fredag 25. desember 2015

Mankell Henning "Kvikksand"



En vanvittig godt skrevet memoarbok over eget liv flettet inn med kunst, kultur og andre livsgleder man kan se tilbake på!


En selvbiografisk roman hvor Henning Mankell ser til bake på livet. Han fikk kreftdiagnosen i januar 2014 og vil gjerne ha et langt liv forand seg, men slik ble det ikke. Han døde den 5.oktober i år, 67 år gammel. Han forteller om kampen mot kreften, men også om mange mennesker han har møtt og gitt han perspektiv på livet og gitt han livsgleden. Han forteller sterke fortellinger om seg selv, kjærlighet, sjalusi, ulykker, lykke osv


Boka hopper og spretter slik som hjernen  jobber for å søke etter de gode minnene i livet. Mankell levde et liv som var omflakkende med mange utenlandsopphold og mange andre ulike opplevelser. Stadig på farten både nært og fjernt, men historiene har også  mye referanser til ulike kunstuttrykk av ulike slag. Vi er med inn i hans "Minnepallas" og hans opplevelser fra et levd liv fra barn til den han ble som voksen.


Han er frustrert over hvordan vi oppbevarer atomavfall langt inne i fjellet, det er vår søppelplass som arkeologene kan forske i når en ny istid har feid over jordkloden, som han skriver. Det blir arven vår, for vi etterlater oss ingenting slik som de i gamle dager gravde ned leker og huskeråd i gravene sammen med folk.  Han kommer inn på hulemaleriene som ble malt for 40000år siden og har en del flotte tanker som er anderledes en jeg har hørt før.     Eksempel: Det er mest hulemalerier der det er mest ekko og hvorfor er det der? Tilbad de ekko eller var det en teaterscene for noe magi eller guddommelighet? Gravbildene sier han også har blitt projeksjert opp på veggen via små modeller og lyskilde, hmm?


Vi  har aldri tatt kunstnernes advarsler seriøst vi har bare latt oss dilte med, sier han. Mankell har en morsom tolkning av Hieronymus Bosch som på slutten av 1400tallet malt Tryllekunstneren eller Illesjonisten, hvordan vi elsker å la oss lure. Det er så sant!

Maleriet som den franske kunstneren Theodore Gericault
  som malte " Medusas flåte", hvordan det ble til og hvordan han har fikk frem håpet i malerier, fantastisk bra. Gleder mitt hjerte å lese dette, må nevne at jeg underviser blant annet i kunsthistorie.


Henning Mankell sier han har et vanskelig forhold til kvinner, noe han tror kan ha noe med at moren hans dro avgårde fra familien da han var en liten gutt på ca tre år. Hun dro fra mann og fire barn, noe som var ganske uvanlig på femtitallet. Mankell traff ikke sin mor før han ble femten år. Han bodde sammen med faren og farmor, men allerede som 16 åring fant han ut at han ville slutte skolen og flytte til Paris for å bli forfatter. Han gjorde så, dro avgårde og bodde hos en venn som het Jøran og ble boende der i et halvt år. Det var en tid han lærte mye om å klare seg, men det ble ikke noe skriving.


Vi hører mye om livet han levde i Maputo i Mosanbikk, der han var teatersjef og man skjønner hvor han har stoffet fra i den flotte boka "Minnet om en skitten engel", Han  har også skrevet en fascinerende bok som heter "Italienske sko"om mennesker ute på en øy eller rettere sagt skjæret. Dette er steder han er nær knyttet til skjønner man.  Romanfiguren Kurt Wallander kommer han også inn på og forteller historier fra da han var på reiser for å drive resch på steder der han skulle være.


Tilfeldigheter og å være på rett sted til rett tid har gjort boka til mange morsomme fortellinger som rører meg bare ved tanken. F.eks: Hvordan han var vitne til at ei jente treffer igjen sine foreldre i en oppsamlings leir i Afrika, der jenta danser, hyler og ler av glede. Og, historien om den blinde tangodanseren i Argentina, fikk tårekanalene min til å få fritt løp.  


Hadde ikke Mankell vært svensk, hadde denne boka vært en verdig bok bloggerpris kandidat, syns jeg. Kanskje vi skulle hatt en pris for oversatte bøker?

Andre som har lest bok er Tine.

Takk for Lyttereksmplar fra Lydbokforlaget!


Utgitt av Lydbokforlaget og oppleser er Finn Schau som passer utmerket til denne bok

Først utgitt: 19.11.2015 Spilletid: 09:26:52 Antall CDer: 8

ISBN CD: 9788242171498 ISBN Lydfil: 9788242162892 Oversetter: Kari Bolstad 


5 kommentarer:

  1. Så artig å lese omtalen din. Ser du er et par hakk mer fornøyd enn det jeg var :) Takk for linking! Italienske sko vil jeg sannelig finne frem igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hørte den som lydbok og med Finn Schau som oppleser er det nok litt anderledes enn å lese boka selv. Jeg har faktisk hørt nesten hele lydboka to ganger, for jeg syns den var så herlig, samtid som julebaking osv gikk som en lek.

      Slett
  2. DEt kommer en bok til Fra Mankell som kom ut i sverige og der het den "Svenske gummistøvler" den kommer på norsk snart, undres hva den skal hete da?

    SvarSlett
  3. Jeg har notert meg at jeg bør lese denne. Det var du som fortalte meg om den i en kommentar hos meg. Men jeg er ikke kommet så langt. Hilsen Tove

    SvarSlett
  4. Som stor Mankell-fan finn eg det gledeleg at denne fall i smak. Eg har lydboka på vent - og ser fram til ei fin leseoppleving.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!