mandag 21. mars 2022

Jerusalem av Selma Lagerlöf

 

En Klassiker som bygger på en sann historie fra Dalarna, i Sverige. 

Dette er en historie i to deler, som ble utgitt 1901-1902. Dette er et av Selma Lagerlöfs mest kjente verk. Boka starter med en beskrive av et bygdesamfunn i Dalarna, i Sverige fra andre halvdel av 1800 tallet.

NB: Bøkene bygger på en virkelig hendelse som fant sted i 1896 da 37 mennesker fra bygda Nås i Dalarna utvandret til Jerusalem, for å slutte seg til en amerikansk sekt i Jerusalem. Jeg leser på Wikipedia at Selma selv ikke var religiøs, men dra til Jerusalem for å møte bøndene fra Dalarna. Hun hadde med seg flere kasser og brev fra kolonistene. Notatene fra denne reisa inngår i romanen. Denne boka var medvirkende til at hun fikk Nobelprisen i Litteratur 1909. Mer om Selma Lagerlöf Wikipedia.

På Ingmars garden har det alltid vært en sønn som heter Ingmar og hans slekt av Ingmarssons sønner har drevet gården i hundrevis av år. Jordtradisjoner og slekt har vært en viktig bærebjelke i dette samfunnet. Rundt midten av 1800 tallet gikk det en vekkelsesbevegelse gjennom bygda, ledet av Helgum. Han fikk med seg mange folk som solgte alt de hadde og ble med til det Jerusalem, der Jesu hadde levd og virket. 

Boka begynner med en forhistorie om Ingmar og Brita, som starter dramatisk men ender godt. Bortsett fra at Ingmar dør, da han skal redde noen barn i elva. Søsteren hans Karin Ingmars datter og Halvor. 

Vesle Ingmar ville bli lærer/skolemester og vokste opp hos skolelæreren, sammen med Gertrud. Ingmar reiset bort vært borte et år, og kommer hjem. Da hadde Gertrud som han var forelsket i blitt omvendt. Ingmar ser at Helgum blir truet på livet og redder han, Ingmar blir skadet. Gertrud kommer og besøker han på sykeleie og de blir venner igjen. Ingmar forteller: "Jeg ville ikke se deg igjen før jeg var en velberget mann og kunne fri til deg", sa Ingmar. "Du hjalp han du hatet, Helgum" sa Gertrud og de ble venner. "Men, går du med Helgum er alt slutt", sier Ingmar

Vi hører om mange fortellinger om bygdefolket, om den store båt-tragedien, som sier litt om hvorfor folk ble frelst osv.

På Ingmars garden skal alt selges, Karin og Halvor har omvendt seg og skal reise til Jerusalem. Fantastiske scener om utstyr og ting som skal selges på auksjonen. Ingmar klarer ikke å stoppe salget, men Berger Svein Person kommer og kjøper gården, med en klausul... Ingmar må gifte seg med datteren hans Barbro. Her er det mange følelser i sving og vanskelige valg, røper mer om det.

De som har solgt alt de har drar i samlet flokk til jernbanen i Göteborg, dampskip vider til Antwerpen, videre med båt til Jaffa, før de kom fram der Helgum møtte dem. De møtte noe helt annet enn de forventet, møkk, skitt, tigere osv. på sin veg. Det er fine beskrivelser av byen Jerusalem og alle de ulike tros samfunnene som holdt til der. 

Mange av de svenske utvandrerne dør, og Barbro vil at Ingmar skal reise og få hjem sine, og se hvordan de lever. Gertrud, har opplevd litt av hvert og Ingmar blir skadet. Det blir til at Gabriel også følger den skadde Ingemar hjem. Stor lykke når de kom tilbake.

En skikkelig fin klassiker, skrevet i en annen tidsånd, enn dagens bøker. Liker man Sigrid Undset synes jeg at hun og Selma Lagerlöf skriver i en veldig lik stil og fortellerteknisk. Dvs. at den er litt belærende, oppdragende og bevisstgjøring av hva gammel slekt, religion, tro og tvil, jordbrukstradisjoner og kultur har å bety for det enkelte menneske. 

Jeg har storkost meg med denne boka på øret og begynt å rydde i hagen. Selv til og med de religiøse utbroderingene var bra, informative og gjenkjennelige. (Selv for meg som er ateis). En flott fortelling som jeg har kost meg med.  

     

Lest av Birgitte Victoria Svendson, veldig bra lest. 17 t 28 min. Storytel. Bøkene er  fra 1979.


2 kommentarer:

  1. Takk for supert lyttetips, trengte det, nå har jeg lyttet til de tre første bøkene i en ny krimserie, og er klar for å returnere til "klassikerne".

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da vil nok denne rolige og litt fortellerteknisk gammeldags være en passende god bok. Jeg liker litt rolige bøker som holder meg på landjord av og til. Prøver å ha en klassiker i mnd. :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!