fredag 30. desember 2011

Heivoll Gaute "Før jeg brenner ned"

Oy, oy,....dette er en fantastisk roman.
Fortellingen- romanen er en rekonstruksjon av en av norgeshistoriens mest omfattende pyromansaker. En faksjon over en virkelig hendelse som skjedde sommeren 1978 hvor en pyroman herjer på Finsland utenfor Kristiansand.

I boka  bygger han på tv, radio og avis nyheter. Pluss  intervjuer med folk som opplevde dette, brev og dagbokbeskrivelser. Veldig nøye og godt dokumentert. (Dette er milevis fra mine resumer fra Arnolds dagbøker, men det har satt meg på noen ideer).

Dette setter han sammen med historien om seg selv, hans fødsel og dåp som skjer på samme tid.
Komposisjonen og forteller teknikken er til "å ta av seg hatten for". Tenk hvor banalt dette kunne vært ramset opp, men Gaute får dette til å bli spennende og du rives med.

Det psykiske som kan skje rundt et menneske er også veldig godt beskrevet og løfter romanen til noe mer enn en fortelling, handlingene rundt farens død for å nevne noe. Dag sine reaksjoner når han får dommen - fikk meg til å tenke.....
Også ender det med at han sitter i helikopteret sammen med Dag den  vakre dagen, spennende og godt fortalt!

Brageprisen 2010 fikk han for denne boka, den var vell fortjent!

Dette er en bok jeg føler alle har lest og derfor sier jeg ikke mer
Les mer om den spennende forfatteren på hans hjemmeside.http://www.gauteheivoll.no

Spilletid  som lydbok 9t 6 min
Lest av Even Rasmussen, han leser boka på sørlands dialekt. Det blir veldig riktig!

En fantastisk flott bok om nærhet, kjærlighet, familiebånd  og samtidig vanskelig å skjønne all galskapen i et menneskesinn.
Hvordan  kan man gjøre så mye galt?  og for Dag sin del ble det fem år i psykiatrisk klinikk?
Nå etter 22.07. 2011 tenker man litt anderledes nå???   Jeg tror ..............

2 kommentarer:

  1. Godt Nyttår!

    Takk for anbefalingen, og boken høres virkelig spennende ut! Har hørt om den før, men ikke somlet meg til å bestilt.. Hadde mange bøker liggende på vent og de må jeg nok ta først.

    Takk for alle koselige kommentarer gjennom fjoråret og det blir nok flere gjennom dette nye året!

    Varm klem

    SvarSlett
  2. Må bare få ønske deg et riktig godt nytt år!
    Nå er jeg tilbake på bloggen etter en avslappende og deilig ferie. Håper du også har hatt en fin tid.
    Denne romanen har jeg jo hørt så mye om. Kanskje jeg endelig får lest den etter din varme anbefaling?
    Mye tankevekkende i denne boka, tydeligvis.

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!