søndag 16. mai 2021

Blind av Lars Ove Seljestad

 

 

Når man satser alt, kan man også miste alt! 

Geir Kinsarvik, vokste opp på Odda hvor faren jobbet på smelteverket. Faren synes at Geir burde begynne på smelteverket og bli en stolt arbeider, slik som han. Moren hans jobba med å vaske arbeiderbrakkene, en skikkelig dritt jobb. 

Geir opplever å bli mobba som gutt, og på en klassefest der skjer det noe han aldri klarer å legge bak seg. Han ble besatt av tanken på hevn. Han satte seg som mål å skulle bli den beste i klassen og skulle vekk fra Odda så fort som mulig. Han ville bli til noe, noe stort, noe betydningsfylt her i livet.

Skoleflink var han, og trosser farens råd, reiste han til Oslo for å videreutdanne seg. Faren ble svært skuffa over sønnene valg, det var som et svik for alt han stod for. Geir blir uvenn med faren og snur ryggen til han og industrisamfunnet Odda for studier. Treffer Amalie, ei jente fra beste vestkant. De gifter seg og han kommer seg inn i hennes overklasse familie i Oslo, der er det bare svigerfaren han klarer å snakke med. Amalie og Geir får en sønn. De ser svært ulikt på mange ting og Geir sliter med sine mørke tanker, krefter og føler at livet alltid har mer å gi han, men hvordan?  

Livet fra 1960 åra og frem til begynnelsen av 2000 tallet blir skildret. Både Geirs utvikling, samfunnet rundt han og politisk hva som skjer. Starten var som å lese en Kjartan Fløgstad roman, men den utviklet seg videre med morsomme og noen fryktelige scener. Det er mye sex fra mange synspunkter og erfaringer, og de er sterke og voldsomme. Det er først i slutten av boka vi får høre om hvordan ekteskapet, mellom Geir og Amalie egentlig var. 

Geir ble junior-professor i Bremen, der føler han seg fri og kunne være seg selv. Han svikter sønnen sin, og mister kontakten med alle i Norge. Han har blitt 40 år og hjelper en student fram som doktorgrad stipendiat. En dag blir professor Kinsarvik tatt på fersken med doktorgrad studentene sine, på kontoret av den feministiske Professor Oldrich. Geir stikker, må vekk, alt er tapt. Hvem er han eller var han egentlig? 

Denne boka kom ut i 2005, før "Me too". Boka belyser ikke bare kvinner som har blitt misbrukt, men også menn kan bli skadet. Deres skader kan utvikle seg til det ekstreme, og gi store Psykiske skader. En veldig bra bok synes jeg, den var til tider veldig spennende og godt skrevet.

Mange fine skildringer og historier fra Odda, Oslo, og Bremen.

Denne boka kan jeg virkelig anbefale!

Lest av Frank Kjosås, veldig bra, hans stemme passa bra. Utgitt 2005, Book Bites 2020, spilletid 8.20. Det er hans aller første bok, han har skrevet mange romaner etter denne.



22 kommentarer:

  1. det verkar vara en mycket läsvärd bok. kände inte till den innan. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Kände inte till den här, verkar intressant. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt, særlig når den også finnes på svensk :)

      Slett
  3. Låter riktigt intressant. Hittade den faktiskt översatt till svenska.

    SvarSlett
  4. Tack för tipset, det låter som en intressant bok.

    SvarSlett
  5. Jeg har likt det jeg lest av Seljestad. Han har en fin penn og skriver historier jeg liker. Noterer denne:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal lese flere bøker av han, minner meg mye om Kjartan Fløgstad og han liker jeg veldig godt :)

      Slett
  6. Jeg har ikke lest noe av Seljestad. Kanskje på tide?
    Liker at du ofte leser bøker som ikke er nye. Som om jeg også oppdager små skatter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig å høre! Jeg er en urolig type som driver på i hagen, på verkstedet, i drivhuset og i huset og da har jeg ofte en bok på øret. Da finner man på book bites eller storytel lydbøker jeg ikke kjenner noe til og det er spennende synes jeg. Ofte blir det at veldig mange leser samme boka, det er morsomt av og til, men jeg er nok en lite egotripper på bøker.

      Slett
  7. Takk for supert lånetips hos BookBites, nå gjenstår det bare å se om den er tilgjengelig for meg med mitt bibliotekskort (opplever ofte at bøker ikke er tilgjengelig for meg, og det er irriterende)
    Ønsker deg en fortsatt fin 16-mai Ingunn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det opplever jeg også, de ligger inne, men er ikke tilgjengelig. Det har jeg ofte lurt på hva er? Jeg synes denne boka spennende og tematisk fin med tanke på at den er fra 2005. :)

      Slett
    2. Jeg også. Tror det kan handle om at forskjellige bibliotek, de vi har lånekort til, har forskjellige bøker. Men jeg har også lagt merke til, senest i dag, at bøker jeg har lånt, men ikke rukket å lese ferdig, også blir utilgjengelige. Mulig de har en begrenset "leietid"/tid på bøkene de låner ut?

      Slett
    3. Jeg har ikke problemer med biblioteket her i Skaun. Bruker Bibliteksøk når jeg finner aktuelle bøker, og hvis de ikke er så nye at de ikke er lagt inn enda, får jeg de alltid på lista mi. Heller ikke problem med lånetid.

      Slett
    4. På biblioteket her på Hamar skaffer de alt, de er helt fantastiske. Men, appen Book Bites er det ofte at man ikke kan få lånt.

      Slett
  8. Jeg håper du hadde en fin 17. mai i går, selv om både corona og vær ødela for en god feiring.
    Her øste det ned hele dagen. Men vi hadde en hyggelig middag hos min kusine og mann. Veldig fint etter mye tid alene hjemme. Men vi var alle fire vaksinert. Takk for hyggelig hilsen på min blogg.
    Håper du får fine dager fremover. Hilsen fra Tove/fargeneforteller

    SvarSlett
  9. Jeg har lest et par bøker av Seljestad. Bra, men ofte noe dystert. Denne har jeg ikke lest.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er min første, men skal nok få med meg flere.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!