onsdag 26. mai 2021

Nahrs siste dans av Susan Abulhawa

 


En skremmende aktuell bok!

Denne boka har jeg tenkt lenge på å lese, og så plutselig ble dette temaet utrolig aktuell nå med dagens situasjon mellom Israel og Palestinerne.

Boka starter med at Nahr sitter i fengsel, hun er en palestinsk kvinne som sitter i et høyrisiko fengsel i Israel, ganske så morderne styrt av teknologi og kameraer og utrolig strengt. Hun kom dit i 2002 og har ingen begrep om tid, eller om det er dag eller natt. Hun vet ikke hvor lenge hun har vært der, men håret har blitt grått og hun er en viktig terrorist, sier de. Vi hører hvordan livet hennes har vært fra tidlig barndom, og hvorfor det ble slik det ble. Hun har beholdt håpet, men har hatet, sinnet mot mange, men har beholdt kjærligheten til B. mannen sin. 

Foreldrene er palestinske flyktninger, de måtte flykte i 1948. Nahr ble født i Kuwait på syttitallet. Hun hadde en far som var utro, og han døde av hjertesvikt i sin elskerinnes armer. Nahr, moren, broren Jehad og bestemoren bor sammen i Kuwait. De har mange drømmer, men svært lite penger. 

Nahr vil at broren skal få seg en god utdanning, bli kirurg som han drømmer om å bli.  Hun tar jobber som er helt på grensen av hva hun selv klarer å utstå. Hun giftet seg med en 7 år eldre mann i 1985. De kunne ikke leve sammen, og hun har mistet mye av sin ære, når det ble slutt. Nahr tror han har flyktet til Amerika, hun bryr seg ikke om å få skilsmisse-papirene ordnet. Hun kjemper for anstendighet, rettferdighet og et normalt liv - alt de vi andre drømmer om: et trygt hjem, mann og barn. Hun skulle få  jobbe i en skjønnhetssalong. 

Nahr blir kjent med enn kvinne, Omborrack. Sammen men henne lever hun ut et vilt liv og tjener penger på kroppen sin. Nahr er sekretær om dagen, men tjener mer sammen med O. hun truer Nahr med grove bilder av henne sammen med menn, presser henne til å jobbe. Nahr blir gravid og de hjalp henne med abort. Nahr vil bare danse, men en kveld med Saudi Arabere blir et voldsomt møte. 

Saddam Husein invaderer Kuwait, broren fengslet og skadet han for livet. Familien har bodd i Kuwait i 25 år, men leiligheten ble rasert av politiet fordi de er palestinere. Nahr stjeler et bankkort hos en kunde og familien flykter til Jordan. Bestemoren synes det er på tide at Nahr skiller seg, og hun dro til Palestina for å få skilsmisse. 

I Palestina møtte hun familien til sin tidligere mann. Det var et sjokk, med alle om grensebommene og all overvåkningen. Her starter historien om alt hva som skjedde, om Osloavtalen og bosetterne som fikk penger for å okkupere land fra Palestinerne. Utrolig spennende og jeg måtte virkelig sette meg ned å studere Osloavtalen fra 1993. 

Nahr satt 16 år i Kuben fra 2003- 2019 og ble løslatt og fraktet hjem til Jordan. Alt var endret i samfunnet, folk gikk kledd annerledes, mobiltelefoner, biler osv. Det var et sjokk å komme ut av kuben, det var bråk og støy over alt. Det tok henne mange uker før hun klarer å venne seg til alt og hennes venninne Omborrack, (horemoren) kommer på besøk. Da løsner det og de går i bad og tilbringer mye tid sammen, en dag mottar hun et brev... fra hvem må du lese selv.   

En fantastisk flott lydbok, som har åpnet øynene mine enda mer og fått forklart mye av konflikten som er nå, i dag og når skal det ta slutt?!!!! 

