torsdag 23. november 2023

Jon Fosse "Eg er ein annan" bok 2 i Septologien

Bok 2 i Septologien av Nobelprisvinneren 2023    

Den andre boka fortsetter der den første sluttet. Her følger vi Asles barndomsminner og ungdomstiden kommer tydelig fram. Foreldrene som ikke likte at han skulle gå på Kunstskole, for det var en umulig drøm, det kunne man ikke leve av. Foreldrene hadde ikke tro på at han ville kommer inn, så han måtte først gå engelsk-linja på gymnaset i Aga. Han er lykkelig over å komme hjemmefra, får egen hybel og treffer andre folk, på godt og vondt.

Asle tenker mye når han kjører bil til Bjørgvin, nå ser han tilbake på ungdomstiden:                    Hodet til Asle var fult av bilde, den gang også. Søstera, Alida døde plutselig, og han må male søsteren og så henne for seg. Foreldrene vill at han skal male hjemmet deres, men det vil han ikke, han var lei av å male hus etter foto, svarte han. 

Nå må du klippe deg, det er en skam at du går slik, sa moren. Hvorfor var hun så opptatt av hans utseende. Han ville som alle andre ungdommer drømte om, å spille i band. Men samme hvor mye han øvde fikk han det ikke til å spille gitar. De andre i bandet ble sinte, når han ikke vil bli med mer. Vennen Sigve som han spilte med, traff ha igjen når han flytta til Aga. Sigve som drakk og røykte for mye. Sigve hadde en ugrei oppvekst i et naust og oppdaget at han var tyskerunge, faren var en tysk soldat. Sigve treffer Asle i Aga og introduserer Asle, for  kunstneren Asle, på Stranda Hotel. Begge Aslene drikker sammen og blir venner. De blir som sjele-venner og begge har drømmen om å bli kunstnere…, de to ble som dobbeltgjengere..   

Asle sitter og kjører forbi huset til Åsleik sin søster Guro. Han undrer over at han kanskje skal feire jul sammen med Åsleik, så han kan se igjen bilda sine igjen. Åsleik får et bilde av Asle hver jul som takk for alt han gir av han fisk, kjøtt og andre tjenester. Egentlig plukker Åsleik ut det fineste bilde hans hvert år, det skulle vært morsomt å se samlingen med bildene til Guro igjen. 

Men, ganske tilfeldig at hun som hjalp meg i Bjørgvin het Guro, hun også. Hun kjente meg fra før, da jeg drakk, hvem var hun?

Minnene om da faren kjøpte seg bil, morsomt. Asle flyttet på hybel for å få artium, snart skulle han fylle 16 år. Faren støtte han i valget, dette skal de nok klare, sa faren. Asle gleder seg til å komme hjemmefra, særlig mora som maser slik på han, om det langt hår osv. Nå vill han bli en annen, melde meg ut av statskirka og bli fri, for mora hadde trua han til å konfirmere seg, selv om han ikke ville. Søster Alida da hun døde, hvorfor døde hun? Dette var vanskelige tanker. Han fant trøst og gikk over til den katolske tro da han traff Alis. (kanskje litt mye fokus på det?, synes jeg)

Asle husker episoden da han møter den andre Asle i male-butikken, han forteller at han og Liv skal ha barn og eier ingen ting, men Asle har kommet inn på kunstskolen i Bjørgvin og skal flytte. Mens han selv går bare på gymnaset i Aga. Han vil også ta med seg noen bilder og dra til Kunstskolen i Bjørgvin og søke plass. Han liker seg ikke på gymnaset og kommer han inn, da kan han slutte på gymnaset. Klarte han andre Asle det, kan nok han også, mener han. Asle pakker en koffert med bilder og  drar til Bjørgvin. Rektoren godkjenner Asle. Han får seg husrom i Bjørgvin og endelig kan han  slutte gymnaset. Vi følger han til Bjørgvin der han møter sin store kjærlighet.   

