fredag 5. november 2010

Bok: " Det lengste svevet " av Thorvald Steen



Dette er oppfølgeren av min siste bok "Vekten av snøkrystaller"  som jeg var så imponert over. Jeg våknet om natta og tenke på denne fantastiske fortellingen.
Denne bok er en frittstående oppfølger og kan ikke måle seg med i.ste boka. Men den har mange spennende sider ved seg også, for en som akkurat har vært i Istanbul.

Vi møter igjen gutten fra bok en som har blitt 20 år eldre, bor i sin barndoms leilighet etter to mislykkede samboer/ekteskap. Han er ensom, selvopptatt, selvmedlidende med sin sykdom,  mot det egoistisk  synes jeg. Jobben opptar han, han er utdannet historiker med spesialfelt  på middelalderen. Den er utrolig viktig og hunden Sala som betyr  mye for han.

Ungdomskjæresten Nina dukker opp, hun er forsker og vil ha han med som faglig rådgiver i Østerled.
Der hører vi om mange spennende historiske ting, men det blir litt mye annet synes jeg som kunne vært kuttet ut. Mange halvfortalte historier, som det ikke er svar på eller som vi ikke hører mere om,.....synd.
De reiser blant annet til Novogorod, Kiev og videre til Istanbul. Dette er spennende å høre om for meg som  nylig har vært i Istanbul, jeg sitter og kjenner meg helt igjen.

Det er også en kjærlighetshistorie, mellom to voksene mennesker som ønsker å være den de er. Hans problemer med å forflytte seg, hjelpesløsheten! En roman om at vi ikke er like og utfordringene rundt det i et parforhold.
En bok som ikke kan måle seg litteraturmessig med 1. ste boka, men har mere blitt en reise skildring.
Kom ut i 2008

1 kommentar:

  1. Jeg var ikke så begeistret for denne. Var meget entusiastisk etter å lest Det lengste svevet, men la denne på vent.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!