lørdag 2. november 2013

En nydelig utstilling i Karlstad, Lars Lerin


Sandgrund Lars Lerin Konsthall, Karlstad

Han har en kunsthall hvor han skifter utstilling hvert år. Dette er i den tidligere Restaurant Sandgrund fra 1960. Lars Lerin er født i 1954 og regnes som nordens største akvarell tegner. Dette var imponerende!

Det er kjempestore vegger hvor han har montert ulike temaer sammen. Her og bildet over er fra Istanbul.

Tøft, rått og usminket monter sammen bak glassruter. De store arkene som første bilde er i A1 str.
Det må sies at akvarell ikke er det samme på foto som i virkeligheten, det er mye vakrere!

 Tenk deg denne bokhylla!

 Alle bokene med ulik tekstur og skrift

 også stamler de ikke støv!


 Eller disse studiene av fisk, han hadde masse vis med ulike fugler, biller frosker, blomster, is strå osv

 En by, hvor du kan studere alle terrassene

 Synd jeg ikke vet hvor det er, men utrolig vakkert utført


En kjempevegg med bilder fra Nord-Norge og i en monter hadde han laget mange  akvareller som var sendt hjem (til sine foreldre med frimerker på). En fantastisk samling.
Han trykker, skriver og gjør alt mulig på en gang i bildene sine.

  Imponerende i perspektivet, han må jobbe ut fra foto tror jeg for å få til noe slikt

 Det var så imponerende mye og nydelig bilder der, men ingen priser.

 Et nærbilde av et av bildene over.
 Disse to bildene er fra kafé delen og er tydelig fra en annen periode

 Jeg var som i en rus da jeg gikk derfra, se den fine gamle telonkiosken som var utenfor.

og så alt med akvarell øyne, dette er fra bussen hjem. 
Hadde ikke med riktig kamera til å ta slike bilder og før man viste ordet av det så var det mørkt.


Her har jeg vært i noen dager på seminar med kolleger fra jobben min, Elverum vg skole

Karlstad var en vakker by som bør oppdages. 
Kom dere av gårde til Stengrund, det vil man ikke angre på. 
I annen etg pleier det å være ut stillinger av andre, men den var akkurat demontert.

En liten link til broren min Geir, som også er veldig flink til å male akvareller finner du HER



5 kommentarer:

  1. Dette må være akvarell på sitt beste! :) Fantastisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette må oppleves for bilder av akvareller blir aldri riktig.

      Slett
  2. Heisann!

    Elevene skal male akvarell til uka, og Lars Lerin er inspiratoren med sine fantastiske akvareller. Vi får se hva de kan få til. Mange av dem er skikkelig gode tegnere. Akvarellen kan gi dem store utfordringer. Takk for at du tok med fotoapparatet på utstillinga og deler bildene med oss. Ha ei flott uke ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lars Lerin er bare imponerende dyktig.
      Jeg har aldri fått til å male akvareller, men har ikke prøvd så mye heller. Det er så vanskelig synes jeg. Broren min Geir er veldig flink med akvareller og har i mange, mange år jobbet slik som Lars med tekst som en spennende del av bildet.
      Lykke til ønsker jeg deg og elevene dine og ha en flott uke.

      Slett
  3. Enig med deg - helt fantastiske bilder! Du opplever mye!
    Hilsen Tove

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!