fredag 4. desember 2015

Michelet Jon "Blodige strender"




Skramstad tar oss inn i krigens mareritt

Fjerde bok forsetter der bok 3 av serien "En sjøens helt, Gullgutten" slapp.
April 1942. Tjueåringen Halvor Skramstad befinner seg i New York etter at båten hans M/T Vivion ble torpedert utenfor Palm Beach i Florida. Han møter igjen to av de norske kameratene og drikker med dem. Han lengter etter Muriels og mistolker et brev fra henne. Han er forvirret, pengelens og søkende på alle jobber som finnes, men samtidig livredd for å bli send ut i krigssonen. 

I New York finnes Nortraships arkivet med den såkalte Bad Elements List, dvs listen over sjøfolk som har gjort forseelser på en eller annen måte anses som skadevirkende. Der står Halvor sitt navn!
Han er en hissig propp og har lett for å slå en rett ut, men... 

Halvor får hyre på Kronprins Olav og håpet om å komme ut igjen og tilbake til England, men slik blir det ikke og han tenner på alle pluggene da han vil forlate skipet....... 
Han kommer til Gibraltar og prøver å stikke av... og ender i marinetjeneste på dampskipet Miragen som seiler i hemmelig opperasjoner på kysten av Nord- Afrika.........spennende.
Så mønstret han på Kronprins Olav igjen som skal til Liverpool, for der er kjæresten i England......ja..

Ut på bølgende blå igjen de blir bombadert og båten stikker fra konvoien over til Halifax, pga av all torpederingen av båtene rundt dem, det var et smart trekk, men Halvor blir skadet av ei jernplate. Men livet går sin gang ombord og han blir sydd igjen og ut på jobb etterhvert, der er det ingen kjære mor. Såret gikk det betennelse i og her kommer det litt medisinhistorie og Halvor blir sendt til Canada til rekreasjon og som test/forsøk mann av nye medikamenter sammen med tre andre menn. Der blir han høsten og utover vinteren og vi får høre hva som skjer historisk ute i verden og krigen der.

Så havner han i bråk igjen og får et år i fengsel og må over dammen med Hafrsfjord og kommer til Dundee i 1943. Der har de taleforbud hele dagen og leseforbud - et helvete, han er i middelalderen! Dømt for et mordforsøk, som han ikke har gjort........
Han håper at Kvammen er mannen som kan hjelpe han og etterhvert i 1. juni 44 kommer han til  Edinburgh og videre sørover på motorsykkel  til sør england, han og Margido Røyse, en annen nordmann. Han mønstrer på som skytter og matros på den lille nord sjøtraveren Malviken. Fylt opp med amerikanske soldater, og plutselig er vi  i D dagen i 6.juni 1944, i hans kamp for de allierte. 
De blodige strender, full kamp!

Bildet er tatt fra artikkelen over om D- dagen

En voldsom sterk fortelling som ryster en helt i grunnvollene.
Fantastisk bra,  flott og informativt etterord om dagbøker, bøker, referanser og hvordan boka er bygd opp. Jeg gleder meg allerede til neste bok kommer, den siste boka i serien kommer.

Boka likte jeg, den er svært utbroderende og man hører om mange ting, noe er vesentlig og noe uvesentlig,  jeg kommer inn i en spesiell modus når lydboka går på øret og jeg finner den fengende. Jeg må ærlig innrømme at jeg vet ikke hvorfor, for jeg har aldri vært opptatt av krigsseilerne som gruppe, men i krigshistorien generelt. Det er imponerende mye faktastoff som Jon Michelet har samlet og å høre hvordan Halvor tenker og blir en mer voksen mann etterhvert liker jeg. Det har vært en fryd å følge boka på øret, selv om den varte i 23 timer. Den har en flott progresjon og jeg ble ikke lei.
Lest av Erich Kruse Nielsen, han er en fantastisk bra oppleser og stemmen hans passer utmerket til innholdet i boka, litt slitt og rusten på en måte slik en gammel seiler skal være. 

Utkom på Lydbokforlaget, takk for lytteeksemplar
Først utgitt: 15.10.2015
Spilletid: 23:20:32
Antall CDer: 19
ISBN CD: 9788242171450
ISBN Lydfil: 9788242162595
Målform: Bokmål

4 kommentarer:

  1. Jeg er imponert over hva du får med deg Ingun.
    ha en flott helg Line

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne lydboka satt fast i øret hele uka, jeg klarte ikke å legge den fra meg. Så man får kjørt bil, vasket og annet husarbeid underveis. Den fenget meg!

      Slett
  2. Jeg har hatt lyst til å lese/ høre disse bøkene jeg også, men foreløpig har det ikke blitt noe av. Kvier meg litt for å begynne på et slik omfangsrikt prosjkt.. Ser du roser oppleseren, men de gangene jeg har hørt Kruse Nilsen lese, har jeg syntes han har lest så gudsjammerlig sakte! Du skriver at det er bra progresjon her, men jeg er usikker på om det gjelder selve handlinga eller lesetempo? Alle skryter av denne serien, og jeg trur jeg må prøve å komme i gang jeg også snart ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Det er innholdet jeg sikter til, for den begynner litt tregt. Den har med en del slike ordspill som var veldig "in"under krigen med at alt skulle begynne på samme bokstav som frekke Fred fikser fisk osv. Det syns jeg er kjedelig, men det gir seg og jeg skjønner at det var en sjargong som var veldig kult dengang, men ikke nå.
      Historien er historisk veldig fengende siden han har modellert hovedpersonen inn i mange viktige scener fra krigen. Dette bekreftes i den enormt lange og dyptgående etterordet i boka. Det behøver man naturligvis ikke lese, siden det tok sikkert en time.
      Jeg fant iallefall tonen i boka og likte oppleserens stemme som passet til tematikken i boka.
      Jeg har bare hørt de to siste bøkene og

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!