivelser som veier opp og danner et helhetlig bilde av datidens historie.

Dette var en fantastisk flott bok! Jeg skjønner godt at denne ble en bestselger. (Jeg tror boka grep meg ekstra mye pga. av usikkerheten man kan føle nå i disse koronatider, mange paralleller)

ANBEFALES!

Original tittel "The Grapes of Wrath" 1939
Kom ut på norsk i 1940. Denne utgitt på Bokklubben nye bøker i 1971
Oversatt av Artur Omre
308 tett skrevne sider
Kilde: Fra min egen bokhylle

Andre bøker jeg har lest av han og blogget om er: 
Dagdrivergjengen fra 1938
Lest flere av han da jeg var ung, blant annet Øst for eden

Jeg har sett på denne boka mange ganger og tenkt at den har jeg lyst til å lese. Nå har jeg lyst til å se filmen, fra 1939, håper de har den på biblioteket!

23 kommentarer:

  1. For en tittel, jeg måtte ta meg sammen for å skjønne at dette ikke er en humorbok. Navnet John Steinbeck har jeg hørt, men aldri koblet ham til romaner av dette kaliberet. Boken høres rørende ut, men litt fragmentert? noterer meg navnet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, den må du lese. Jeg ble helt i sjokk når jeg nå ser de lange bilkøene i USA på TV, hvor folk står i kø for å få mat. Snakk om mange likheter, denne beskrev samfunnet på 30 tallet, men hvilken muligheter har de fattige i dag?

      Slett
  2. Denne er nok verdt å lese. Har jo hørt om , lest om den, sett den - så mange ganger opp gjennom årene at jeg nesten tror jeg har lest den, men det tror jeg ikke. Har en Steinbeck et sted, kanskje det er denne? Takk for påminnelsen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er virkelig en bok å lese i disse dager, jeg har ikke sett filmen, men den må jeg få sett. Fortsatt god påske!

      Slett
  3. Tack för smakbiten från en klassiker. För "en gångs skull" så har jag läst den för många år sedan. Sonen läste den förra året och tyckte det var den bästa boken det året.

    SvarSlett
  4. den här boken läste vi i läsecirkeln. jag tyckte i så fall bättre om filmen. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  5. Jamen den har jag ju faktiskt läst! Fantastisk bok!

    SvarSlett
  6. Det er en fantastisk bok! Siden jeg har lest den har jeg valgt Of mice and men av Steinbeck som min bok for april. Men jeg har ikke fått lest den enda.
    Ha en riktig fin påskesøndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. jeg skal lese mer Steinbeck, det er sikkert!

      Slett
  7. Jag läste Steinbeck på 80-talet, skulle behövas en avdamning., Tack för smakbit!

    SvarSlett
  8. Steinbeck är en av mina favoritförfattare. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  9. Fått denna i present men inte läst än. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  10. Enda boken av Steinbeck jag läst är Möss och människor och den var helt fantastisk. Vill läsa mer av honom. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  11. Dette er en av de titlene som er på listen over bøker jeg må få lest engang, men har bare ikke fått summet meg til å lese enda. Men en gang blir den lest, så får vi se om det blir på originalspråket eller norsk. God søndag.

    SvarSlett
  12. Läste den för länge sedan och den var verkligen bra. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  13. Det här är en klassiker som jag tänkt läsa många gånger, men aldrig läst.

    SvarSlett
  14. Denne boka har jeg jo hørt så mye om, men har aldri lest den. Det er greit å bli minnet på at utfordringer vi aldri hadde sett for oss, plutselig kommer og kan forandre hele samfunnet. Det har skjedd før og det kan skje igjen! Håper du og dine holder dere friske og kommer velberget gjennom utfordringene vi er oppe i nå. Hilsen Jorun

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi holder oss friske og er stort sett i hjemmet eller i Furnes så det går greit!
      Den boka var kjempeflott, skal du virkelig lese en god historie fra virkeligheten slik det var på 30 tallet er denne fantastisk bra! :)

      Slett
  15. Vredens druer leste jeg for noen år siden, likte den godt! Som du sier, det er fantastiske beskrivelser, både av natur og forhold mellom mennesker, men også elendigheten de møter.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!