søndag 14. januar 2018

Brekke Toril "Drømmen om Amerika"






Religionsfriheten var det ikke i Norge, så kvekere og haugianere dro over havet, til friheten!

Dette er en bok om noen av de aller første utvandrerne fra Stavanger i 1825, de dro til Amerika.  Dette var mennesker som drømte om det frie livet i Amerika. Nesten alle var kvekere eller Haugianere, som var forfulgt i sin tro her i Norge.
Vi vet at det kom andre utvandrere etterhvert, bønder som var tynget av skatter, eller plassfolk som ville skape sitt eget liv, med egen jord. Atter andre var på kanten med øvrigheten og embetsverket og søkte frihet. Det er skrevet mange bøker om dette for eksempel de fire bøkene til Edvard Hoem, flott serie.

Om denne boka:
Håvard fra Klepp ble 12 år gammel foreldreløs, dro til sjøs. Han kom på et fangeskip.  Dette er starten på Håvard sin historie. Han kommer tilbake til Norge, Finnøy, med vennen Lars Larsen.

Kvekeren Håvard, 26 år treffer i 1822 den foreldreløse Elise. som bor hos onkelen og tante sammen med broren Ansgar, som ikke er helt som andre barn. Håvard forteller om at de er kvekere, et vennesamfunn.
De treffes og blir kjent over en tid. Håvard og Elise gifter seg før båten skal dra avgårde i 1825.

Elise og broren Ansgar, 13 år dro med båten "Restauration". Håvard har blitt tatt for å stjele så han dukker ikke opp. Det blir en lang tur, 13 uker før de kommer til Amerika, de hadde bare et stopp på vegen og det var på Madeira.

Redde uten Håvard kommer Elise og Ansgar fram til New York og til Amerika, den 9. oktober 1825. Der blir båten tatt i arrestert pga at de var for mange ombord.  Båten var registret for 16 personer, men de var 52 mennesker ombord. Lars Larsen blir igjen og får ordnet dette og solgt båten. Mange gode mennesker i kvekersamfunnet hjelper dem på deres veg i den nye verden, en av dem er Kleng som har ordnet alt for dem og kan engelsk.

Det er en fin fortelling om hvordan de reisende fortsatte opp Hudson River og via Eriekanalen til de til slutt ender ved bredden av den store Ontariosjøen, ikke så veldig langt fra Rochester. Det hadde de fått land som de allerede hadde papirer på, eget land. De var lovet at noen hus var satt opp, men det var de ikke. Der skulle livet deres starte på nytt.... men det ble et hardt liv.

Elise får jobb på en skysstasjon, men må slutte da Håvard sitt barn nærmer seg nedkomsten. Hun føder Brenda i en hytte ved Ontariosjøen. Elise ble kaldt Alice på skysstasjonen så kun kaller seg det.

Plassen de hadde fått var ikke det beste sted på jord, var kaldt, dårlig jordsmonn, men ingen klaget. De blir syke og etterhvert flykter flere vestover mot Chicago.  Alice blir syk og Ansgar tar en beslutning om å ta med Brenda på 5 år og dra vestover.... en lang fin historie.

Alice døde ikke og mannen hun traff på vertshuset Frances oppsøker henne, det blir en klassereise som i eventyrverden. Men Alice finner ingen lykke og hun og mannen drar tilbake for å finne Brenda.
Håvard slippes ut fra fengselet i Norge og kommer seg til Amerika, der han er på leting etter Elise, men det er ikke lett.... mer sier jeg ikke, det må du finne ut av selv

Jeg likte boka veldig godt, helt til jeg kom nesten til slutten. Det ble litt mye styr og lite trolig, men serien fortsetter så kanskje jeg skal høre neste bok også......

En veldig annerledes bok om utvandring enn den man kjenner. Hoem sin bok som er en familiekrønike og bygger på kjente personer eller som Utvandrerne og innvandrerne av Vilhelm Moberg. Denne har historiske elementer i seg samtidig som det er flettet noe mer fiksjon over hovedpersonene, med litt heftig på slutten. 

Dette er en historisk roman, med noen kjente navn og hvorfor de dro, men hovedpersonene er oppdiktet. 
Toril Brekke reiste selv denne ruten og fant stoff til sin bok. Les mer om historien bak og Toril Brekke sin reise i klassekampen skrev om boka des 2006
Hun forteller at mellom 1825 og 1925 emigrerte mer enn 800.000 nordmenn til Amerika. Hun forteller om hvordan folk bosatte seg i grupper av nordmenn og derfor tok det veldig lang tid før de lærte engelsk. osv

Lest av Anne Krigsvold, bra lest!

 Serien om utvandringen til Amerika:
1. Drømmen om Amerika, utgitt 2006, lest av Anne Krigsvoll
2. Gullrush, utgitt 2008, lest av Birgitte Victoria Svendsen
3. Det lovende land, utgitt 2010, lest av Maria Enstad

Lagt ut på SMAKEBIT PÅ SØNDAG!

16 kommentarer:

  1. Verkar som riktigt intressanta böcker! Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Verkar vara en norsk version av Vilhelm Mobergs serie. Det är alltid intressant att läsa om hur de hade det förr. Man får lite perspektiv på sina egna problem.

    SvarSlett
  3. låter väldigt intressant! tack för smakebiten!

    SvarSlett
  4. Låter klart intressant! Tack för smakebiten.

    SvarSlett
  5. Intressant. Tack för smakebiten

    SvarSlett
  6. Det är ett intressant tema, vad som fick de att lämna sitt hemland för en minst sagt osäker framtid. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  7. Det där låter som intressanta böcker!

    SvarSlett
  8. Hm, låter som väldigt intressanta böcker, tack för smakbiten!

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten. Känner inte till den sen innan.

    SvarSlett
  10. Heisann!
    Jeg har likt de bøkene jeg har lest av Brekke, men av en eller annen grunn har jeg styrt unna disse. Antakelig fordi jeg kvier meg for å gå i gang med en hel serie. Følelsen av at man åpner for/ binder seg til å lese/ høre tre bøker... Nei, da må anbefalingene være usedvanig gode- som Minnesota-trilogien til Vidar Sundstøl, den var det lett å sette seg ned med ;o)

    SvarSlett
  11. Det er ikke den aller beste boka om emnet, som jeg sier er slutten helt uspiselig. Kanskje jeg hører de to siste, får se. Jeg liker å høre ikke alt for krevende bøker på verkstedet, mens jeg jobber så egentlig passer de til den slags.

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he... Det med at man må velge de litt enklere lydbøkene hvis man skal kombinere det med noe mer krevende enn å gå tur, kjenner jeg godt igjen, og jeg har faktisk tenkt at det er imponerende at du klarer å konsentrere deg om både bok og smykker samtidig. Hos meg går vel grensa omtrent ved å strikke vrangborden på sokker, to rett to vrang, mens jeg hører lydbok. Vi kan forresten holde muligheten åpen for at du har større kapasitet enn meg ;o)

      Slett
  12. Denne boka leste jeg for noen år siden, og den falt ikke i like god jord hos meg som hos deg. Skal du lese resten av serien?

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: Anonym og skriver det du vil, med hilsen;navnet ditt; og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!