Mens han kjører er det ungdomstiden som svirrer i hodet hans. Hvor ble det av Sigve? Asle har hørt at han satt i fengsel og at han nå er død. Hva med de andre kammeratene Geir, Terje og Olve, hvor ble de av?....

Asle kommer til Bjørgvin, venter på galleristen, for han vil så gjerne få levert de 13 bildene sine, det får han gjort. Vennen Asle på sykehuset får han ikke besøke, enda. Han går på Heimen og der treffer han igjen Guro.... hvem er hun, undrer han seg over?

Når han kjører hjem er han innstilt på at han vil slutte å male, men vil han egentlig det? Jo, nå har han malt sitt siste bilde, sier han til seg selv på hjemturen .....han er så sliten. Åsleik vekker Asle og inviterer han på pinnekjøtt?  Åsleik lurer på hvorfor Asle drar til Bjørgvin hver eneste dag, hva plager deg, spør Åsleik? 

Hva jeg liker ved boka: En ganske spesiell fortelling, som sier mye på mange plan, den vandrer fra nåtid til før tid hele tiden, men det er enkelt å følge med. Fortellingen om Asle og hans liv og det å jobbe med kunst, hvordan man ofte kan tenke og undre seg over hvordan ting ble og blir. (her kjenner jeg meg godt igjen). Den kontakten han har med likesinnede, og hvordan man blir sett på i bygda. Omsorgen han har for den andre Asle, Brage og Åsleik som nabo, og savnet etter kona. En god fortelling man vil høre mer, og mer om...hvordan gikk det ... 

Takk Jon Fosse for innsiktsfull og fin bok!   

Utgitt 2020, Lydbok lest av Anderz Eide 8t min, storytel


1. Boka i Septologien heter " Det andre Namnet" utgitt 2019.
2. Denne "Eg er ei annan" utgitt 2020
3. Boka "Eit nytt namn" utgitt 2021

9 kommentarer:

  1. Hei Ingun! Jeg så tv programmet om og med Jon Fosse i går. Når jeg leser det du har skrevet ser jeg at han har boka en biografisk link til hans eget liv. Håper du fikk sett programmet hilsen Kari😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg så programmet i går, svært bra. Mye av handlingen i bøkene har nok en del biografisk i seg. Det programmet var fra 2019, rart det ikke har vært vist før. Ha det godt :)

      Slett
  2. Skjønner at jeg gikk glipp av noe på tv i går, NRK? kanskje det finnes fremdeles :)
    Artig at du (og mange flere) leser Fosse nå, jeg håper å lære mer om ham på den Fosse-maratonen som kommer om to (?) uker. God helg Ingun!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg så glimt av programmet forleden, men må se det på nytt. Btw- hva/hvor er Fosse-maraton?

      Slett
    2. Jeg har sett Fosse-programmet nå, veldig bra, takk for tips Ingun!
      Fossemaraton Anita: https://www.detvestnorsketeateret.no/ Jeg har billett til bolk nr. 3, og ser det jeg gidder på tv før og etter :) Jon Fosse har alltid gjort meg litt koko, haha...

      Slett
  3. Ja, på Onsdag gikk det en veldig fin dokumentar med Jon Fosse med Brenner som var på flere av stedene jon Fosse har bodd, både på hjemstedet hans og der han bor i Østerrike nå. Den gikk på NRK, så den kan du sikkert søke opp og se. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal jeg sannelig gjøre. Har nettopp kjøpt meg en billett til Jon Fosse Ord for ord, hvor forskjellige skuespillere skal lese alle stykkene til Fosse på 40 timer. Det strømmes på NRK 9-10 desember, det er kanskje noe for deg :)

      Slett
  4. Håper jeg får lest noe mer Fosse i desember, det er i alle fall planen. Sammen med Knausgård, McCarthy og flere som har stått her på vent lenge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har tatt en del fosse bøker på rappen, så nå mangler jeg bare å få blogget om den siste bok. Så nå må jeg ta en pause fra han og må se å få unna noen bibliotekbøker som ligger her.

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!