Religion er drivkraften bak så mange konflikter og er sjokkerende fortellinger. Men, jeg vet hvem jeg støtter og har bevist ikke handlet matvarer fra okkupantene de siste i iallfall tjue årene, kanskje lenger. 

Denne boka leste Ingrid Vollan, veldig spennende og flott lest, tok 11timer og 6 min. fra 2020 Fabel. 

Jeg har tidligere lest boka "Det blå mellom himmel og hav" av sammen forfatter, der tar hun opp flukten i 1948 og konflikten mellom Israelere og Palestinerne. Veldig bra, den også!


23 kommentarer:

  1. Interessant- og viktig. Heldigvis har vi alltid mer å lære og da er det bra det fins bøker som dette. Og det er fint du skriver om dem så jeg også kan lære noe :)
    Ha en super onsdags kveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, noen ganger er det fantastisk å komme inn i andres hverdag og liv, som er så fjernt fra vårt og lære seg mer om andre kulturer og hva de har opplevd.
      Ha en fin onsdagskveld du også :)

      Slett
  2. Å ja, denne er så bra! Heftig og skremmende, men utrolig flott roman, flott omtale også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg må lese din omtale, husket ikke at du har lest den. ;)

      Slett
  3. Å, jeg vet ikke ... Jeg tror jeg trenger noe hyggelig :-)) Jeg ble sittende fast med Søsterklokkene, boka er fantastisk - spesielt fordi den inneholder så mye av hjembyen min - men jeg har jobbet så mye. strimler kuttet, farger valgt og sydd og den er ikke ferdig ennå :-)) ps Jeg har lest alle bøkene til Lars Mytting og gleder meg til å bli ferdig med Søsterklokkene (jeg tror jeg reddet det ... du vet :-) ... noe lagret, som en spesiell godbit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer en tredje bok i serien også. Ja, noe ganger trenger man noe hyggelig også, denne ble mer lærere rik!
      Ha en fin forsommer i Dresend, her kommer det sommervarme til helge, sier metroligene. :)

      Slett
  4. Jeg er enig med Barwitzki - jeg tror også jeg heller vil lese en hyggelig bok nå, ikke om krig.
    Bøkene til Lars har vi skrevet om tidligere, og de er kjempefine. Håper du Viola kommer deg gjennom Søsterklokkene, for du må også lese oppfølgeren "Hekneveven". Og som Ingun skriver, det kommer en til i serien. God helg ønskes av Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  5. Krigen i Midtøsten følte jeg at jeg ikke viste nok om, skremmende. Ha en fin helg, her har sommeren endelig kommet :)

    SvarSlett
  6. Jag har en bok av henne stående i hyllan, en som har några år på nacken. Bra med påminnelse, den borde jag läsa.

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten!
    Jag har läst The Blue Between Sky and Water.

    SvarSlett
  8. Jag har hört gott om Abulhawa, men det har inte blivit att jag läst. Tack för din smakbit!

    SvarSlett
  9. verkligen svårt med kriget i Mellanöstern. vi läste Morgon i Jenin av Abulhawa i läsecirkeln. diskussionens vågor gick höga. det är svårt att göra sig en objektiv bild av konflikten. tack för tipset!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne boka var veldig bra synes jeg. Har ikke lest Morgen i Jenin, men den har jeg på lista over må lese:)

      Slett
  10. Det hørtes virkelig ut som en aktuell bok. Den skriver jeg ned.
    Takk for tips og ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det samme. Jeg synes den var lærerik og bra.

      Slett
  11. Jag ser faktiskt ingen ände på stridigheterna där mellan israeler och palestinier. De har historiskt varit i luven på varandra i alla tider och någon fred tror jag inte längre på. Självklart ska man försöka förstå anledningen till den djupa splittringen. Tack för smakbit

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skjønner heller ikke hvordan de kan få fred, men denne var informativ.

      Slett
  12. Aktuell bok, känns det som. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  13. Har läst någon bok av henne och gillat men inte den här. Tack för smakbiten!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!