tirsdag 29. september 2015

Teige Trude "Mormor danset i regnet"


Hvorfor så mye hemmeligheter, som skaper kaos i livet? 
Det var en annen tid og en annen setting og alt var anderledes...

En roman som bygger på sanne fortellinger fra norske jenter som fant seg tyske kjærester under krigen og  ble kalt tyskertøser. Jeg gledet meg skikkelig til å lese denne boka siden jeg har vært opptatt av tematikken og lest flere slike bøker som omhandler dette. F.eks bøker som: AAge Sivertsen " 9. april 1940"  og AArnes Helle "Tyskerjentene" osv
I forordet skriver forfatteren om hvordan hun har funnet frem til stoffet ved å ha intervjuet flere norske kvinner som opplevde akkurat dette, å bli forelsket under 2. verdenskrig med fienden. Det finnes mange historier og vi vet at de hadde det ikke lett, blant annet at de mistet statsborgerskapet til Norge og sitt norske pass, så de kom seg ikke hjem. De måtte søke om tillatelse om hjemmebesøk til fam. osv men, det var ikke alltid de fikk innvilget dette.
Ut ifra alle historiene forfatteren har samlet og blitt fortalt har hun så komponert denne romanen.

Romanen:
Juni arver huset etter moren Lilla, da hun dør. Huset som egentlig er besteforeldrenes hjem, ligger ute på ei øy ved Kragerø. Det er bare gamle Alfred som fremdeles er den fastboende der nå og han frakter Juni ut til øya. Juni har stukket av fra en voldelig mann og finner ut at hun er gravid med hans barn.


Hun begynner å rydde i huset, hvor hun vokste opp sammen med delvis moren og alltid sammen med besteforeldrene i barndommen. Det er mye å ta tak i siden moren Lilla drakk alt for mye de siste årene og huset er ganske nedslitt og kaotisk. Men, Juni går alvorlig inn for å rydde og en dag finner hun et bilde av mormor og en tysk soldat, hvem er han? 

Hun begynner å nøste opp hva som skjedde under krigen. Har mormor vært i Tyskland. Hvem er Lilla`s far? 
Hvorfor var det et så stort fiendskap mellom moren og Lilla, de kranglet bestandig. Morfar meglet og var den gode ånd i huset, men han fortalte heller ingen ting om gamle dager. Hun viste han hadde vært sjømann under krigen, det var alt.

Teklas reise hjem til Norge ble lang og kronglete. Krig og krigshistorier er forferdelig, men her blir boka litt vell dramatisk og bruken av dramaturgi og når det tipper over til krimsjanger  og overtar historien, faller noe av det som fortelles bort. Når dramatikken overtar, mister man grepet på den sanne historien.
Hennes gode nabo og hjelper Georg drar av gårde til Tyskland for å finne ut av hva som skjedde. Jakten på sannheten fører Juni og Georg til en liten by Demmin, hvor Otto kom ifra.  Denne byen ble en del av den russiske sonen da Tyskland kapitulerte. Russerne herjet vilt og gjorde som de ville.  Vi følger historien om hvordan mormor Tekla og Otto er i interneringsleir i Norge. Sjokket ankommer de Kiel og ser tyskland i ruiner. Turen hjem til Demmin og det som møter dem er ikke hyggelig stoff......jeg røper ikke mer

(Noe jeg også har lest bøker om og alt det vonde de opplevde som feks i boka til:
 "Wenche Muhleisen, kanskje det enda ..."   der hun fortalte om farens familie i slovenia, som ble fratatt alt.)

Boka er preget av fortielse og dette får også konsekvenser både for Tekla selv, hennes datter Lilla og Juni da vi hører om hvorfor ikke Juni fikk vite om hvem som var hennes far. 
Kjærligheten seirer tilslutt for Juni og det var bra hun fant ut av alt dette.

En flott historie som er skrevet litt for overtydelig i alt for mange sekvenser. Den blir nesten litt ukebladaktig føljetong stil og det passer lite til tematikken.  Den er litt for overtydelig og graver seg ned i sentimentalitet som er formet litt klisjé og teatralsk.

Det er synd at den ikke har fått et annet preg eller er det bare jeg som er snerpete, har lest litt for mange sanne historier og at denne miksen mellom spenning og roman derfor ikke fenget meg helt?

Hun har så  flott materiale. Jeg må innrømme at jeg leste boka over to dager for den var fascinerende, spennende, litt krimaktig å lese, men i etterkant.....synd å omforme dette stoffet slik.
Jeg har faktisk brukt mange dager for å reflektere over boka og den havner nok bare midt på treet hos meg. 

Boka har 320 sider og utkommer i oktober 2015
Takk til Aschehoug for leseeksemplar

12 kommentarer:

  1. Se der ja, kjekt med en omtale av boken jeg nettopp begynte på. Kan si meg enig allerede etter 50 sider at språket er enkelt og "tydelig", hun har noe hun vil ha formidlet og passer på at alle får det med seg. Blir underholdt, så foreløpig er dette gode greier :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var først halvveis i boka jeg syns den begynnte å bli noe annet en forventet

      Slett
  2. Leste nettopp en anmeldelse av denne i ei avis, mulig det var VG eller Adressa. Der sto det noe av det samme som du skriver… den fikk ganske dårlig kritikk. ikke pga temaet, men fordi det var dårlig diktet.. Så, ja. jeg ble berørt av Teige når hun snakket om boka på bokmøte nylig, men mine forventinger er nok senket.. Like greit det kanskje, så blir jeg ikke så skuffet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var jo litt morsomt å høre for jeg har faktisk ikke sjekket ut hva noen andre har skrevet om boka

      Slett
  3. Nå har jeg lånt flere bøker på biblioteket, og drar til fjells. Gode turer i finværet på dagtid, lesing på ettermiddag/kveld. Gleder meg! En fortsatt fin høstferie ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg misunner deg og i det flotte høstværet. Men jeg skal på vingene i neste uke, da er det høstferie, så det er bare å høpe på at været holder seg så flott.

      Slett
    2. Det var herlig på fjellet, kom hjem i går. Men fikk bare lest en bok- "Drep ikke en sangfugl". Den har du sikkert lest forlengst. Nydelig bok. Har nå begynt på oppfølgeren - "Sett ut en vaktpost". Spent på fortsettelsen.
      Håper du har/har hatt en god høstferie! Hilsen fra Tove

      Slett
    3. Ja jeg har lest den boka, holder akkurat nå på med "sett ut en vaktoperatør" som lydbok. Har ikke hørt mye akkurat nå siden jeg har vært i London denne uka.

      Slett
  4. Flott bokomtale, men tviler på at denne boka vil fenge meg for tiden. Håper du har en flott høstferie!

    Varm hilsen fra nord.

    SvarSlett
  5. Som deg, syns jeg også dette er en veldig spennende tematikk. De tyske soldatene var annerledes og sikkert tiltrekkende på norske ungjenter. Det er fort gjort å forelske seg, og at det får følger. Men straffen var umenneskelig for disse jentene og barna deres.
    Synd når bøker ikke svarer til forventningene!
    Men kanskje jeg skal lese den likevel?
    Nå er det høstferie og sol her i Bergen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Les boka, den har sine verdier, selv om jeg var litt negativ i omtalen

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!