torsdag 18. desember 2014

Mytting Lars "Svøm med dem som drukner"



Familiehistorie som et rebusløp, med stadig nye poster!

Vi er på 90 tallet og hovedpersonen Edvard Hirifjell er 23år gammel og bor sammen med bestefaren Sverre seks mil nord for Lillehammer, på Saksum i Gudbrandsdalen. Hans foreldre døde i en ulykke i 1971, da de var på biltur i Frankrike. Edvard har siden dengang bodd på besteforeldrene  sin gård, Hirifjell.

Der var det en fantastisk flott flammebjørk skog som broren Einar (til Sverre) plantet og stelte med, slik at det ble flammebjørk. Spennende å høre om hvordan man gjorde det. Einar ville bli møbelsnekker og var på 30tallet en berømthet for sine arbeider i Paris med Art Deco stilen.
De to brødrene var veldig ulike og var i konflikt, dette og skogen er hovedtematikken i boka.

Når bestefaren død i 1991, er det laget en fantastisk kiste som begravelse byrået har. Men de hadde ikke lov til å fortelle om dette til folket på Hirifjell, den skulle være til Sverre evt om Edvard døde først skulle han begraves i den.

Edvard tar kontakt med presten Tallaug og han forteller litt av hva han vet og dette bringer Edvard ut i verden for å finne sine røtter. Han drar først til Shetland der Einar bodde og seinere til Frankrike. Detter er storryen som jeg ikke vil røpe for mye av......

Boka er om savnet etter foreldrene, hvem er jeg? Hvem er mine andre besteforeldre? Hvem kan jeg stole på? Hva slags arv var det mor hadde? Mange spørsmål......

Denne historien tar oss med og vi får høre om de tragiske historiene fra krigen, både 1.ste og 2.andre verdenskrig. Om drømmer, kjærlighet, lengsel, savn, usannheter, sorgen, fattige og rike, politiske ståsteder, tap, skog, vann og røtter, men aller mest om familie hemmelighetene. En fortelling som Edvard stadig finner nye snorer å dra i som åpner for nye oppdagelser som en Pandoras boks. En fasinerende reise!

Jeg likte boka ganske godt, den var spennende. Noen ganger litt tilfeldig at han falt over de riktige snorene kanskje? og førte han videre. Men, det var så mye vakkert beskrevet i boka, det var som en hyllest til estetikken og det vakre håndverket og treet, beskrivelse av teksturen og strukturen i treverket. Hvor evigvarende og vakkert det kan være bare man lærer seg å se det. Et tankekors er jo det at "å lære å se! er en sak som er viktig og vanskelig å lære på lik linje som å tolke en tekst, lese, formidle osv...
Men det var noen litt vell langdryge passasjer man kunne kuttet ned på, der man kunne antydet og vi hadde ut fra konteksten forstått resultatet.

Spennende og morsomt  familiedrama satt inn i en fin historisk sammenheng.

Spilletid 12t 50 min
Lest av Axel Aubert, veldig bra!
Utgitt av lydbokforlaget


GRATULERE MED BOKHANDLERPRISEN 2014


Lars Mytting, født 1968 på Fåvang i Gudbrandsdalen. Han bor nå i Elverum med familien. Han hadde/har skrivekontoret sitt i Elverum, på Nysted. Elverum Kunstforening sitt gamle tømmerhus.
Han satt iallefall der og skrev boka "Hel ved", som ble veldig populær.



3 kommentarer:

  1. Jeg står på venteliste på biblioteket for å låne boken til Lars Mytting. Lars var redaksjonssjef i Damm (nå CappelenDamm) da jeg var presseansvarlig for forlaget. Lars var også den som sa ja til å utgi min bok, Fargene forteller. Han er en superkar!
    Det er gøy at han, som har vært med på å utgi så mange bøker av andre forfattere, nå er berømt forfatter selv. Jeg snakket med ham da det var bokfestival i Oslo i høst. Jeg la også ut bilde av han og andre forfattere i et innlegg på min blogg. Jeg gleder meg til å lese boken. Hilsen fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne boka kan du glede deg til Tove!

      Slett
  2. Enig i at Aubert leste godt, og at det er litt langrdyge passasjer i boka, selv om historien er spennende .:) Ha en fin helg!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!