lørdag 19. mars 2011

Arnold, på ferie tur -1941

Dette bildet har pappa tegnet, det er nok en tegne fortsettelse  fra forrige innlegg. Dette er bare tegneøvelser ikke noe han har opplevd. Arnold skriver at Marsel er ute i kanoen flere ganger i uka, se: Å bygge en kajakk ,1938

Det er slåttonna heime som er på hell og mye bærplukking. Arnold jobber også med faren på gamleheimen.
Morfar fra Træna, Amanda og Unni kommer på besøk. De er med å plukker mye bær og har det trivelig i sammen.

22 august drar Arnold til Sandnessjøen, han går ombord i A/S Helgeland i nydressen sin (18 år)
Hva han gjør der er litt tynt beskrevet,(synd) men han går rundt å ser på alt mulig.
Er på frisørsalong og klipper håret. Ser på hatt, men kjøper ikke.
Han treffer kjente, går på kafe og  ser seg om, kjøper litt småting og kl 6 kjem "Hårek" -da går han ombord med kofferten. Med Åge Alsgård og drar hjem.

I slutten av mnd er han med "Træna" ut på fiske sammen  med Kato, Einar, Ragnvald og flere, men det er lite fisk. Det er noen dager og det er kjedelig når det ikke er fisk synes han.
Sett 95 fly over Onøya og  35 er hørt 

3 kommentarer:

  1. Flott tegning!
    Jeg tenker at det på mange måter må ha vært godt på den tiden og måtte leve med naturen og årstidene, så og høste og arbeide.

    På meg virker det som det var veldig mange fly. Uhyggelig hvis alle disse var krigsfly!

    SvarSlett
  2. Ja, jeg har også undret meg på hva type fly dette var, men tror det må ha tyske fly???.
    Han var spesielt opptatt av fly, så hvem vet.
    Men jeg synes det var så herlig når han skriver at han var å prøvde hatter. Lurer på hvorfor han ikke kjøpte en. Han hadde jo fått dress og som 18åring ville det passet med en hatt.

    SvarSlett
  3. Hatten hadde jeg selvfølgelig tenkt å kommentere :) Det hørte vel med til oppdressingen som voksen den gangen. Det ble sikkert hatt på ham senere.
    Dattera mi, Agnes, har nettopp funnet og tatt i bruk min far sin hatt. Skikkelig tøff!

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!