tirsdag 2. april 2024

Mars oppsummering 2024.


Våren er her snart. I går fikk jeg raket i Furnes (fritidseiendommen) på solsiden, herlig!

En  litt trist slutt på Trilogien om Alberte, hun gav etter og dro, men hvor? 

 "Jeg er, jeg er, jeg er et hjerteslag fra døden" Maggie O`Farrell. En biografisk bok om nesten døden opplevelser. 


 Marta Breen "Om Muser og menn" en sprudlende feministisk morsom bok.



 "Hemsøboerne" av August Strindberg, en "1001 bøker" kat 9. 

Maria Navarro Skaranger "Jeg plystrer i den mørke vinden". En bok som var nominert i Lytternes romanpris 2023

Katrine Marcal "Oppfinnelsens Mor. En fantastisk morsom og opplysende bok. Skrevet fra et feministisk synsvinkel. 
  

 Kjartan Fløgstad, Boka han vant: Nordisk litteraturpris i 1977. 


 "1913 århundets sommer" av Florian Illies. En veldig informativ og fin bok. Den skulle jeg likt å eie. Omtale kommer etter hvert, må summe meg litt først.

 Pam Jenoff, "Jenta med blå stjerne" En trist og rørende historie fra 2. verdenskrig i Polen, 

Asbjørn Jaklin "Svart Frost" en krim, med historisk tilbakeblikk. fra 2006 


Det ble påske jobben min i år. Ammehjelpsmykker, som mange jordmødre bærer.
Disse startet jeg å lage for over 40 år siden, og holder på enda.
Når man jobber med slik er det perfekt med lydbøker til arbeidet.



Ellers, mye tid går med til å restaurere, fra ruin til hus i Furnes, mannen min jobber intenst og nøyaktig.
Min jobbe blir maling til sommeren, og det gleder jeg meg til.

6 kommentarer:

  1. Herlig når hestehoven titter fram. Har kommet her også, men nå snør det igjen.
    Har lest Skaranger og Jaklin av dine, og mener jeg leste Dalen Portland i gamle dager.
    Ønsker deg en fin april Ingun:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det samme. Ja, dette har vært en kald og vindfull mars, så nå gleder jeg meg over hver solstråle. Dalen Portland har du helt sikkert lest, det var en bok folk gikk mann av huse etter å kjøpe i 1977, da den vant Nordisk pris, husker jeg. Morsomt å lese den på nytt, så den med helt nye og andre øyner :)

      Slett
  2. Ja,våren er her så absolutt selv om det er litt kaldt i skyggen. Det kribler litt etter å få vasket og spylt terrassen slik at det blir kos å sitte ute i solveggen.
    Har lest to av dine, Skaranger og Breen. Cora Sandel står på leselisten og jeg tror jeg har alle bøkene så plutselig er jeg i gang.
    Ha en fin april,Ingun! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det sammen til deg. Jeg gleder meg til å få vasket drivhuset og få ut tomatplantene osv. ut dit sakte men sikkert. Fikk kostet på uteplassen i går, det var deilig. I dag er det en is kald vind, men heldigvis sol. :)

      Slett
  3. Hyggelig når hestehoven titter frem. Men nå kommer snøen igjen!
    Det Ammesmykket er veldig fint. Tenk at det har blitt brukt så lenge. Du er flink!
    Og sannelig har dere brukt mye tid på opp-pussing på Furnes. Der blir det flott!
    Jeg har lest krim. Boken "Datter savnet" av Harlan Coben var kjempebra, og det samme var "Sølv-veien" av Stina Jackson. Den siste ble kåret til beste krim i Sverige i 2018. Men Jo Nesbøs bok "Natthuset" var en stor skuffelse. En merkelig bok! Hilsen Tove/fargeneforteller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar Tove, her snør det i dag også. Men, det forsvinner nok fort igjen, håper jeg som har tatt fram sykkelen igjen. :)

      Slett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!