onsdag 22. oktober 2014

Berlin, del 4

Berlinmuren står delvis igjen noen steder og det er jo morsomt å gå for å kikke på den

En fin inngang til muren er å ta U-banen til Sclesisches Tor, gå inn ved den rosa grafitti veggen

gå så over broen som skilte øst og vest-Berlin.

Der får man er flott oversikt og kan se alt det nye langs bredden.

Som det står øverst så ble muren bemalt fra september 1990- 2009

 Med all verdens stiler og fargeuttrykk på de ulike uttrykkene

 Oy, det eneste bilde av meg på turen

 Det mest kjente!

 Vi så en trailer full med trabanter, ellers så var det ingen å se i gatene

 Man kan gå langs muren på begge sider og den er bemalt over alt

Vi forflyttet oss til Hackeche Mark, som er et trivelig område

 Særlig om man går inn i Die Hackeche Høfe, hvor alle bakgårdene er gjort om til et vakkert område med gallerier, butikker, kafér osv

 Min siste forflyning nå blir trikken opp til Prenzlauer Berg som er det nye "inn stedet" for tiden. 
Det kan sammenlignes med Frogner og er utrolig populært og mye spennende å se.

 Med masse hippe butikker av alle slag

 Morsom kunst over alt og et utrolig mange flotte spisesteder med god mat.

Ellers, var vi jo naturligvis på marked på søndag i Tiergarden...

 Betraktet alle de flotte husene, arkitekturen og fristedene med grønn områder

Berlin er stadig under bygging, så man tar nok turen tilbake en dag.
Hyggelig land å reise i, god mat og hyggelige folk!

Håper du har fått noen impulser til å ta en Berlintur!

3 kommentarer:

  1. Jeg sier nok en gang - jeg skulle ønske du hadde tatt meg med! Så mye å se og oppleve!
    Merkelig å tenke på at jeg sto ved muren for 51 år siden! En god helg ønskes av Tove.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har iallefall endret seg voldsomt siden dengang. Jeg var i Berlin i 1998 og da var hele Berlin ern byggeplass følte jeg. Det er ikke mye gammelt som er igjen fra krigens dager.

      Slett
  2. Takk for fantastisk inspirasjon Ingun. Ser jo at jeg har kommentert på de andre innleggene dine fra Berlin, så jeg har nok lest dette før, men trengte å repetere, det er jo ni år siden :)

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!